galéria megtekintése

Ki vesz ma kottát?

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 27. számában
jelent meg.


Szemere Katalin
Népszabadság

Az antikvárius szerint a kotta általános megítélése valahol a szemét és a használt könyv között mozog.

A zenészeken kívül ki vásárol ma kottát meg zenei ismeretterjesztő kötetet, amikor bármilyen anyag letölthető a netről, és haldoklik még a CD-kiadás is? Két zenetörténészt, Bősze Ádám antikváriust és a Rózsavölgyi Kiadó főszerkesztőjét, Fazekas Gergelyt annak kapcsán kérdeztük, hogy többkötetes zenei zsebkönyvsorozatot indított nemrég a Rózsavölgyi a MüPával együttműködésben, valamint tavaly boltot nyitott a tíz éve a neten működő Bősze Ádám Zenei Antikvárium.

Fazekas Gergely és Bősze Ádám állítja: a digitális korszak megváltoztatja majd a kották világát is
Fazekas Gergely és Bősze Ádám állítja: a digitális korszak megváltoztatja majd a kották világát is
Földi Imre

– Nem a zenészekből, zenélni tanulókból él az antikvárium, hanem ritkaságokra vadászik – mondja Bősze Ádám. Nagy hátránya, hogy üzletében csak zenével foglalkozik, másrészt előny is, hiszen a kotta nemzetközileg elfogadott nyelv. Egy Beethoven első kiadás virtuális verziója nem ér egy petákot sem, a valódinak a piaca viszont nem csak Magyarországra korlátozódik. Más országokban akadnak jó anyagi hátterű zenei intézmények, amelyek szívesen bővítik gyűjteményüket kuriózumokkal. Az évi két árverésén sokszor alig lézengenek a nézőtéren, de izzanak a telefonvonalak. Akkor minek nyitott boltot? Az antikvárium tavalyig csak a neten létezett, de az üzlet fontos, hogy az emberek bemehessenek eladni a könyveiket, kottáikat, kézirataikat. Míg beszélünk, a vonalas telefonon épp egy karmester hagyatékát kínálják fel. Mostanában sokakat kényszerít értékeik eladására anyagi helyzetük. Sokan nem tudják, milyen kincs van a birtokukban. Az árverés azért izgalmas, mert megmérethetnek a kincsek. Minden annyit ér, amennyit adnak érte.

 

Bősze szerint a kotta általános megítélése valahol a szemét és a használt könyv között mozog. Vannak, akik abból élnek, hogy lomtalanításokat túrnak fel kottákért. Legutóbbi nagy fogását így szerezte: egy ismeretlen Goldmark-kórusművet hoztak be neki. Eddigi legértékesebb szerzeménye pedig két kotta volt Haydn könyvtárából, a zeneszerző saját bejegyzéseivel, amely azóta az Országos Széchényi Könyvtárban pihen.

Fazekas Gergely szerint a CD manapság nem más, mint hangzó névjegykártya. Az emberek még mindig szeretik kezükben tartani. És ezt általában csak segíti a virtuális világ. Palya Bea mesélte neki, hogy mire megjelent a legújabb, A nő című lemeze, feltöltötte az összes számot a YouTube-ra. Így a nézők együtt énekelték vele a dalokat a lemezbemutató koncerten. Ennek dacára jól fogyott. Az énekes gesztusát közönsége mintha a vásárlással viszonozta volna.

Zenét nemcsak hallgatni jó, hanem olvasni is róla. Sőt, tizenéves korában Fazekas megtapasztalta: bizonyos stílusokról jobb olvasni. Az ember általában a 30-40-es éveire érik meg a klasszikus zenére, de nem kell, hogy minden műfaj mindenkinek szóljon. A koncertlátogatók viszont jó, ha értik is, amit hallanak. A Művészetek Palotája sokszínűségéhez passzolnak a zenei stílusokba bevezető, eredetileg az Oxford University Pressnél megjelent kötetek a film-, a nép-, a régi zenéről vagy a szimfonikus zenekarról. A sorozatokat szeretik az olvasók, jó őket ajándékozni, az egyes köteteket egymás mellett látni a polcon. Manapság sokan az e-bookot preferálják, Fazekasnak is van olvasója. De az e-szöveg sem magától töltődik fel, hanem fordítani, szerkeszteni, korrektúrázni kell, a nyomtatás már elenyésző része a munkának. És bár a legnagyobb könyvtárakba, gyűjteményekbe bejuthatunk az interneten át, sokaknak továbbra is fontosak a kézzel fogható, saját könyvek.

Különleges kéziratok is előbukkannak olykor – valaki például Schönberg összhangzattanának kézírásos fordításával találta meg –, s a legértékesebbeket jó volna publikálni. Pályáznak is, az őszi NKA-fordulóban valamennyi beadott pályázatuk nyert. Így adnak ki az idén 80 éves Somfai László eddig kötetben meg nem jelent tanulmányaiból egy nagyszabású válogatást. Meggazdagodni nyilván nem fognak belőle. Az elhivatottság tartja életben őket, nem a piac. A kiadót inkább a populárisabb műfajokkal finanszírozzák, az Andrea Bocelliről és az Amy Winehouse-ról szóló kötetekkel.

Ez mindig is így volt. A Rózsavölgyi a XIX. század második felében kihozott Liszt-kottákat, de a csárdásokból élt. Vagy ott egy híres sztori Mahlerékről, akik csak úgy merték megvenni a bécsi Doblingernél A víg özvegy kottáját, hogy Alma Mahler suttyomban kifizette, amíg Gustav elcsalta az üzletvezetőt. Otthon aztán állítólag csodásakat keringőztek erre az operettre.

Bősze szerint átalakul az antikváriumszakma. Már ennek jelét látta, mikor az egyik kedvence, Nádasdy Ádám első, dedikált, de összetörött Kindle-jét árulta egy antikvárium – aranyáron. Kocsis Zoltán is kérdezte tőle, hogy tíz év múlva vincsesztereket aukcionál-e majd. Állítják: nagyjából olyan forradalmi változás közepén vagyunk, mint a könyvnyomtatás beindulásakor.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.