A szerkesztőségi gárdától a legtöbb támogató voksot kapó Viner 1997 óta dolgozik a The Guardiannél. Az Oxfordban angolból diplomázott újságíró egy yorkshire-i kisvárosban nőtt fel, pedagógus szülei is a baloldali-liberális lapot olvasták. Katharine még egyetemistaként kóstolt bele az újságírásba, amikor egy pályázat nyerteseként két hétig „vendégszerkesztette” a The Guardian női rovatát. Első munkahelye a Cosmopolitan brit kiadása volt, innen igazolt a The Sunday Timeshoz, hogy aztán a világot beutazó neves feature-íróként „visszatérjen” a The Guardian akkor még a Farringdon Roadon lévő székházába.
|
Fotó: EPA |
Amikor tavaly szeptemberben Viner átvette Gibsontól az észak-amerikai online kiadás irányítását, Rusbridger tökéletes választásról beszélt. – Viharsebességgel hódította meg Ausztráliát – mondta.
Valóban, Viner a semmiből teremtett meg egy immár havonta hatmillió látogatót vonzó online lapot. Sikeréhez hozzájárult, hogy a liberális hangvételben sokan az ausztrál médiamágnás lapjainak kellemes ellentétét fedezték fel, ráadásul a The Age és a The Sydney Morning Herald is súlyos pénzügyi megszorításokon esett át – írta a tavaly augusztusi Viner-portréjában a New York-i Capital magazin.
A Londonból érkezett főszerkesztő a legjobb ausztrál hírlapírókat verbuválta, és a közvéleményt legjobban foglalkoztató problémákra – a bevándorlásra, a menekültpolitikára, a klímaváltozásra – összpontosított. A minőségi tartalom mellett leleplező riportokat is közöltek. Például arról, hogy az ausztrál titkosszolgálat milyen módszerekkel kémkedett az indonéz államfő után. A sydney-i küldetés anyagilag is sikeresnek bizonyult, a magát a földrésznyi ország tíz vezető médiuma közé beverekedő online újság 300 százalékra teljesítette a hirdetésalapú bevételeket.
Viner esetében a digitális váltás azért is érdekes, mert pályafutása jelentős részében inkább nyomtatott termékekkel foglalkozott. Ő alakította át csillogó magazinná a The Guardian hétvégi mellékletét, majd a G2-t, a hétköznapokon megjelenő kulturális, szórakoztatóipari, életmód, sport és rejtvény szekciót irányította. A színházrajongó, a neves brit színész-rendezővel, Alan Rickmannel közösen kortárs drámát színpadra állító Viner később a vasárnapi kiadás vezető szerkesztője lett. Bár a vizuális megjelenésre, a szemeket vonzó fotókra és infografikákra mindig külön odafigyelt, két vezérelv lebeg a szeme előtt: 1. az olvasó; 2. amivel a vetélytársak nem foglalkoznak.