galéria megtekintése

Ezt a magyar kommunisták is csak megszokni merték

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 20. számában
jelent meg.


N. Kósa Judit
Népszabadság

A budai Vár megújítását tűzte zászlajára a kormány, amikor meghirdette a palotát bő száz évvel ezelőtt nagyhatalmi jelképpé formáló építészről elnevezett Nemzeti Hauszmann Tervet. A tervbe vett munkálatok részleteiről egyelőre keveset tudni. Sorozatunkban azt igyekszünk bemutatni, milyen volt fénykorában a királyinak szánt palota és szűkebb környezete.

Az egykori királyi palota helyreállítása végső soron „kupolavitaként” került be a köztudatba. A közvélemény nagy része, azaz mindazok, akik előbb kénytelen-kelletlen hozzászoktak a kiégett, romos, hézagos tetejű Vár képéhez, akkor kapták fel igazán a fejüket, amikor egyszer csak eltűnt az épületről a romos kupola, és 1963-ra egy új, a régitől merőben eltérő formájú tetődísz nőtt ki a helyén. Az indulatok ekkor olyan magasra csaptak, hogy még a sajtóban is megindult a „társadalmi vita”.

A Hauszmann-féle eredeti tetődísz
A Hauszmann-féle eredeti tetődísz
Forrás: fortepan.hu

Pedig Hauszmann szecessziós-eklektikus kupolája is viszonylag új fejlemény volt a Várhegyen, igaz, a fényképezés huszadik század eleji elterjedése ezt a formát tette igazán ismertté. Az építész maga ezt az előzmény nélküli, a dupla hosszúságúra növelt homlokzatot koronázó elemet a hagyományőrzés kötelezettségével indokolta. Mint írta, „a Mária Terézia idejében bécsi barokk modorban épült palota már kegyeletből is megtartandó volt”, s a „nemesebb részletkiképzés” érdekében történt, hogy „a dunai homlokzat közepére hatalmas kupolát építettünk, mely a Habsburg-terem fölött emelkedik”. Ez azonban az épületen belül nem folytatódott kupolatérben, ily módon elsősorban díszítő szerepe volt, építészeti funkciót nem hordozott.

 

Ebből is fakadt, hogy a második világháborús ostrom borzalmas pusztítása után a helyreállítása komolyan szóba sem került. A szakértők vitája kezdetben azon folyt, ne bontsák-e vissza Hauszmann monstrumát, és ne kíséreljék-e meg a feleakkora barokk palotát rekonstruálni. Már az első terv is, amely az épületre készült, ezt a polémiát tükrözte: Kotsis Iván 1945 augusztusában egy lapos tetejű megoldás rajzaival állt elő, ahol kupola helyett a hajdani barokk palotához tartozó, Georg Karl Zillack-féle csillagvizsgáló tornyot felidéző építmény uralta volna a homlokzatot.

Ez azonban olyan radikális változtatást jelentett volna, hogy az amúgy szendeséggel nem vádolható kommunista párt sem merte vállalni.

A kibontakozó vita nyomán 1950-ben tervpályázatot írtak ki, és a beérkező művek új irányt szabtak a tervezésnek: eldőlt, hogy kupola lesz a Váron – a kérdés már csak az volt, hogy milyen. Jó néhány éven át úgy tűnt, hogy a Janáky István által szorgalmazott neoklasszicista – az esztergomi bazilika kupoláját mintául vevő – megoldás győzedelmeskedik, míg végül 1960-ban egy eklektikusabb, viszont az eredetinél lényegesen hangsúlyosabb tetődísz került előtérbe.

Hidasi Lajos műve, lévén magasabb a hauszmanninál, sokkal szembetűnőbb koronája a palotának; ugyanakkor a megszüntetett díszteremsor és a beépített barokk udvar fölött kialakított harmincméteres kupolatér korábban ismeretlen építészeti elemet teremtett az épületben. A korabeli viták hevességét jól jelzi, hogy kupolaügyben még a Népszabadság is túlment a szokásos rövid híreken, és 1964. november elsején közölte Granasztói Pál tépelődő írását A budai palota a városképben címmel.

Hidasi Lajos megoldása
Hidasi Lajos megoldása
Forrás: fortepan.hu

Ebben az építész nemcsak összefoglalja a megelőző két évtized polémiáit és történéseit, hanem mintegy rábeszéli olvasóit az immár megváltoztathatatlannak ítélt helyzet elfogadására. Granasztói túl nagynak ítélte a kupolát, nem elég egységesnek a homlokzatot, és jelezte: „olyan, mintha többféle részletből illesztették volna össze. S az egész mintha túlságosan száraz volna.” Végül azonban kijelentette: „Ezek azok az új városképi vonások tehát, amelyeket meg kell szoknunk, s amelyekről

később talán elfogulatlanul lehet majd ítélkezni.”

És azóta eltelt kereken fél évszázad.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.