galéria megtekintése

„A hazafiság azt jelenti, hogy mindenkivel bajunk van, aki nem olyan, mint mi”

Új országprojektet ígért 2014-es választási kampányában Klaus Iohannis román elnök, ám egy ideig úgy tűnt, hogy megfeledkezett erről. Nemrég azonban konzultációra hívta a pártokat és bejelentette: különbizottságot hoznak létre a terv kidolgozására.

Több éve foglalkoztatja az elemzőket és a politikusokat, hogy 2007. január elsejével Románia „elveszítette az iránytűt”, amit addig az uniós csatlakozás célja jelentett.

Tüntetés Bukarestben 2015 őszén. Olyan országot akarnak, mint külföldön
Tüntetés Bukarestben 2015 őszén. Olyan országot akarnak, mint külföldön
Inquam Photos / Reuters

Egyikük Dumitru Bortun filozófus, a bukaresti Politikatudományi és Közigazgatási Főiskola (SNSPA) docense. Szerinte létezik egy jól körülhatárolható közérdek: az euroatlanti integráció, amely a csatlakozással csak részben valósult meg. A valódi cél az Európai Unióba mint civilizációs térségbe való fokozatos beilleszkedés lenne. –  Románia nagy problémája a modernitás-deficit, ami minden területen, így a társadalom erőteljes múlt felé fordulásában is megmutatkozik – ecsetelte a Népszabadságnak nyilatkozva. Mint hangsúlyozta, egy országprojektnek normatív szerepe is van, az éppen aktuális kormány nem hozhat a korábban kialakított politikai-társadalmi konszenzust felrúgó döntést – akkor sem, ha mellette áll a többség. Másrészt egy országprojekt egyesít egy közös cél körül, elősegíti a polgári típusú – nemzetiség és vallás fölött álló – hazafiság kialakulását.

 

– A legtöbb román számára a hazafiság azt jelenti, hogy mindenkivel bajunk van, aki nem olyan, mint mi. Ami nem más, mint etnocentrizmusból táplálkozó idegengyűlölet. Ez a kelet-európai típusú nemzeti identitás, amelyről Bibó István is írt, visszafog minket, semmi keresnivalónk vele a XXI. században – fejtegette Bortun.

A megoldást illetően az „ázsiai kistigrisek” példáját hozta fel, amelyek a XX. század végén kommunikációs kampányok segítségével léptek ki az alulfejlettségből. Első lépésként azonosították a saját kulturális tőkéjüket, majd összevetették  Japánéval, és megnézték, hogy melyek azok a minták, amelyek náluk hiányoznak. Ezt követte egy részben a kormányok, részben a Világbank által finanszírozott reklámhadjárat, amelyben hagyományos klipeket, dokumentum- és művészfilmeket egyaránt felhasználtak.

– A viszonyulásainkat az értékeink határozzák meg. Ma Romániában az ügyeskedő az értékes ember, de ezt egyetlen generáció alatt meg lehet változtatni – bizonygatta. Utalt arra, hogy a Pentagon a hollywoodi filmstúdiók segítségét kéri, ha például nem jelentkeznek elegen katonának. Vajon működhet-e a módszer Romániában is? – Nézze meg a kisiskolásainkat, egyik napról a másikra „zöldekké”, környezetvédőkké váltak. Megszólják a szüleiket, ha nem a megfelelő zsákba dobják a papírt és a műanyagot. Ezt tanulták az iskolában, a tévéből, az interneten – válaszolta. Bortun szerint azok a fiatalok, akik 2015 őszén a Colectiv klubban kitörő halálos tűz után az utcán azt kiáltozták, hogy „olyan országot akarnak, mint külföldön”, valójában modernitást követeltek.

A politikusok mozgásterét viszont korlátozná egy országprojekt, ezért nem áll érdekükben a konszenzus kialakítása – ismerte el az elemző. Bortun mégis „mérsékelten bizakodó” az államfő kezdeményezésének sikerét illetően, főleg miután a terv mellé állt Mugur Isarescu, a Román Nemzeti Bank jelentős közéleti befolyással rendelkező kormányzója is.  

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.