A mentőalakulatok órákig dolgoztak, hogy kiszabadítsák az utasokat a roncsok alól. A három feketedoboz közül egyelőre kettőt találtak meg a helyszínen.
Az eset kapcsán lábra keltek olyan híresztelések, hogy a vonatokba beépített biztonsági rendszert – amely automatikusan fékezi a szerelvényt, ha az tilos jelzésen hajt át – kikapcsolták, hogy az egyik vonat be tudja hozni a késését. A rendőrség ezt „színtiszta spekulációnak” minősítette. „Kérem, ezt felejtsék el. Visszautasítjuk ezt a feltételezést” – mondta a szóvivő az egyik helyi csatorna, a Bayerischer Rundfunk kérdésére.
„Úgy tűnik, hogy az egyik szerelvény a tilos jelzés ellenére haladt tovább, azonban azt nem tudni, hogy miért. Előfordulhatott emberi mulasztás, technikai hiba, vagy a kettő kombinációja” – magyarázta Richard Westcott, a BBC közlekedési szakértője.
„Ezen a vonalon egy modern biztonsági rendszer működik, ami lelassítja a vonatokat, ha túl gyorsan haladnak, illetve automatikusan leállítja a szerelvényt, ha az piros jelzésen halad át. A mozdonyvezetők figyelmeztetést kapnak a fülkéjükben, ha bármilyen probléma lép fel. A két vonat sebessége arra enged következtetni, hogy egyik sem kapott ilyen figyelmeztetést. Nagyon valószínű az is, hogy ismerték az útvonalat.”
A speciális biztonsági rendszert a 2011-es, tíz ember életét követelő magdeburgi vasúti szerencsétlenség után vezették be. A német sajtóban megjelent beszámolók arra engednek következtetni, hogy a fékrendszert kivételes esetben a vasúttársaság munkatársai felül tudják bírálni. Annak a lehetőségét, hogy esetleg emberi mulasztás történt, továbbra is vizsgálják.
A baleset hétfő reggel történt Rosenheim és Holzkirchen között, München közelében helyi idő szerint 06:48-kor. Az egypályás szakaszon két személyvonat egymással szemben haladt. A közlekedési miniszter szerint mindkét vonat 100 kilométer per órás sebességgel közlekedett az ütközést megelőzően.
A helyszín sajátosságai miatt egyik mozdonyvezető sem láthatta a szemből közeledő másik szerelvényt. A pálya nemcsak kanyarodik, de a síneket szegélyező erdősáv is akadályozta, hogy hamarabb észrevegyék egymást, és bármit tehessenek az ütközés elkerülésére.
Az eset vizsgálatakor arra keresik a választ, hogy a Holzkirchenből érkező vonat miért tartózkodott még a pályán 06:48-kor, négy perccel azután, ahogy a hivatalos menetideje szerint a következő állomásra, Kolbermoorba kellett volna érkeznie. Itt találkozott volna a két vonat, ahol már két vágány fut egymás mellett.
A Rosenheimből Holzkirchenbe tartó vonat elhagyta Kolbermoort 06:45-kor, és a baleset idején egyedül kellett volna haladnia a vágányon.