galéria megtekintése

A hollywoodi siker titka: Legyél komédiás!

0 komment


Csákvári Géza

„Senki sem készített filmet ott, ahol én felnőttem” – kezdte a Grand Budapest Hotel operatőre, Robert D. Yeoman, aki pénteken tartott mesterkurzust az Eötvös Loránd Tudományegyetemen.

Persze nem arra gondolt, hogy szülővárosa, Philadelphia be lenne oltva a filmes tehetségek ellen, hiszen Sidney Lumet és Grace Kelly is ebben a városban látta meg a világot, csupán arra, hogy a közvetlen családi környezetében nem volt senki, aki a showbizben érdekelt lett volna.

Minden bizonnyal így fordulhatott elő, hogy az ifjú Robert a mozit főleg olasz és francia filmeken keresztül fedezte fel.

 

Később pedig, ahogy mondja, a magyar hatás alá került, de itt már két emigrált képíróra, Zsigmond Vilmosra és Kovács Lászlóra gondolt. Operatőri szempontból példaként a McCabe és Mrs. Miller című klasszikus Altman-westernt említette.

Persze nem volt mindig minden ennyire egyértelmű: amikor Yeoman elkezdte a filmes tanulmányait, fogalma sem volt, hogy végül operatőr lesz, csak út közben született meg benne az elhatározás. Nem lett rendező, mert – szavai szerint – a rendezőnek túl nagy a felelőssége és túl sokszor kell producerekkel és egyéb „gátló tényezőkkel” szembenéznie.

Nemsokára elkezdik forgatni a Spy című „James Bond-os” akciófilmet, amelynek képein intenzíven megjelenik majd a magyar főváros

A piacra tehát már kameramanként lépett ki, és ahogy emlékszik, borzasztó reklámokkal kezdte a pályafutását. Egészen addig, míg William Friedkin meghívta second unit operatőrnek Robbie Milller mellé.

Itt tanulta meg, hogyan is kell karriert építeni Hollywoodban. Két szóval összefoglalva: legyél komédiás!

Az egyetemi közönség értetlenkedésére kifejtette: minél több viccet mesélsz, annál jobb, de még ennél is fontosabb, hogy szerezz néhány jó öltönyt, és tanulj meg előre köszönni a producereknek. A változások kézzelfoghatóak lesznek. Főleg a pénztárcád tekintetében.

Yeoman pályafutása a pénzügyi sikerességnél is sokkal szerencsésebben alakult: állandó alkotótársa lett az amerikai függetlenfilmes mesélőnek, Wes Andersonnak – a most a mozikban futó Grand Budapest Hotelt is ő jegyzi operatőrként.

A filmes igencsak becsüli Andersont, ahogy fogalmaz, ma már nagyon kevés a tengerentúlon az olyan vizuális látásmóddal rendelkező európaias rendező, mint ő. (A csodálatos Róka úr óta Anderson animatikkal dolgozik, mint egy animációs rendező.)

Sokkal izgalmasabb ilyen rendezővel dolgozni, mint egy úgynevezett „corporate” stúdióprojekten, amely szinte teljesen gépiesített, és a munka során a legnagyobb kihívás a stáb számára, hogy az éppen aktuális sztárt úgy világítsa be, hogy minél szebbnek tűnjön a felvételen.

Yeoman pályafutása másik óriási szerencséjének a Drugstore Cowboy-t tartja, mivel szerinte Gus Van Sant lélekben szintén európai filmes.

Nem mellékesen, a neves operatőr nem csak a masterclass miatt jár Budapesten: nemsokára elkezdik forgatni a Spy című „James Bondos” akciófilmet, amelynek képein intenzíven megjelenik majd a magyar főváros.

Amely – és ez külön öröm – végre nem csak Párizst és Rómát fogja alakítani a filmben, hanem főleg Budapestként látjuk majd az ismerős épületeket és tereket a vásznon.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.