A tiltakozást az váltotta ki, hogy november 15-én működésbe lépett a Platon. A hatóságok e számítógépes hálózattal akarják beszedni a díjakat a szövetségi fennhatóság alatt álló több mint ötvenezer kilométernyi út használatáért a 12 tonnánál nehezebb teherautóktól. Az indoklás szerint ezek rongálják a leginkább az aszfaltot. A fuvarozóknak regisztrálniuk kell magukat, a Glonaszsz orosz műholdas navigációs rendszerrel kompatibilis útvonal-ellenőrző berendezést kell járművükbe szereltetniük, vagy minden alkalommal útvonaltervet bejelenteniük.
Noha az eredetileg kilométerenként 3,73 rubelesre tervezett díjat közben alig több mint másfél rubelre, azaz mintegy hat forintra csökkentették (igaz, márciustól ez is a duplájára nő), és a mulasztási bírságot is lejjebb vitték, a tiltakozók továbbra is igazságtalanságot emlegetnek. Az üzemanyagár és a közlekedési adó egy része így is az útalapba megy – hangoztatják.
Bosszantja őket, hogy a Platontól várt évi 40-50 milliárd rubeles bevételből 13 esztendőn át évente több mint tízmilliárd az azt kialakító és működtető cégnek jut. Ez történetesen a Vlagyimir Putyin államfő egykori cselgáncsedzőpartneréből milliárdos üzletemberré lett Arkagyij Rotenberg fia, Igor Rotenberg érdekeltségébe tartozik.
|
Kommunisták tiltakoznak a Platon ellen. Kéretlen támogatók SERGEI ILNITSKY / MTI/EPA |
A kormányzat képviselői igyekeznek elbagatellizálni a megmozdulást. Dmitrij Medvegyev miniszterelnök egy interjúban úgy vélekedett, hogy a tiltakozók a kisebbséget képviselik, hiszen 700 ezer járművet már bejelentettek a Platon hálózatba. Szakértők viszont arra hívják fel e figyelmet, hogy míg a nagy társaságok „lenyelik” az útdíjat, addig a kisebbeket végzetesen sújthatja az. Még a parlamenti felsőház, a Szövetségi Tanács elnöke, Valenytina Matvijenko is ultimátumoktól mentes egyeztetést javasolt az érintettekkel, és Alekszej Uljukajev gazdasági miniszter szintén bírálta az új rendszert.
A tiltakozóhullámot az ellenzék is igyekszik meglovagolni. A kommunisták támogatást ajánlottak a kamionosoknak, melléjük állt több liberális politikus, köztük Mihail Kaszjanov exkormányfő. A fuvarozók viszont nem kérnek belőlük, akciójukat politikamentessé nyilvánították, és a módszereik is egyre finomodnak.
Az eredetileg a Moszkvát elkerülő út blokádjára készülő csapat végül csak kisebb forgalomlassító megmozdulásokat tartott, és nemrég bejelentette: nem terveznek radikális lépéseket. Elemzők szerint azonban megmozdulásuknak – ha akarják, ha nem – politikai súlya van. Például azért, amit Alekszej Makarkin politológus mondott:
most olyanok demonstrálnak, akik amúgy lojálisak a kormányzó párthoz, s ez veszélyesebb a hatalomra nézve, mint bármilyen ellenzéki tiltakozás.
Fizetnek a magyar fuvarozók is
A magyar fuvarozókat is érinti az oroszországi útdíj, és fizetnek is, bár kezdetben voltak technikai nehézségeik – tájékoztatta a Népszabadságot Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének kommunikációs menedzsere. Az Oroszországba készülő kamionosoknak az útvonal-regisztráló fedélzeti berendezés híján egy internetes felületen kell útvonaltérképet készíteniük, a rendszer kiszámolja az ehhez kapcsolódó díjat, amit bankkártyával lehet megtéríteni. Az így megvásárolt útvonaltérkép egy hónapig érvényes, és ez idő alatt tetszőlegesen módosítható is. A magyar sofőrök tapasztalatai szerint az orosz hatóságok több, szilárd burkolat nélküli, kaviccsal felszórt út használatáért is pénzt kérnek.