galéria megtekintése

A megbicsakló hang ereje

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 20. számában
jelent meg.


Borbély Zsuzsa
Népszabadság

Bécsből érkezett az amerikai hőstenor, Stephen Gould Tannhäusert énekelni a MüPába

Stephen Gould majd negyvenévesen és amerikaiként lett az egyik legkeresettebb hőstenor Európában. A Művészetek Palotájában kilencedik alkalommal megrendezett Budapesti Wagner-napokon, június 20-án és 22-én a hozzá legjobban illő szerepet, Tannhäusert énekli.

Stephen Gould a belső konfliktusokat ábrázoló szerepeket kedveli
Stephen Gould a belső konfliktusokat ábrázoló szerepeket kedveli
Fotó: Teknős Miklós

A virginiai születésű előadóművész édesapja metodista lelkész, édesanyja koncertzongorista és iskolai zenetanár volt, az éneklés olyan természetes volt számára, hogy fel sem vetődött mint karrierlehetőség. Első szólóját négyévesen énekelte a templomban. Később szeretett bele az operába, és az egyetemi pályaválasztásnál határozta el, hogy ad a dolognak egy esélyt.

 

Wagner-operát először már főiskolás korában hallott, a Trisztán és Izoldát a Lyric Opera of Chicagóban. Magával ragadta a darab, de eszébe sem jutott, hogy énekelhetné is. Akkor úgy vélte, a bel canto, vagyis a tökéletes dallamformálásra alapuló olasz technika az ő stílusa. Előbb bariton volt, aztán tenorra váltott, de nem a megfelelő típusú tenorra. Nem is talált a hangjához illő szerepeket, ezért felhagyott az operaénekléssel, és musicalekre váltott. – Azt hittem, vége az operai karrieremnek – emlékszik vissza arra az időszakra, amikor nyolc éven át Cameron Mackintosh társulatával turnézott: Az operaház fantomját játszották.

Közben talált egy tanárt, John Fioritónak az volt az elve, hogy hagyni kell, a hangja döntse el,mit jó énekelnie. S kiderült: a wagneri operákhoz illő, keményebb tenor illik hozzá. Három évig napközben egy cégnél vállalt munkát, este a hangján dolgoztak. Már majdnem negyvenéves volt, amikor visszatért az operához.

2000 júniusában jött Ausztriába meghallgatásokra. A szeptemberben kezdődő operaházi szezonra ilyenkor már régen szerződtetik az énekeseket, de ő amúgy is egy évet szánt arra, hogy lehetőséghez jusson: ennyi idő kell, hogy túljusson az Európába költözés kulturális sokkján. Csakhogy Linzben olyan jól sikerült a próbaéneklés, hogy augusztus végétől igényt tartottak rá. Hat hete volt rá, hogy összepakoljon, és Ausztriában rendezze be az életét. Németül nem beszélt, kazettákról tanulta a Hochdeutschot, ami az énekléshez megfelelt, de az osztrák hétköznapokban nem sokat segített.

Az első igazi Wagner-szerepe a Tannhäuser volt, s rögtön meg is hozta a sikert. A dalnok vívódó jelleme jól illik az alkatához, fizikailag és kifejezésmódban egyaránt. – Szeretem énekelni a két Siegfriedet, de mindig sokat küzdöttem velük, mert egyáltalán nem olyanok, mint én – mondja mosolyogva. Valóságosabbnak, emberibbnek találja az olyan szerepeket, amelyekhez sok belső konfliktust kell megélni. Peter Grimes, Trisztán és Siegmund alakját is a belső feszültség miatt élvezi.

A publikum számára Tannhäuser alakja az önmagával vívott harca miatt aktuális. Az érzéki és a spirituális szerelem konfliktusának mai értelmezése inkább a földöntúli, spirituális kiteljesedésre törekvésben áll, ezzel szemben áll a sivár világ, az érzéki benyomások és a gyakran talmi eszmék. A dalnok ugyanakkor művész, a kommunikáció legmagasabb szintjét keresi. A művész feladatát mutatja meg benne Wagner. Zenéje olyan gondolatokat képes közvetíteni, amelyeket a nyelv nem tud kifejezni.

A mű Matthias Oldag rendezésben, Thomas Gruber látványvilágával 2012-ben került először a budapesti Wagnernapok programjába. Az akkori szereplőgárda jelentős része változatlan maradt, Gouldnak kész produkcióba kell beilleszkednie. Szerinte jót tesz az előadásnak a változtatás, felfrissíti egy kicsit, és ezáltal a kollégái is találnak újat a szerepükben, mert másképp kell reagálniuk. És neki sem árt az új környezet. Tannhäuser szerepét tizenhárom éve énekli, a bay reuthi Wagner-fesztiválon tíz éve adta elő először. A mű változatlanul foglalkoztatja, gyakran a színpadon világosodik meg neki egy új érzelem vagy a szöveg más értelmezése.

Gould az érzelmek és a szöveg szempontjából nézi a szerepet, néha annak az árán is, hogy vokálisan nem lesz olyan tökéletes. A darabban talál olyan pillanatokat, amikor nem a hangszín szépsége a legfontosabb. Ilyen a harmadik felvonásban a Rom-Erzählung: itt a fájdalom, a keserűség kifejezése a legfontosabb, Tannhäuser minden szenvedését meg kell mutatni. – Nemcsak eléneklendő áriaként kell rá gondolni, olyannak kell lennie, amelyet magad is érzel – magyarázza, s rögtön meg is világítja egy anekdotával. – Maria Callas hangja megbicsaklott az ária csúcspontján, amikor a Traviata utolsó jelenetében tüdővészben, kínok között haldoklott. Amikor másnap, sőt a harmadik előadáson is ugyanez történt, a karmester azt tanácsolta neki, vegyen kicsit több levegőt, és akkor sikerül majd kiénekelnie. „Maestro – válaszolta Callas –, ebben a pillanatban ez a megfelelő hang annak a kifejezésére, amit érzek.”

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.