galéria megtekintése

Sötétedéskor megrohanják a kerítést

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 31. számában
jelent meg.

Munkatársunktól
Népszabadság

Párizs újabb rendőröket küldött Calais-ba, a Csatorna-alagút franciaországi bejáratához. London még hétmillió fonttal támogatja az ottani biztonsági intézkedések erősítését, a menekültek pedig tovább kísérleteznek, hogy teherautókra, vonatokra felkapaszkodva átjussanak a La Manche brit oldalára. Az akció csak keveseknek sikerül, a valódi gondot a napi olykor ezernél is több kísérlet okozta káosz jelenti.

Dzsamal felnőtt életének jelentős részét az etióp hadsereg katonájaként töltötte, majd elmenekült hazájából, tíz napig hánykódott a Földközi-tengeren, és hat európai országon át jutott el Calais-ba, a Csatorna-alagút franciaországi termináljához. A 26 éves Mohammad al-Mohammad, aki angol irodalomból szerzett diplomát, a szíriai Aleppóból érkezett, hasonlóan kalandos úton. Mint mondta, békét keres az Egyesült Királyságban, és már vagy tíz alkalommal kísérelte meg az átjutást a túloldalra – mindig sikertelenül. A két férfi a BBC-nek számolt be sorsáról és terveiről, méghozzá nagy elszántsággal, jelezve, hogy kerítések építésével és a biztonsági intézkedések erősítésével őket aligha lehet eltántorítani az újabb próbálkozásoktól.

Nincs akadály, amelyet ne akarnának leküzdeni akár az életük kockáztatásával is
Nincs akadály, amelyet ne akarnának leküzdeni akár az életük kockáztatásával is
Pascal Rossignol / Reuters

Márpedig a Csatorna-alagút két országa, Franciaország és Nagy-Britannia éppen ilyen lépésekre készül, miután keddre és szerdára virradó éjszaka összesen mintegy 3500, a környéken táborozó menekült próbált meg feljutni a kamionokat az alagúton keresztül szállító vonatokra. Egy fiatal szudáni férfi életét vesztette, amikor elütötte egy teherautó. Június óta ő volt a menekülési kísérletek kilencedik halálos áldozata Calais-ban, ahol a forgalom akadozik, a kompközlekedést ráadásul a francia alkalmazottak munkabeszüntetései is nehezítik.

 

Így a brit oldalon, Kentben leállították a Csatorna-alagút felé tartó teherautókat (a BBC által idézett adatok szerint szerda délután 3600 ilyen jármű állt sorban), a sofőrök számára viszont –ha végre elindulhatnak – ideiglenesen enyhítik a kötelező pihenési időre vonatkozó uniós előírásokat.

Miközben Londonban több politikus is bírálta a francia hatóságok erélytelennek tartott intézkedéseit, az ázsiai körutazáson lévő brit kormányfő, David Cameron arra figyelmeztetett, hogy „egyik félnek sem kell ujjal mutogatnia a másikra”, és együtt kell megoldani a problémákat. Ugyanakkor azt is kijelentette, hogy Nagy-Britannia nem lesz a menekültek „biztonságos menedéke”. Belügyminisztere, Theresa May a calais-i közlekedési terminált védő kerítés megerősítését sürgette, és a tavaly három évre elkülönített 12 milliós támogatás mellé további hétmillió fontot ígért a biztonságjavító intézkedésekre.

Keserű fogocska az autópályán
Keserű fogocska az autópályán
Pascal Rossignol / Reuters

Öt méter magas kerítés építését tervezik például a kikötőhöz vezető sztráda mentén is. May arról is tárgyalt francia kollégájával, Bernard Cazeneuve-vel, hogy új rendszert dolgoznak ki a Nyugat-Afrikából érkezett illegális bevándorlók kitoloncolására, a francia miniszter bejelentése nyomán pedig százhússzal növelték a Calais-ban állomásozó rendőrök számát.

A Csatorna-alagutat üzemeltető társaság, az Eurotunnel azt közölte, hogy az év eleje óta több mint kilencmillió fontot költött biztonsági intézkedésekre. A létesítményt most is pengésdrót hengerrel megfejelt magas kerítés, zártláncú tévéhálózat, valamint őrök védik, és az idén eddig 37 ezer bevándorlót akadályoztak meg abban, hogy feljusson a Nagy-Britanniába induló járművekre.

Mementó
Mementó
Pascal Rossignol / Reuters

A terminál közelében kialakult rögtönzött tábor, a „Dzsungel” közben sok ezer menekültnek ad ideiglenes szállást, és – mint a The Guardian című brit napilap beszámolójából kiderül – a maga módján szervezetten működik. A szudáni Adil például biciklikereskedést és -szervizt üzemeltet benne, van jó tucatnyi élelmiszerbolt, raklapokból és műanyag fóliából épített templom és legalább két mecset is. A környék általában sötétedés után elevenedik meg: a menekültek többnyire ekkor lépnek akcióba. Mint a BBC-nek elmondták, a biztonsági kerítésen lévő lyukakon keresztül jutnak be a terminál területére, és általában többen együtt mozognak.

Átjutni csak keveseknek sikerül
Átjutni csak keveseknek sikerül
Pascal Rossignol / Reuters

Szavaik szerint ugyanis akkor van a legjobb esélyük bejutni az alagútba, ha legfeljebb négyszázas csoportokban tesznek kísérletet erre. A határon átjutni azonban csak keveseknek sikerül – ismerte el a brit árnyékkormány belügyminisztere, David Hanson, aki szerint a problémát valójában a tömeges próbálkozások okozta káosz jelenti.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.