A gálára mindig nagy gondot fordító fesztivál most is impozáns körítést talált ki: az évek óta megszokott profi táncosok most egy vizes parádét adtak elő, melynek a lényege az volt, a nők bikiniben csúszkáltak a padlón premier plánban, majd a ceremónia alatt a háttérben – a jelenlévők nem győzték használni a vakuikat.
Nem csoda, hogy Marek Eben ebben a felállásban nem sziporkázott annyira. Az est humorfelelőse pozíciót emberemlékezet óta birtokló, olykor zenész, olykor tévés személyiség mindig sopánkodott, ha a díjazottak mellett a „fél stáb" is felpattant a színpadra. Különösen, hogy idén a cseh köztévé és országszerte negyven mozi élőben közvetítette az eseményt. A gála egyébként nem volt végig felhőtlen hangulatú: felsorolták az elmúlt év fontos filmes halottait. Megemlékeztek Jancsó Miklósról és Vezér Éváról, a Magyar Filmunió vezetőjéről is, mint "a magyar film utolsó nagy filmdiplomatájáról".
Korábban, délután osztották ki a nem hivatalos zsűrik elismerését, Pálfi ekkor vehette át a harmadik (azaz kronológiailag inkább első) díját, a mintegy 1200 mozit tömörítő Europa Cinemas hálózat díját, az Europa Cinemas Labelt is, melynek az oklevélen túli jelentősége, hogy komoly előnyt garantál a film forgalmazásakor a hálózat mozijaiban.
– Éljen a független filmkészítés! – ezt kiáltotta angolul Pálfi György, amikor délután háromkor átvehette az utóbbi kitüntetést. Hozzátette: boldog, ha valaki megérti a filmet, lévén, hogy az indoklásban a Szabadesés merészségét, innovativitását emelték ki. Pontosabban, hogy attól számít nagybetűs moziélménynek, hogy érzelmeket és heves vitákat fog gerjeszteni.
Mint korábban megírtuk, egy hétemeletes bérház furcsa és bizarr lakóközösségéről szóló kísérleti dráma számos titkos vágyat, szorongást és frusztrációt boncolgat, meg sem áll a transzcendenciáig. Eredetiségét nem lehet megkérdőjelezni.
Uniformizált pudingmozi
|
Fotó: Filip Singer / MTI/EPA |
– Nagyon remélem, hogy Európában szerzői filmet készíteni már nem provokáció, ugyanakkor igaz, hogy válság van, mert a szakma iparosodik. A földből kinőtt rengeteg script doktor, aki addig gyógyítgatja a forgatókönyveket, amíg minden vadhajtást ki nem irt, így nagyon sok uniformizált pudingmozi készül manapság hollywoodi formára, csak az amerikaihoz képest sokkal kisebb költségvetésből. Úgyhogy még szegényesnek is néznek ki. Nagyon sok pénzből készítünk filmeket, melyeket le sem kellett volna gyártani – mondta lapunknak Pálfi György.
Mivel a Szabadesés dél-koreai készpénzmaggal tudott elindulni, és a feltételek miatt „villámgyorsan", néhány hónap alatt kellett elkészülnie, nem is tudott volna átesni a pályáztatási folyamatokon (pláne a különösen bonyolult magyarországin).
A csondzsui filmfesztivál százezer dolláros felajánlása arra volt elég, hogy elinduljanak, és Pusztai Ferenc producer segítségével 100 millió forint értékű költségvetést tudjanak összehozni és leforgatni egy díjra érdemes mozit. Ennek tudatában átértékelődik Pálfi rövid köszönőbeszéde az esti gálán, melyben azt állította: ő ma este csakis az alkotótársai miatt állhat itt, mint a legjobb direktor.
Cannes-ra nem lett kész
A Karlovy Vary-i díjak értéke kapcsán lapunknak elmondta: tény, hogy Berlin februári és Cannes májusi mustrája nagyobb ranggal bír, mint a csehországi, de mivel az előbbi idején még forgattak, az utóbbi alatt pedig vágtak (egy félkész változat állt csak rendelkezésre), nem tehettek mást, mint hogy ezt a "gyorsmozit" itt bemutatják.
Nem akarták dobozban tartani, és a következő A kategóriás fesztivál a csehországi volt, benevezték és Karel Och művészeti igazgató azonnal lecsapott rá. Ahogy a rendező mondja, a részvétel és az elismerés sokat segít majd abban, hogy minél több országba el lehessen adni a Szabadesést. Ez pedig komoly érték: A nagy füzet még Oscar-közelbe is jutott a tavalyi Kristály Glóbusszal indulva nemzetközi piacra.
Filmekről szól, nem a sztárokról
Muszáj megemlíteni: a jövőre az ötvenedik x-be lépő mozgóképes rendezvény a maga nemében tényleg egyedülálló. Sokkal inkább a filmekről szól, mint mondjuk a cannes-i, mely a nagy nevek és sztárok gyűjtőhelye. Ezt felismerte a cseh kormány is: a hatmillió eurós büdzsé legnagyobb részét állja.
Ennek megfelelően a kiemelkedő program mellett a vörös szőnyegre is tudnak költeni. Igaz: azzal, hogy a megnyitón Mel Gibsonnak adtak életműdíjat, éles sajtókritikát generáltak. Mindegy, a píárosok azt szokták mondani: a rossz hír is reklám.