galéria megtekintése

Védtelenné védett gyerekek

Az írás a Népszabadság
2015. 02. 14. számában
jelent meg.


Körösi Ivett
Népszabadság

Ayden Keenan-Olson tizennégy éves volt, amikor 2013-ban végzett magával. Egy üres gyógyszeres doboz és búcsúlevél feküdt mellette. Az essexi diák ebben leírta, hogy nem bírja elviselni a több éve tartó iskolai terrort, ezért véget vet az életének.

Ayden meleg volt. A nyomozás során kiderült, vagy hússzor jelezte az iskolában, hogy homoszexualitása miatt zaklatják, de a vezetőség semmit sem tett. Az igazgató azzal védekezett, hogy nem talált erre vonatkozó útmutatást az iskolai szabályzatban.

Melegfelvonulás az iskolabusz előtt. A gettósítás ellenzői szerint az előítéleteket leginkább úgy lehet semlegesíteni, ha a különböző emberek megtanulják az együttélés szabályait
Melegfelvonulás az iskolabusz előtt. A gettósítás ellenzői szerint az előítéleteket leginkább úgy lehet semlegesíteni, ha a különböző emberek megtanulják az együttélés szabályait
Oswaldo Rivas / Reuters

Nagy-Britanniában most ismét központi kérdés lett a meleg fiatalok ellen irányuló bullying – a verbális abúzustól a fizikai terrorig mindenféle bántalmazás –, ugyanis egy manchesteri meleg ifjúsági központ vezetői középiskolát akarnak létesíteni az LMBT (leszbikus, meleg, biszexuális, transznemű) közösség fiataljai számára. Az LGBT Youth North West pályázati pénzből hozná létre a szigetországban egyedülálló intézményt, egy zaklatástól mentes, óvó közeget, ahol először negyven diáknak biztosítanának helyet.

 

„Hatodikos korom óta zaklatnak. Számtalanszor sértegettek a folyosón, volt, hogy megvertek… Egyszer halálos üzenetet is kaptam, amiben valaki azt mondta, minden vágya, hogy feldugjon egy kést, majd elvágja vele a torkomat” – olvasható a 17 éves David vallomása a Stonewall brit LMBT jogvédő szervezet 2012-es jelentésében. A számos hasonló írást tartalmazó felmérésből kiderül, hogy a Nagy-Britanniában élő meleg fiatalok ötvenöt százalékát érte már valamilyen atrocitás az iskolában.

Ötből három áldozat azt tapasztalta, hogy hiába volt jelen tanár a zaklatásnál, a pedagógus nem lépett közbe.

A Stonewall szakértői szerint a bullyingnak hosszú távú következményei is lehetnek. A diákok hatvan százaléka a jövőbeni zaklatástól tartva megváltoztatja továbbtanulási terveit, sokan kárt tesznek magukban, depressziótól szenvednek, az áldozatok negyvenegy százaléka pedig fontolgatja az öngyilkosságot vagy már meg is kísérelte. „Ezeknek a diákoknak speciális támogatásra van szükségük a fejlődéshez” – nyilatkozta a BBC-nek Amelia Lee, az LGBT Youth North West munkatársa.

Terveik szerint a magániskolában a tanrendet a gyerekek igényeire szabják, és a speciálisan képzett tanárok a hagyományos órák mellett olyan dolgokra is figyelmet szentelnek majd,mint a fiatalok önbecsülésének növelése. Az ország első LMBT középiskolájának terve heves vitát váltott ki. Hiába érvel Lee és csapata azzal, hogy a bántalmazott gyerekeknek szükségük van védett közegre, ahova egyébként hetero fiatalok jelentkezését is várják, sokan úgy vélik, ez szegregáció. Shaun Dellenty, a londoni Alfred Salter Általános Iskola igazgatóhelyettese nem tartja jó ötletnek a „gettósítást”.

– Ha bizonyos gyerekek életveszélynek vannak kitéve, akkor a helyzet megkívánhat egy ilyen átmeneti megoldást. De csak abban az esetben, ha emberélet múlik rajta

– mondja a Népszabadságnak a meleg pedagógus, aki öt éve tart kollégáinak tréningeket az ország különböző iskoláiban. Célja, hogy minden brit iskola biztonságos környezetté váljon a meleg fiatalok számára. Van kihívás, hiszen a tanárok jó része olyan generációhoz tartozik, amely az évtizedek során számos előítélettel és melegekkel kapcsolatos tévhittel találkozott. A 46 éves Dellenty fiataloknak is gyakran tart előadást, ilyenkor saját tapasztalatairól mesél.

