galéria megtekintése

A bölcsek előrébb valók

1 komment


Révész Sándor

Ne tévesszen meg senkit a könyv mérete. Aki azt hiszi, hamar túleshet rajta, téved. Ezt a kétszáz nehéz oldalt annyi idő alatt lehet elfogyasztani, mintha ötszáz könnyű lenne. Jó sűrű könyv ez, aki gyorsan akar haladni benne, nem ér el sehová, nem is érdemes nekivágnia. Gábor György azon nagyon kevesek egyike, akik megfelelnek a szerző meghatározó professzora, Komoróczy Géza egyszerű posztulátumának: minden nyelven mindent olvasunk.

Nem véletlenül volt két hete akkora tumultus a Kossuth Klubban, nem ok nélkül taposták le egymás sarkát a jeles véleményformáló értelmiségiek a könyv bemutatóján. Az évezredes viták, amelyeket Gábor György lenyűgöző erudícióval taglal, a jelen alapkérdéseihez vezetnek: a történelmünkhöz való viszony, a hatalom igénye és természete, az idegenség, a befogadás, a tolerancia és az intolerancia, a szabadság, a birodalmi és alattvalói szemlélet, az erősek és a gyengék stratégiái stb.

A szerző apellál valaminő művelt nagyközönségre, amelyet a recenzensnek nincs szerencséje ismerni, pláne beletartozni. Például ezen „művelt nagyközönség tudni véli róluk (a sicariusokról – R. S.), hogy a görög (és itt görög betűk jönnek, amelyeket kiolvasni sem tudok – R. S.) szóból eredő latin nevük a rövid tőr (sica) elnevezésből származik”. Készüljön fel tehát az olvasó, hogy őt is ilyen művelt nagyközönségnek nézik, és tartsa kézközelben a nagylexikont, a Wikipédiát és a bibliát, hogy tudja, amit a szerző tudottnak vesz.

Nyomatékkal ajánlom a könyv prológusát Kleióról, a történelem rejtőzködő múzsájáról mindazok figyelmébe, kik untalan „a történelmünkkel való szembenézésre” biztatják polgártársaikat, kiktől elvárják, hogy ugyanazt lássák, mint ők. Nékik (is) üzeni Gábor György, hogy nincs kollektív álom, kollektív narratíva a történelemről, „még ha az álmok számtalan vissza-visszatérő elemet hordoznak is (...). Álmodat persze megoszthatod másokkal, de az álom és a narratíva sosem cserél gazdát”.

 

Az ókori zsidó államot, amíg létezett, nem Isten által felkent, abszolút hatalommal rendelkező, üdvhozó, megkérdőjelezhetetlen legitimitással rendelkező uralkodók vezették, hanem gyarló és korlátozott hatalmú halandó királyok, akik alá voltak vetve a Mózes V. könyvében rögzített királytörvénynek, akik csupán az elválasztott hatalmi ágak egyikét képviselték többek között az autonóm papi intézménnyel szemben, s akik folyamatosan erős ellenzékkel és kritikus közvéleménnyel néztek szembe, többek között a Weber szavaival politikai publicistákként működő és bíráló prófétákkal.

Gábor György
Facebook

Ezt az állapotot írja le a kötet egyik legérdekesebb esszéje, amelynek vége felé a Talmud idéztetik: „A bölcsek előrébb valók a királynál. Ha egy bölcs eltávozik, pótolhatatlan. Ha viszont egy király hal meg, valamennyi zsidó méltóvá válik a királyságra.” Bizonyára az idegen értelmezéséről szóló esszét is érdekesnek találná a recenzens, ha valamennyi megszorításon, fordulaton és ellentmondáson keresztül követni tudná, de sajnos nem tudja. Ebbe az írásba sikerült kivételesen nagy mennyiségű tudni- és töprengenivalót belesűríteni, csak áttekinthetően elrendezni nem sikerült őket. Persze lehet, hogy van az a „művelt nagyközönség”, amely ezt így is be tudja fogadni.

Ilyesféle gondunk nem lehet a zsidó és a hellenisztikus kultúra összekapcsolására született, mindkettőben a legjáratosabbak közé tartozó Alexandriai Philónról szóló esszével. Az ő víziója egy olyan új, mindenki előtt nyitva álló, mindenféle népből és kultúrából érkezőt befogadó, a hit sokféle árnyalatát elfogadó, a származási közösségből kinövő, egyre bővülő zsidó közösség volt, amely különös megértéssel fogadja a kívülről érkezőket, a betérőket. De persze azoknak nincs pardon, akik nem tudnak elszakadni a környező többség pogány bálványimádásától. Ha egy „látszólag igaz hívő” arrafelé próbál terelni minket, akkor legyen bár apánk, gyerekünk, hitvesünk, akárkink, könyörtelenül meg kell büntetni és le kell leplezni mint a közösség ellenségét.

Gábor György időközönként átugrik pár évezredet, és a jelenre vonatkozó megjegyzésekkel lepi meg az olvasót. Ezt többnyire jól teszi, de olykor nem. Egy példa: az Istenen kívül senkit uruknak elfogadni nem hajlandó, minden földi alárendeltséget elutasító, radikális, anarchista sicariusokról szóló remek tanulmány vége felé szép magyarázatot kapunk arról, hogy mi igazolja az öngyilkosságot elutasító biblikus tradíciókkal, halachikus szabályokkal szemben az ő „szép halálukat”, az általuk a Masada-erődben elkövetett kollektív öngyilkosságot. És akkor ehhez az esszé végén odacsapódik egy elméletileg nagyon gyengén megalapozott, az idézett durkheimi meghatározásnak ellentmondó állítás, miszerint a mai terrortámadásokat „hibás, bántó eufemizmus” öngyilkos merényleteknek nevezni. Mintha az önmagát is meggyilkoló gyilkos nem lenne öngyilkos is egyben, és mintha mindegy volna, hogy egy merényletet öngyilkos merénylők hajtanak végre vagy sem.

A kötetben mindezen túl még sok izgalmas kérdésről szó esik. A zárótanulmányban például a történetírás lehetőségeiről és lehetetlenségeiről általában és a soa „történeti értelemben” való feldolgozhatóságáról speciálisan. Engem nem arról győz meg a szerző, amiről szeretne, hanem az ellenkezőjéről. Tudniillik arról, hogy a soa történelmi földolgozásában ugyanaz lehetséges és ugyanaz lehetetlen, mint bármely más történelmi eseményében. De ez olyan bonyolult és nehéz vita, ami ebbe a recenzióba nem férhet bele.

Ezt az utolsó esszét remek képelemzések gazdagítják. Olvassuk, hogy Altdorfer remekműve „tökéletes és teljes rálátást biztosít” az isszoszi csatára. Csak éppen a világon semmi nem látszik abból a csatából azon a kicsi, rossz minőségű, fekete-fehér illusztráción, amit arról a szegény remekműről (meg a szóba kerülő többiről) a könyvbe beraktak. Erről viszont se Gábor György, se Altdorfer nem tehet.

Gábor György: Múltba zárt jelen, avagy a történelem hermeneutikája
L'Harmattan, 2016
200 oldal, 3490 forint

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.