galéria megtekintése

A Blondie Budapesten: Punk's not dead (it's just getting older)

0 komment


Hargitai Miklós

Aki őspunkok felvonulására és/vagy egy jó kis balhéra készült, annak súlyosan csalódnia kellett: a legkomolyabb konfliktus a frusztrált jegyüzérek tettlegességig fajuló összetűzése volt a keddi budapesti Blondie-koncert előtt.

Kovács Attila / MTI
A metróból kilépve, jó másfél órával a kezdés előtt minket is megszólított egy eltévedt lovag „jegyet veszek" felütéssel, de beljebb már csak „van két eladó zsugám olcsóbban" típusú ajánlatokkal találkoztunk. A beengedésnél a máskor megszokott hosszú sorok helyett még fél 8-kor is alig lézengett valaki (az előzenekar elvileg 8-kor kezdett), előrevetítve, hogy nem ez lesz a Sportaréna pénzügyi szempontból legpörgősebb estéje. És valóban: bár odabent a színpadot és a nézőteret is félig lezárták, még így is feltűnő volt az üresség – a gyárilag előállított félház csak 9 körülre, vagyis a fő műsorszám idejére népesült be valamennyire.

A Magyarországon eddig még sosem járt Blondie-t amúgy az is ismeri, aki azt hiszi, hogy nem: ha valaki nem kezd el magában azonnal dudorászni – rég elmúlt családi reggelik, kapkodó készülődések emlékét felidézve –, amikor a The Tide Is High vagy a Heart Of Glass első taktusait meghallja, az nemhogy rádiót nem hallgatott a 80-as és a 90-es években, de azt az időszakot valószínűleg Amazónia mélyén vészelte át egy még ma is felfedezésre váró indián faluban, vagy pedig úgy van vele, mint Ozzie Osbourne, akinek az 1980-nal kezdődő évtized életmódbeli okokból valahogyan kiesett (vö.: „Nem emlékszem a 80-as évekre").

Vagyis arról a zenekarról van szó, amelyiknek a neve sokkal kevesebbet mond az átlagmagyarnak, mint a dalai, és amelynek a koncertjére a leghatékonyabban valószínűleg rádióreklámokkal lehetett volna közönséget toborozni. Debbie Harry együttesének feltehetően nem is a tényleg túlságosan bő sportcsarnokban, hanem néhány nappal korábban a „közmédia napján" kellett volna föllépnie, illetve nyáron a Szigeten, ahol ugyanúgy megőrültek volna érte, mint (elnézést kérve mindenkitől, akit ez az összehasonlítás bánt) Korda Györgytől.

 

Amúgy egyáltalán nem nosztalgia-zenekarról van szó: a három régi taggal és további néhány, inkább sessionzenésznek tűnő arccal felálló Blondie ma is aktív, olyannyira, hogy lemezeket is kiad, és tegnap is felváltva nyomták a régi és az új dalaikat, amelyek között ráadásul nincs is igazán nagy különbség (azt a nem elhanyagolható tényt leszámítva, hogy az utóbbiakat nem játsszák rojtosra a rádióadók, és nem kapcsolódik hozzájuk több generációnyi emlék).

Az viszont a teljes repertoárt végighallgatva sem feltétlenül derül ki, hogy az együttes punkbandaként indult valamikor a 70-es évek végén (ugyanúgy, mint mondjuk a teljesen más irányba kifutott Iron Maiden), és hogy a rockos, illetve new wawe-es gyökerektől nem opportunizmusból, hanem bátor kísérletezéssel, mindig egy kicsit a saját kora előtt járva jutott el a ma már klasszikus popritmusokig. Az egyes források szerint 1945-ös születésű, tehát maholnap 70 (!) éves, de a jónő-faktorból anno bőségesen merítő (és máig rengeteget megőrző) Debbie Harry-ben pedig továbbra is ott van egy jó adag vadság, ami időnként – főleg akkor, amikor az eleve tempóváltásokkal megkomponált dalok eszeveszetten begyorsulnak – felfedezhető azért a zenében is.

Kovács Attila / MTI

Magyarországon ez a fajta könnyűzenei fejlődéstörténet – gondoljunk például a diszkótól a hard rockon át a punkig és az új hullámig jutó, majd az egyik ágon a poposított rockzenébe, a másikon az „agitrockba" torkolló Beatricére, netán a népies műzenétől (egy europopos és egy breakes zsákutcával) az amerikai rock and rollig navigáló Hungáriára) egyáltalán nem példátlan, és nem is áll távol a tömegízléstől.

Valahogy a közönség is ezt tükrözte: az igazi punkok vélhetően inkább kivárják a következő Exploited-búcsúkoncertet, de eljöttek jó néhányan a 40-50 éves korosztályból a saját fiatalságukra emlékezni (főleg ők foglalták el az ülőhelyeket), elöl pedig feltűnően sok volt a fiatal, akik alighanem az élő klasszikusra voltak kíváncsiak, és akiknek talán mindegy is, hogy Blondie vagy Sex Pistols. Nekünk úgy tűnt, hogy végül egyik halmaz képviselői sem távoztak csalódottan: a Blondie a régi nagy slágerek többségét tisztességesen eljátszotta, a friss szerzemények sem lógtak ki lefelé a műsorból, élvezhető (bár kissé kommersz és basszusmentes) volt a hangosítás, a vetített képek néha egészen ezoterikus és nagyon bensőséges hangulatot teremtettek.

Volt egy tökéletes dobszóló az 1980-as, az adott kort reinkarnációszerűen megidéző Call Me elején, egy főleg a 90-es évek elejének termésére koncentráló ráadás a végén, a kettő között pedig Debbie sokat és szívhez szólóan beszélt Budapestről. A Tavaszi szelet vagy más hasonló helyiérdekű dallamot nem dolgoztak fel, viszont az amuri partizánok dalára történő bevonulást értelmezhette akár aktuálpolitikaként meg a helynek szóló üzenetként is, aki akarta.

A befejezés időzítése abszolút BKV-konformra sikerült: fél 11-re minden elcsendesedett odabent, a publikum pedig zúgolódás nélkül indult el hazafelé: ebbe az estébe (9 és 20 ezer forint közötti áron) ennyi fért, és az emlékezés a rádió jóvoltából úgyis folytatódik majd.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.