galéria megtekintése

Mindenkit megdöbbentettek a kőolajtermelő nagyhatalmak

12 komment


Ábrahám Ambrus

Nyolc év után korlátozza a kitermelést a kőolajtermelő országok szervezete, de sérülékeny az alku.

A katari olajminiszter és az OPEC főtitkára
Ramzi Boudina / Reuters

Általános megdöbbenést keltett a tőke- és pénzpiacokon a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC). Az olajipari kartellben részt vevő tagállamok szerda este arról határoztak, hogy csökkentik a tömörüléshez tartozó országok összesített napi kitermelését. Erre 2008 óta nem volt példa. A jelenlegi napi mintegy 33,2 millió hordós mennyiséget 7-800 ezer hordóval csökkentik, hogy az 32,5 millió hordónyi mennyiség legyen. Ez nem nagy vágás, de jelzésértékű, mert az utóbbi időben az OPEC-re egyáltalán nem volt jellemző az egységesség. Most tehát demonstrálták, hogy ismét képesek egységesen fellépni a saját érdekükben.

„Ezennel véget ért a kitermelési háború" – mondta egy elemző, hozzátéve, hogy a demonstratív döntés csak azokat győzheti és nyugtathatja meg, akik felületesen ismerik az OPEC elmúlt éveket jellemző vitáit. A híradásoknak ugyanis akad egy pontja, amelyre kevesen figyelnek fel, pedig nagyon súlyos körülményekre világít rá. Ez pedig az, hogy az OPEC-tagállamok jelenlegi termelési szintjét alapvetően csupán becsülni tudják. A széthúzás állandó, s minden tagállam annyi olajat szállít a piacra, amennyihez kedve van. Ez pedig megkérdőjelezheti a mostani döntés komolyságát is.

 

„Hallani akarom az iráni olajipari miniszter saját szájából, hogy ezek után nem térnek vissza a döntés előtti kitermelési szintekhez" – hangoztatta kételyeit egy houstoni központú, globális energiapiaci tanácsadócég igazgatója, Jeff Quigley. Aki jelezte, hogy nyugtalanítja, hogy a megállapodás szöges ellentétben áll Szaúd-Arábia utóbbi időszakban hangoztatott véleményével, ami ezért nem mellékes, mert napi 10,7 milliós kitermelésével ez az ország az OPEC legnagyobb súlyú tagállama.

Az OPEC-források már most arról beszéltek, hogy Szaúd-Arábia csak akkor hajlandó mérsékelni szállításait, ha Irán is önmérsékletet gyakorol. Vagyis a döntés egyelőre nem több egy sérülékeny váznál, a megállapodás akár gyorsan darabokra is hullhat. Azt még egyáltalán nem rögzítették a felek, hogy mely tagállamnak pontosan mennyivel is kellene visszavennie a kitermeléséből.

A „kirakatban" azért jól mutató váratlan egységesség annyira meglepte a piacokat, hogy az északi-tengeri Brent nyersolaj ára szinte azonnal 5 százalékkal, 49,60 dollár fölé emelkedett a távol-keleti elektronikus kereskedésben. Az olajipari vállalatok részvényei hasonlóan, a legszebb napjaikat idézték, hiszen például a holland–brit Shell, a spanyol Repsol vagy a brit BP részvényei öt százalékot vagy azt megközelítően drágultak. A jó szériából a Mol Nyrt. sem maradt ki, napközben mintegy 3 százalékkal, 17 300 forint közelébe emelkedett jegyzése a Budapesti Értéktőzsdén.

Az autósok számára ebben az lehet a szomorú: ha valóban sikerül a határozatot végigvinni, akkor nagyon valószínű, hogy itthon a 320-330 forinthoz közeli literenkénti benzinár-várakozásoktól el kell búcsúzni. Igaz, az olajár ötven dollár fölé drágulása Magyarországon első körben adócsökkentést jelentene, így a rövid távú hatás idehaza jó lenne. (Lásd keretes írásunkat.) A légi közlekedés szereplői árgus szemekkel figyelik a folyamatokat, ­számukra az olcsó olaj jelenti a kánaánt. S minden bizonnyal drukkol az OPEC-nak és a drágább olajnak Putyin orosz elnök is, az alacsony olajár miatt térdre rogyott orosz gazdaságnak ugyanis minden cent számít.

Vérfagyasztó áremelés jön holnap a kutakon

Október 1-jétől érvényesíti a jövedéki adó emelését az üzemanyagárakban a Mol, amely értesülésünk szerint már közölte a kúthálózatokkal, hogy szombattól az adóemelés miatt 6 forint 35 fillérrel emeli a benzin és 12 forint 70 fillérrel a gázolaj árát. Ez abból az 5 és 10 forintos jövedékiadó-emelésből következik, amely akkor lép életbe, ha az olaj egy negyedévben legalább két és fél hónapig ötven dollárnál olcsóbb. Erre rakódik az áfa, az állam ugyanis itt az adót is megadóztatja. Ennek folytán számításunk szerint a benzinért 340, a gázolajért 345 forintot kérhetnek a kutaknál literenként.


Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.