galéria megtekintése

Már megint vetített a kormány Paksról

3 komment


Hargitai Miklós
NOL

Továbbra sincs összhangban a valósággal a paksi fűtőelem-beszerzés uniós engedélyezésére vonatkozó kormányzati kommunikáció. A kormány változatlanul azt állítja, hogy minden akadály elhárult a jóváhagyás elől – valójában még az első akadályig, az orosz féllel történő megállapodásig sem jutottak el.

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János csütörtökön azt mondta: „minden akadály elhárult, az Európai Bizottság remélhetőleg két héten belül, hozzájárulását adja a fűtőanyag-szállítási szerződéshez”. A valóságban azonban a procedúra teljesen más vágányon halad.

A Népszabadság brüsszeli forrásai változatlanul azt állítják: szemben az eredeti kormánybejelentéssel, egyelőre semmilyen megállapodás nem született, pusztán az irány körvonalazódott (a Roszatom mellett alternatív beszerzési forrást kell találni, mivel az oroszoknak adott monopoljog sérti az uniós jogot). A fűtőanyag-beszállítási szerződést a Roszatom, a Paks II Zrt. és az Euratom Ellátási Ügynökség (ESA) írja majd alá.

Fotó: Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

 

Jávor Benedek, a Párbeszéd Magyarországért EP-képviselője az ESA-nál és a Bizottságnál is érdeklődött a pontos menetrendről. Ő azt a tájékoztatást kapta: először a magyar félnek kell megtárgyalnia a módosításokat a Roszatommal, majd a két fél által előkészített szerződéstervezetet kell egyeztetni az ESA-val – utóbbinak 10 napja van rá, hogy aláírja a dokumentumot, vagy jelezze a kifogásait. Jávor szerint mindez azt jelenti, hogy a legelejéről indult újra az engedélyezési eljárás – immár az uniós előírásokat betartva –, és az egész vargabetűt meg lehetett volna spórolni, ha már tavaly az üzemanyag-beszállításról szóló megvalósítási megállapodás váratlan moszkvai aláírása előtt bevonják az ESA-t.

Aszódi Attila bővítési kormánybiztos csütörtökön úgy nyilatkozott: egy alternatív szállító akár olcsóbbá is teheti az üzemanyag-beszerzést. Ez Jávor Benedek szerint valószínűtlen: egyrészt az oroszokat nyilván kárpótolni kell, amiért az üzemanyag-üzlet felét/kétharmadát elveszítik (kompenzáció nélkül aligha fognak belemenni a módosításba), másrészt az egyelőre sehol sem működő VVER 1200-as reaktortípushoz egyetlen nyugati gyártónak sincs fűtőanyaga, és az új főtőelem-kazetta kifejlesztése egy ilyen szűk piacra nem is lenne kifizetődő, így feltehetően a magyar félnek is be kell szállnia a fejlesztési költségekbe.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.