galéria megtekintése

Titkos összetevők a whiskey-ben

Az írás a Népszabadság
2015. 10. 14. számában
jelent meg.


Pócs Balázs
Népszabadság

Miközben egy pohár kakaó vagy üdítő esetén a legutolsó összetevőt is leolvashatjuk a csomagolásról, fogalmunk sincs, hogy egy adag sörrel, borral vagy whiskey-vel hány kalóriát és milyen adalékanyagokat nyelünk le. EP-képviselők és európai fogyasztóvédők most változást sürgetnek.

Rendkívüli (és amúgy dicséretes) szigorral szabályozza az EU, hogy milyen információkat, milyen sorrendben és mekkora betűvel kell feltüntetni az élelmiszerek és az alkoholmentes italok címkéjén. Merthogy első a fogyasztók tájékoztatása. Csakhogy ugyanezeket a fogyasztókat teljes bizonytalanságban hagyják, amikor alkoholt vásárolnak. Az Európai Bizottság 2014 decemberére ígért jelentést arról, miként lehetne a szeszes italokra is kiterjeszteni az uniós címkézési jogszabályt, ám ez a dokumentum azóta is késik.

Frankfurti fodrászat whiskey-s üveggel. Nem az van benne, mint gondolnánk
Frankfurti fodrászat whiskey-s üveggel. Nem az van benne, mint gondolnánk
Kai Pfaffenbach / Reuters

Még különösebb a helyzet, ha arra gondolunk, hogy a világ több országában már régóta kötelező a borok, sörök stb. hozzávalóiról és tápértékéről informálni a vevőket: például az Egyesült Államokban, Kanadában, Brazíliában,Új-Zélandon vagy Svájcban. Megelégelte a dolgot az Európai Fogyasztók Szövetsége (BEUC), amely levélben fordult nemrég Vytenis Andriukaitis egészségügyért és élelmiszer-biztonságért felelős EU-biztoshoz. „A fogyasztók jelenleg mindent tudnak arról, mi van egy üveg tejben vagy gyümölcslében, de arról nem, mi egy üveg whiskey-ben vagy sörben. Ezt elfogadhatatlannak tartjuk” – olvasható a levélben.

 

Semmi okot nem lát rá az európai fogyasztóvédelmi szervezet, hogy az alkoholos italokat másként kezeljék, mint a többi innivalót. A vásárlókat inkább segíteni kellene abban, hogy (egészség)tudatosan válasszanak. „Az alkohol elhízásban játszott szerepét gyakran figyelmen kívül hagyják” – figyelmeztet Monique Goyens, a BEUC vezérigazgatója. A szeszes italok cukor- és kalóriatartalma magas, ezért jelentős mértékben hozzájárulhatnak a súlynövekedéshez. Az EU-biztosnak küldött levél mindjárt példát is említ: fél liter átlagos sörben 220 kalória bújik meg, ami összemérhető egy csokoládészelet befalásával.

„A fogyasztóknak joguk van tudni, hogy egy pohár borban annyi kalória van, mint egy szelet süteményben” – hoz a hétköznapi életből másik hasonlatot Glenis Willmott brit munkáspárti EP-képviselőnő. A strasbourgi parlament egészségügyi szakbizottsága márciusban megszavazott végre egy határozatot, amely felszólítja az Európai Bizottságot, hogy 2016-ra dolgozzon ki új, az alkoholra is vonatkozó címkézési szabályozást. Ugyanezzel 2011-ben is megpróbálkozott már az EP, de a szeszipari lobbistáknak akkor sikerült elkaszálniuk a tervet.

Dodonai választ adott a brüsszeli bizottság, amikor az EurActiv hírportál arról érdeklődött, mikor készül már el a címkézés felülvizsgálatáról szóló jelentés. „Kutatómunkát végeztünk, amely előzetes egyeztetésekhez vezetett a tagállamokkal, de a munka nagy része még hátravan” – szól a magyarázat, amely a brüsszeli bürokráciával kapcsolatos legolcsóbb kliséket erősíti meg.

Nem várt tovább a söripart Brüsszelben képviselő szervezet, az Európai Sörfőzők (Brewers of Europe), amely bejelentette, hogy a hozzá tartozó márkákon önként feltüntetik az összetevőket és a tápértékre vonatkozó adatokat.

„Azt akarjuk, hogy az európai fogyasztók tudják, mi van a sörökben, és hogy e sörök miként illeszthetők a kiegyensúlyozott életstílusba”

– közölte Pierre-Olivier Bergeron, a Brewers of Europe főtitkára. Az európai szeszgyártókat összefogó SpiritsEurope már kevésbé lelkes, és részletes konzultációt szorgalmaz arról, hogy mi szerepeljen a címkéken. Az európai borászok testülete, a CEEV pedig arra emlékeztet, hogy a borok jellemzői termelőnként, illetve évről évre változnak, így a pontos információk kötelező kiírása súlyos anyagi és adminisztratív teher lenne.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.