galéria megtekintése

A festék keresi az útját

0 komment


Csordás Lajos

Egy gyárcsarnokban vagyunk a Váci úton, a Láng Gépgyár volt telephelyén. Ez a Budapest Art Factory: egy ipari helyszínből kialakított kollektív műterem. Kucsora Márta tulajdonképpen az ­alapító tagok közé tartozik. A helyet egy amerikai művészetszervező hölgy, Dianne C. Brown találta tíz éve, és ő hívta Mártát is a „művészetgyár" ­alkotói közé. Az amerikai hölgy ma már Dubajban él, de az Art Factory megmaradt, a művészek tovább bérlik a helyet.

Márta birodalmát csak néhány ­térelválasztó fal különíti el a többiek területétől, Szász Sándor, Juhász Dóra vagy a nemrég elköltözött Herman Levente üresen álló részlegétől. A falakon hatalmas képei: színes űrködökre, ­vulkánkitörésekre, zuhogó vízesésekre emlékeztetnek. És ha lenézünk a padlószőnyegre, az elszíneződések kirajzolják ezeknek a méretes festményeknek a körvonalait. Merthogy ezek többnyire a padlón készülnek.

Ha Márta alkot, a festék fröcsög, folyik. Ő ugyanis nem ecsettel dolgozik. Ahhoz nagy ritkán nyúl, leginkább csak azért, hogy fölvigye az alapozást. Aztán festéket önt a vászonra, és a kép mozgatásával irányítja a még meg nem kötött színes olaj vagy akril folyási irányait. A festék keresi a saját útját, miközben Márta a kép elbillentésével irányt ad a mozgásának, de egészen pontosan nem szabályozhatja. Aztán felkerül még egy-két további réteg: fröccsentésekkel, festékszóró pisztollyal, de a kéz eközben sem kap lehetőséget a képfelülettel való szilárd érintkezésre. A kéz a folyamatot irányítja, de a részleteket a véletlen dolgozza ki.

Az eredmény absztrakt látvány. Mintha füstölgő vulkánokat, színes galaxisokat, zuhatagokat, őszi erdőn átszűrődő fényeket látnánk. De csak mintha. A képeim mindig billegnek a figurális és az absztrakt között – mondja Kucsora Márta. – Táj­absztrakciókat, pontosabban természetabsztrakciókat festek. Megtetszik nekem egy dinamikus mozgás a természetben, például a víz esése, hullámzása, ritmusa, és elkezd foglalkoztatni, hogyan lehet ezt a dinamikát az alkotói folyamatba átvinni, megélni, újrajátszani, majd egy adott pillanatban rögzíteni. Fröcskölve, folyatva, csapkodva dolgozom különböző hígítású festékekkel.

 
Kucsora Márta műhelye
Koncz György / Népszabadság

A módszer az amerikai akciófestészettel ­rokon. Márta közvetlenül is ­tanulmányozhatta ezt 2005–2006-ban a New Jersey állambeli ­Montclair Egyetemen elvégzett egyéves kurzuson, ahol olyan mesterekkel is találkozott, mint például Jim Rosenquist, az amerikai absztrakt expresszionisták nagy öregje. Márta mégsem annyira az amerikaiakhoz, hanem inkább az osztrák Herbert Brandl nagy gesztusokkal vászonra varázsolt havas hegycsúcsaihoz érzi közel műveit.

Művészetében néhány év alatt több irányváltás is lezajlott. Öt-hat éve még hatalmas tengeri hullámok, zuhogók uralták képeit – talán gyerekkorának nagy élménye, a plitvicei vízesések hatására –, utóbb következett az erdőkorszaka, majd megjelentek az úgynevezett plantagramok, amelyekhez növényi lenyomatokat használt fel a képein. És végül – ez talán kislánya születésének köszönhető – következett a nagy kiszínesedés korszaka, amit mostanában látunk tőle.

– A barátaim Hubble-képeknek nevezik ezeket – mondja nevetve a híres űrteleszkóp színes galaxisfelvételeire utalva. Óriási csobbanások, energiák, erők jellemzik a látványt, de közelről is érdekesek a képek, mert szinte szecesszionista módon részletgazdagok.Most kitalált valami újat. Kis táblaképsorozatokban jelennek meg a korábban hatalmas felületeket elfoglaló dinamikus kompozíciók. Mert úgy érzi, ezek jobban értelmezhetők együtt. De még próbálgatni kell, hogy összeálljon.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.