– 1987-ben azzal az elhatározással hagytam félbe a tanulmányaimat, hogy végzek magammal. Amióta az eszemet tudom, tisztában voltam vele, hogy a fiúkat szeretem. Már általános iskolában sem illettek rám a nemi sztereotípiák. Sok olyasmit szerettem, amit a lányok, s emiatt kívülállónak éreztem magam. Ezt a tanárok is gyakran a szememre vetették. Az osztályfőnököm egyszer bevitt az irodájába, lehúzta a nadrágomat, hogy lássa, tényleg fiú vagyok-e. A gimnáziumban már nem bírtam tovább. Egy nap fogtam magam, kisétáltam az iskolából, és elmentem anyám házába. Útközben vettem egy pengét és egy üveg Martinit, de szerencsére még élt bennem a remény, hogy másképp is lehet, így végül nem tettem meg – mondja Dellenty.

A transznemű Tara Hewitt már kevésbé elnéző a manchesteri ötlettel szemben, és a change.org-on petíciót indított, hogy a középiskola soha ne jöhessen létre. Szerinte az elmúlt évtizedek megmutatták, hogy az előítéleteket leginkább úgy lehet semlegesíteni, ha a különböző emberek megtanulnak együtt élni.

– Ha a hetero fiatalok nem találkoznak melegekkel, akkor nem fogják tudni, hogy támogatásra és nem zaklatásra van szükségük. A szegregáció a meleg vagy transzszexuális fiataloknak is rossz, mert egy hamis közeghez szoknak,

ahol nem kell eltérő gondolkodású emberekkel kommunikálniuk – mondja lapunknak Hewitt, aktivista, a Konzervatív Párt tagja.

A 29 éves nő úgy véli, az erőforrásokat inkább arra kéne fordítani, hogy minél több iskolában tartsanak felvilágosító foglalkozásokat és továbbképzéseket a tanároknak. Hewitt szerint a speciális iskola rossz út, amelyet az Egyesült Államokban tapostak ki először. A manchesteri ötletgazdák is vállalják, hogy példaként a New York-i Harvey Milk gimnázium lebeg a szemük előtt. Az ikonikus meleg politikusról elnevezett állami intézmény hasonlóan heves társadalmi vita közepette nyitotta meg kapuit 2003-ban. Rubén Díaz demokrata politikus, pünkösdista lelkész még pert is indított a város ellen, amiért egy száz diáknak otthont adó, „diszkriminatív” iskolára „pocsékolták” a pénzt.

A fiatalok közül azonban sokan hosszú idő után végre biztonságban érezhették magukat. A nyolcvan százalékban fekete és latino diákok többsége igen nehéz körülmények közül érkezett: induláskor a diákok ötöde hajléktalan volt vagy nem a szüleivel élt. A többségében meleg tanárok így nem csupán az oktatási tárca által előírt hagyományos tantárgyakat tanítják, hanem azzal is foglalkoznak, hogy a fiatalok miként kezeljék az érzelmeiket, a nehéz helyzeteket, és hogyan tegyenek szert nagyobb önbizalomra. A hetero fiatalokat is szívesen látó gimnáziumban igény szerint segítenek a házi feladat megírásában, de karrier-tanácsadással is foglalkoznak.

„Nagyon családias a hangulat az iskolában. Olyan kevés a diák, hogy a tanárok szinte mindenkit név szerint ismernek” – jellemzi egy internetes fórumon egy diák a középiskolát, ahol senkit nem hökkent meg, ha egy fiú kisminkelve, női parókában, szoknyában és magassarkúban megy be órára.

A fórumozó diák azonban a szegregált iskolákat érő kritika alátámasztásaként hozzáteszi, hogy több tényező is nehezíti az oktatás színvonalának fenntartását. „Ha valaki nagyravágyó, nem biztos, hogy tetszeni fog neki ez a suli. A tanári kar rendkívül tehetséges, de nincs elég pedagógus. Sok diák le van maradva a tananyaggal, de nem hibáztatom őket, érthető, hogy nehéz a tanulásra koncentrálni, amikor folyamatosan bántják az embert.”

A Harvey Milk Gimnázium sok meleg fiatalnak nyújtott oltalmat, azonban többek szerint szegregálja a diákokat
A Harvey Milk Gimnázium sok meleg fiatalnak nyújtott oltalmat, azonban többek szerint szegregálja a diákokat
Forrás: Hetrick-Martin Institute

A meleg fiatalok zaklatása természetesen nem angolszász sajátosság. Virág Zsolt, a Melegség és Megismerés iskolai felvilágosító program egyik koordinátora szerint bár a magyar fiatalok jó része nem vállalja homoszexualitását, „elég, ha annak tűnik”, máris könnyű célpontja a verbális abúzusnak és kiközösítésnek. Az aktivista szerint azonban elutasításra nem csak az iskola falai között kerül sor. – Volt egy tizenhét éves gyerek, aki elmondta az anyjának, hogy meleg. Az asszony annyira féltette, hogy nem engedte el társaságba, esténként és hétvégenként bezárta a lakásba.

