galéria megtekintése

Fekete Péter a taxiharcban

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 20. számában
jelent meg.


Pócs Balázs
Népszabadság

A buszsávban is közlekedhetnek a londoni fekete taxik, ezért a vetélytársak beperelték őket. Az ügy egészen az Európai Bíróságig jutott, ahol most eldöntötték: rejtett állami támogatásnak számít-e a kivételezés a fekete autókkal.

Nem elég, hogy London jelképének számítanak a világhírű fekete taxik (black cabs), még azzal is megkönnyítik a dolgukat, hogy a forgalmas fővárosban a buszsávokat használhatják. Meg is elégelte ezt az olcsóbb taxikat (minicabs) működtető konkurens cég, az Addison Lee, amely azzal az indoklással indított pert, hogy a buszsávba beengedés valójában bújtatott állami támogatás.

Márpedig az állami „protekció” vörös posztónak számít az Európai Unióban.

Fekete taxik London belvárosában. Bíróságon támadták őket
Fekete taxik London belvárosában. Bíróságon támadták őket
Matt Dunham / MTI/AP

 

Először persze brit bíróságon indult a jogi csatározás, amelyet az robbantott ki, hogy a nem fekete magántaxikat többször is pénzbírsággal sújtották, amiért áttévedtek a buszsávba.

Az Európai Bíróság szokás szerint a végállomás lett,miután a brit törvényszék sehogy sem tudta eldönteni, hogy tényleg tiltott segítséget kapnak-e a jellegzetes fekete kocsik.

A luxemburgi bíróság dióhéjban

Az Európai Bíróság az uniós jog értelmezésével foglalkozik, és gondoskodik arról, hogy azt minden tagállamban ugyanúgy alkalmazzák. A kormányok és az EU-intézmények közötti jogvitákat is rendezi. Magánszemélyek, vállalkozások és szervezetek is fordulhatnak a luxemburgi bírósághoz, ha valamelyik uniós intézmény megsértette a jogaikat. (Europa.eu)

Állami támogatásról ezúttal szó sincs – ítélkeztek a luxemburgi bírók, akik arra hivatkoztak, hogy közpénzeket senkinek sem utaltak át. „Az, hogy a fekete taxiknak nem kell a buszsáv használatáért bírságot fizetniük, nem ró pótlólagos terhet az állami hatóságokra” –érvelt az EU-joganyag betartása felett őrködő bíróság. Különben is, a buszsávokat nem a taxik kedvéért alakították ki.

Sőt, másban is a black cab intézménye mellé állt az Európai Bíróság. Az utcán leinteni csak a fekete taxikat lehet, a minicab kizárólag telefonon vagy interneten rendelhető. Arról nem is szólva – teszi hozzá az ítélet –, hogy a fekete autóknál szigorú követelmények vonatkoznak a sofőrök felkészültségére, a járművek műszaki állapotára (még kerekes szék szállítására is alkalmasnak kell lenniük), valamint a tarifákra, míg ugyanez nem érvényes a „mezei” taxikra.

S ha mindez nem lenne kellően meggyőző, a buszsáv átengedése a hagyományos taxiknak még hatékonyabbá is teszi a londoni közlekedést. Ez a luxemburgi vélemény rímel a „londoni BKK”, a Transport for London állásfoglalására: ha a több tízezer minicab is behajthatna a buszsávba, a buszközlekedés kaotikussá válna.

Ezért tiltják az állami támogatást

Az állami támogatás szabályozása az EU-ban a versenypolitika része. Az egységes belső piac hatékony működéséhez fontos ugyanis lebontani a szabad verseny – uniós szintű –érvényesülését gátló akadályokat. Tapasztalatok szerint a verseny alapvető szerepet játszik a gazdasági jólét növelésében. Az EU-szabályozás így abból az alapelvből indul ki, hogy az állami támogatással a kedvezményezett piaci szereplők pénzügyi-gazdasági előnyhöz jutnak, és ez torzítja a szabad versenyt. Noha az állami támogatást az uniós alapszerződés egyértelműen tiltja, kivételes esetekben azért engedélyezi is. Például ha a közérdek indokolja: ez a helyzet az általános gazdasági érdekű szolgáltatásoknál (kórházak, oktatás, szociális szolgáltatások, hírközlés) – feltéve, hogy a támogatás nem torzítja éppen a közérdekkel ellenkező módon a versenyt. (Munkatársunktól)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.