A mészárlás során Allahot éltető tettesek tizenegy embert öltek meg, tizenegy másikat megsebesítettek. Köztük volt Riss is, aki mindennap többször is gondol meggyilkolt kollégáira, így Cabura, Charbra, Tignousra vagy Wolinskire. – Az évfordulós különszámot nekik dedikáljuk, hozzájuk méltó lapot akartunk készíteni, mert lehet, hogy egy napon visszatérnek – mondta az AFP-interjúban Riss, akire öt testőr vigyáz, s a szerkesztőség egy különleges biztonságú épületbe tette át székhelyét.
A mostani, évfordulós címlapon egy Kalasnyikovval a hátán szaladó, dühös Isten-figura látható vérfoltos fehér lepelben. A szalagcím szerint „egy év elteltével a gyilkos még mindig szabadon jár”. A magazin provokatív, „sem Istent, sem embert nem kímélő” stílusában született címlapját – Riss rajzát – elítélte a Vatikán hivatalos lapja, az Osservatore Romano. A főszerkesztő vezércikkében alaposan odapörköl „a Korán által meghülyített fanatikusoknak” és „más szentfazék seggfejeknek”, akik elátkozták a Charlie Hebdót azért, mert az mer nevetni a vallásokon.
– A Charlie Hebdo helye ott van, ahova mások nem merészkednek. A címlappal nem valamelyik vallást, hanem általában azt az Isten-képet céloztam meg, amelyet mi, a szerkesztőség vitatunk. Az embereket intellektuálisan is taszigálni kell, különben maradnak a megszokott ösvényen – hangoztatta Riss.
|
Az évfordulós címlap Eric Gaillard / Reuters |
Ezt a nézetet nem osztják francia vallási vezetők. A muzulmán felekezeteket összefogó ernyőszervezet elnöke, Anoukar Knibech azt nyilatkozta a Le Parisennek, hogy sértőnek találja a címlapot. A katolikus egyház szerint nincs mit kommentálni azokon, akik csak provokálni tudnak. Több hívő ostoba és önkényes gonoszságot vetett Rissék szemére. Alain Juppé volt kormányfő, a konzervatív Köztársaságiak egyik államfőjelölt-aspiránsa azt nyilatkozta, hogy tavaly januárban, a vérfürdő után mélyen együttérzett az áldozatokkal, ő is Charlie volt. Ma viszont, látva az évfordulós címlapot, egyáltalán nem érzi magát annak.
Az évfordulós különszámot egymillió példányban dobták piacra. A merénylet után megjelent Charlie Hebdo nyolcmilliós példányszámot ért el. Szolidaritásból közel 200 ezren fizettek elő a hetilapra, de e támogatók közül sokan kifogásolják a vallásokat kigúnyoló karikatúrákat.
– Mintha a 2015. január 11-i „Je suis Charlie” szlogen alatt rendezett párizsi, kétmilliós szimpátiatüntetés egy adásvételi szerződés lett volna. A felvonulók a részvételükért nem kérhetik azt, hogy fogjuk vissza magunkat – mondta Riss, nem tagadva: a szerkesztőség tudott új munkatársakat verbuválni, talpra álltak, de roppant nehéz esztendőn vannak túl.