galéria megtekintése

Most kezdődik a népszavazás előtti csata forró szakasza

A kilépéspártiak erősödését mutatják a felmérések, de még csak most kezdődik a Nagy-Britannia EU-tagságáról döntő népszavazás előtti csata forró szakasza.

Londonban már egy szombat délelőtti, kertvárosi séta is bőven elegendő ahhoz, hogy „szembejöjjön” az emberrel a Nagy-Britannia európai uniós jövőjéről szóló, június 23-i népszavazás ügye. Nem lehet nem belebotlani a „maradók” és a „távozók” szórólapokkal telerakott asztalaiba. Az utcákon és a metróban is sok helyütt kampányplakátok igyekeznek népszerűsíteni egyik vagy a másik álláspontot.

Az első, a Sky News hírcsatorna által szervezett tévévitában fel is hánytorgatták a stúdióba meghívott vendégek a kilépéspárti Vote Leave tábor egyik vezéralakjának, Michael Gove igazságügy-miniszternek, hogy nehezen védhető az egyik poszterük drámai állítása, amely szerint „Nagy-Britannia heti 350 millió fontot küld Brüsszelbe”. A kitűnő debattőr hírében álló tory politikus hangos nevetést kiváltva védekezett azzal, hogy ebből az összegből fedezik például az Európai Bizottság elnöke, Jean-Claude Juncker által bérelt magángépeket.

Will Oliver / MTI/EPA

 

Az egyre inkább felforrósodó kampányban az elektronikus média legbefolyásosabb személyiségei és a gondosan összeválogatott közönség – benne egyenlő arányban a Brexit ellenzői és hívei, valamint a még bizonytalanok – faggatják a két csoport élharcosait. David Cameron kormányfő makacsul nem hajlandó konzervatív kollégáival a nyilvánosság előtt vitatkozni, ám bátran állta a sarat a Sky News politikai főszerkesztője, Faisal Islam arrogáns kérdéseivel, majd a hallgatóság ellenséges felvetéseivel szemben.

A kormányfőt elsősorban a bevándorlással kapcsolatos problémákkal szembesítették, és el kellett ismernie, hogy fogalma nincs, mikor tudja teljesíteni korábbi választási ígéretét, amely szerint öt számjegyűre csökkentik a nettó migrációt (vagyis százezernél kisebb lesz a szigetországba érkező és az onnan távozó bevándorlók létszáma közötti különbség).

Persze ugyanígy nem tudta garantálni Michael Gove sem, hogy a kilépés esetén megőrzik a munkahelyeket, noha európai dolgozók nyilván kisebb nyomást gyakorolnának az álláspiacra.

Ahogy a tavalyi sikeres parlamenti választás előtt a Konzervatív Párt, úgy most a „maradók” is célzott „mikroüzenetek” révén a Facebook szociális hálón elérhető, főleg fiatal választók meggyőzésére fordítják a rendelkezésre álló hétmillió fontos kampánypénz jelentős részét.

A Britain Stronger in Europe (Nagy-Britannia erősebb Európában) kampánycsoport szakértői külön fordulnak például a futballrajongókhoz, érzékeltetve, hogy Premier League-ben szereplő csapatuk hány játékosát nem lehetne szerződtetni, ha a Brexit valósággá válna. A The Times napilap tájékoztatása szerint 6,5 millió még bizonytalan szavazópolgárt ért el az a hirdetés, amelyben közgazdasági szaktekintélyek, köztük Mark Carney, a Bank of England elnöke hívja fel a figyelmet a kilépéssel járó kockázatokra.

Optimisták a bukmékerek

A fogadóirodák továbbra is a tagság folytatásának adnak nagyobb esélyt, annak ellenére, hogy az elmúlt napokban az ICM egyik közvélemény-kutatása a kilépéspártiak négypontos vezetését mutatta ki. A Citigroup által frissen megjelentett jelentés is a maradást valószínűsíti, és derűlátásra ad okot az Elections Etc közvélemény-kutató intézet tapasztalata is, amely szerint a felmérések a népszavazások előtti utolsó hetekben rendre túlértékelik a változás támogatottságát.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.