galéria megtekintése

Már a levegőben szétesett az utasszállító

Már a levegőben szétesett a Kogalimavia orosz légitársaság utasszállítója, amely szombaton zuhant le a Sínai-félszigeten, több mint kétszáz utassal a fedélzetén.

Ám Viktor Szorocsenko, az orosz Államközi Légügyi Bizottság vezetője hangsúlyozta, túl korai lenne még megmondani, mi okozhatta az Airbus A-321-es típusú repülőgép tragédiáját. Az orosz légügyi hatóság vezetője, Alekszandr Nyeragyko szerint „minden jel arra utal, hogy nagy magasságban sérült meg a gép szerkezete”. A szakértők tovább vizsgálják a lezuhant repülő mindkét feketedobozát. Szorocsenko azt is elmondta, hogy a roncsok 20 négyzetkilométeres területen szóródtak szét, és

eddig 163 holttestet találtak meg.

 

A Metrojet néven ismert Kogalimavia légitársaság 7K9268-as járata a vörös-tengeri üdülőhelyről, Sarm es-Sejkből tartott Szentpétervár felé. Az egyiptomi légiirányítás 23 perccel a felszállás után veszítette el a kapcsolatot a repülőgéppel, amely a Sínai-félsziget hegyes részén zuhant le, Hasszana mellett. A járaton 217 utas – köztük 17 gyerek – és a 7 tagú személyzet utazott, mindenki életét vesztette.

A tragédia után néhány órával egy az Iszlám Államhoz lojális milícia azt állította, ők lőtték ki a repülőgépet. Vasárnap egy felvételt is közzétettek, ám annak hitelességét szakértők megkérdőjelezik, ahogy azt is, hogy a radikálisoknak lehetnek olyan fegyverei, amelyekkel le tudnának lőni egy több mint 9450 méter magasságban repülő gépet.

Ennél sokkal valószínűbb, hogy a légi katasztrófát műszaki hiba okozta. A szerencsétlenül járt gép a legöregebb volt az orosz légitársaság csupa használt Airbusokból álló gépparkjában. A repülő 18 éve volt üzemben, 2012 óta szolgált a légitársaságnál, ez alatt az idő alatt 56 ezer órát töltött a levegőben.

A Guardian szerint a repülőgép kapitánya, a 48 éves Valeri Nemov tapasztalt pilótának számított, 3682 órányi repülési idővel. A News.ru azt írta, hogy 2001 novemberében a még libanoni tulajdonú gép farka súlyosan megsérült a kairói repülőtéren, és akár a nem megfelelő minőségű javításból visszamaradt szerkezeti rendellenesség is okozhatta a tragédiát. Feltételezések szerint éppen a farokrész válhatott le a repülőgépről a levegőben, erre utal, hogy a maradványait a törzs kiégett roncsaitól 5-8 kilométeres távolságban találták meg.

Gyászolók Szentpéterváron
Gyászolók Szentpéterváron
Peter Kovalev / Reuters

A RIA Novosztyi hírügynökség a Sarm es-Sejk-i repülőtértől származó értesülése szerint az A321-es személyzete az elmúlt hét folyamán többször is kért műszaki segítséget, mert gondjai voltak a hajtóművek beindításával. Az 1993-ban alapított légitársaságnál azt állítják, hogy a gép kifogástalan állapotban volt, minden vizsgálaton átesett. Mohamed Hosszam Kamal egyiptomi repülésügyi miniszter is azt mondta: semmi jele nem volt annak, hogy gondok lettek volna a géppel. A másodpilóta özvegye ezzel szemben azt mondta az orosz médiában, hogy férje a felszállás előtt a gép műszaki állapotáról panaszkodott lányuknak.

Vlagyimir Putyin orosz elnök vasárnapra gyásznapot rendelt el, és telefonon egyeztetett a légi katasztrófáról az egyiptomi elnökkel, Abdel Fattah el-Sziszivel.

A tragédia a turizmusra is hatással lehet. Az országba járó

összes turista egyötöde orosz,

és hogy minél többen jöjjenek, Kairó korábban eltörölte a vízumköltségeket is az oroszokkal szemben. Az orosz idegenforgalmi irodák szövetségének tájékoztatása szerint az utasok elkezdték lemondani a Kogalimaviánál és a gépeit használó, vele egy holdinghoz tartozó Brisco turistairodánál lévő foglalásaikat.

A cég azonban szombat este még elindította Sarm es-Sejkbe azokat az ügyfeleit, akik a szerencsétlenül járt géppel utaztak volna oda. A 197 utasból csak tizenhatan nem jelentkeztek a regisztrációnál. A tragédia miatt a Lufthansa, az Air France-KLM és az Emirates is bejelentette: gépeik elkerülik a Sínai-félszigetet, amíg egyértelműen nem tisztázzák a baleset okait.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.