galéria megtekintése

Megunták Brüsszelben az uniós pénzek lenyúlását

900 millió euró EU-támogatásról derült ki 2014-ben, hogy kézen-közön eltűnt az Európai Unió valamely tagállamában. A csalók és sikkasztók bíróság elé állítása lenne az Európai Főügyészség feladata, ha az unió döntéshozói megegyeznének az új hivatal létrehozásáról.

Évről évre egyre több közösségi forrás landol a bűnözők zsebében, legalábbis ezt feltételezi az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF), amely 1999 óta az uniós pénzek elsíbolásával kapcsolatos ügyeket vizsgálja hivatalos és névtelen bejelentések alapján. Az OLAF azonban nem indíthat eljárást, nem emelhet vádat, feladata véget ér az érintett tagállam ügyészi szerveinek ­szóló ajánlások megfogalmazásával. A tapasztalatok szerint a brüsszeli vizsgálatok ritkán vezetnek vádemeléshez vagy büntetés kiszabásához az egyes országokban.

Ezt a hiányosságot pótolná az ­Európai Főügyészség hivatalának létrehozásáról szóló bizottsági javaslat, amely immár három éve fekszik a döntéshozók asztalán. – Ha mi, az EU, nem védjük meg szövetségi szintű költségvetésünket, senki nem fogja helyettünk megtenni – fogalmazott az indítvány bemutatásakor Viviane Reding, az Európai Bizottság akkori alelnöke.

Az uniós „kormány” 2013-ban egy erős hatáskörrel rendelkező, ugyanakkor a nemzeti ügyészségekre is támaszkodó hivatal ­megalakítására tett javaslatot, amely kizárólagos jogkört kapna az uniós költségvetést károsító bűncselekményekkel kapcsolatban nyomozás indítására, vádemelésre, valamint az elkövetők bíróság elé állítására. Az elmúlt évek vitái azonban arra mutatnak, hogy a tagállamok nem szívesen adnának át bűnüldözési, igazságszolgáltatási hatásköröket Brüsszelnek. Ki azért, mert szerinte saját hatóságai jól működnek, mások azért, mert nem szeretnék, ha lelepleződne a hatalmon levő politikai osztályt is behálózó rendszerszintű korrupció.

 

Jávor Benedek, az Európai Parlament zöld frakciójának tagja, a csalás elleni küzdelemről szóló friss ­EP-jelentés szerzője attól tart, hogy a formálódó kompromisszum következtében egy gyenge hatáskörökkel bíró európai főügyészi hivatal jöhet létre, amely megfelelő felhatalmazás és eszközök híján képtelen lesz ellátni az eredetileg neki szánt feladatokat. Szerinte a magyar kormányon „egzisztenciális szorongás” lett úrrá az új intézmény hírére, ezért a hasonlóan gondolkodó tagországokkal összefogva megpróbálja megfúrni, és afféle koordináló hatósággá lefokozni. Gyakorlatilag e véleményt támasztotta alá Polt Péter legfőbb ügyész egy minapi lapinterjúban, amikor kifejtette: a magyar álláspont szerint az Európai Főügyészség a tagállami ügyészségek keretében működne, és a koordinációt az EU tagországainak igazságügyi együttműködését összehangoló ügynökség, az Eurojust látná el.

Úgy tudni, hogy a javaslattevő Európai Bizottságban is ütköznek a vélemények. A dossziét kezelő igaz­ságügyi biztos, a cseh ­Vera Jourová a gyors megegyezés híve, akár az eredeti előterjesztés felvizezésének az árán is. Ezzel szemben az ­uniós költségvetésért felelős bolgár alelnök, Krisztalina Georgijeva erős, önálló, kompetens hivatalt szeretne.

Az EU soros holland ­elnöksége márciusban tűzte a témát az igaz­ságügyi miniszterek ülésének napirendjére, jelentős haladást azonban nem sikerült elérni. A sors fintora, hogy Hága egyáltalán nem lelkesedik az Európai Főügyészség létrehozásáért, soros elnökként mégis kénytelen pártatlanul levezényelni a vitát. Elnökségi források lapunknak azt mondták: reményeik szerint 2016 végéig megegyezés születhet, ami már a júliustól soros elnök, s a hivatalhoz szintén ellentmondásosan viszonyuló Szlovákia sikere lenne.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.