– Olyat is hallottam, aki pszichológushoz küldte a gyerekét, hátha elmúlik, meggondolja magát, vagy ki lehet nevelni belőle

– meséli a Népszabadságnak Virág, akinek szintén akadtak nehézségei kamaszként. Tizenhárom évesen mondta el az édesanyjának, hogy meleg, mire azt a választ kapta, hogy ez hülyeség, felejtse el. „Jó fiú volt”, próbált lányokkal ismerkedni, és végül csak kilenc évvel később fogadta el önmagát. Azóta kinyílt számára a világ, és az iskolai program keretén belül igyekszik segíteni meleg és hetero fiataloknak egyaránt.

A Labrisz Leszbikus Egyesület által másfél évtizede életre hívott – és jelenleg a Szimpozion Egyesülettel közösen működtetett – program keretén belül évente mintegy 35 középiskolába jutnak el országszerte, ahol többnyire osztályfőnöki óra keretén belül beszél a melegségről egy férfi és egy nő aktivista. Elméleti ismereteket osztanak meg a diákokkal, elmesélik saját történetüket, és remélik, hogy a fiataloknak közben megjön a bátorságuk, és kérdeznek. Tapasztalatai szerint a diákok többsége azonban passzív, sokuk úgy tudja, hogy egyáltalán nincs meleg ismerőse, vagy egyenesen félnek az óra következményeitől.

– Vannak diákok, akik attól tartanak, hogy ha mi odamegyünk és beszélünk a melegségről, akkor le fognak bukni. Előfordul, hogy valaki irul-pirul, nem mer a szemünkbe nézni és majd elsüllyed a padban. Ilyenkor sejtjük, hogy érintett, de persze nem hozzuk szóba. Virágék nemcsak a diákoknak, hanem a tanároknak is szívesen segítenek, hiszen pedagógusként nagy a felelősségük.

Szegregáció

Tudományos értelemben a szegregáció egy értékmentes fogalom. Azt értjük alatta, amikor egy társadalmi csoportnak például a térbeni vagy az iskolarendszeren belüli eloszlása eltér az egyenletestől – magyarázza lapunknak Ladányi János. A szociológus szerint a szegregációnak komoly következményei vannak. Akik szegregált iskolákba vagy osztályokba járnak, másképp szocializálódnak.

– Az életben mindenhol együttélésnek vagyunk kitéve, miért pont az iskola az, ami ettől eltér? Ha például csak cigányok járnak egy iskolába, akkor meg vannak fosztva annak a lehetőségétől, hogy megtanulják azt a nagyon fontos dolgot, hogy miként kell egy nem cigány többségű környezetben élni – véli Ladányi. A manchesteri esetet ugyan nem ismeri, de szerinte az úgynevezett óvó közegről általánosságban elmondható, hogy akik ilyen iskolába járnak, azok nincsenek felkészülve arra, miként viselkedjenek az élet más területein.

– Ez kétélű fegyver, egyfelől megvédi az embert, másfelől nem lesz felkészülve arra, mit csináljon a munkahelyén, vagy ha felszáll a villamosra. Ez fordítva is igaz: a többségi társadalom tagjai számára is fontos, hogy olyan környezetben szocializálódjanak, ahol a kisebbségek tagjai is jelen vannak. – Olyan tudás ez, amit ha gyerekkorban nem tanul meg az ember, akkor ez később már nagyon nehezen megy. Ez nemcsak az úgynevezett cigányügyre, hanem a homoszexuálisokra vagy a fogyatékkal élőkre is igaz.

– Volt, hogy egy nyíltan meleg diákot cikiztek a többiek, mire bejött a tanár, hallotta, hogy mi történik, de nem csinált semmit. Úgy tett, mintha nem hallaná. Ez a legrosszabb, amikor szemet huny a tanár is, és jóváhagyja a dolgot. Ezzel azt üzeni, hogy igen, lehet bántani egy gyereket, mindegy, milyen kisebbséghez tartozik – mondja Virág, majd hozzáteszi, hogy sajnos még mindig nehezen jutnak be a programmal az iskolákba.

Néhány éve levelet küldtek minden intézménynek, ám csak kevesen érdeklődtek. Amikor később kör e-mailben próbálkoztak, egy tanár megfenyegette őket, hogy „spammelésért” bepereli a szervezetet. Virág szerint a szexualitás az iskolákban tabutéma, úgy vannak vele, hogy ha nem beszélnek róla, akkor nincs vele gond. Vélhetőleg az az igazgató is így gondolkodott, akinek a tizennégy éves Ayden Keenan-Olson többször is hiába panaszkodott, hogy zaklatják.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.