galéria megtekintése

Zöldgépek a kék égen

1 komment


Kőműves Anita

Brüsszel nem akarja, hogy az uniós légitársaságok lemaradjanak a rohamtempóban fejlődő távol- vagy közel-keleti cégek mögött. Az Euró­pai Unió légügyi stratégiával segítené a szektort, amibe beletartozik a repterek fejlesztése és a drónok egységes szabályozása is.

Kínában és a Közel-Keleten évente „nőnek ki" a földből új repülőterek, a növekvő ázsiai középosztály egyre többet fog költeni utazásra. Eközben az európai repterek zsúfoltak, a légi irányítási rendszer továbbra is az egyes országok kezében van, és nem hatékony. Azt pedig, hogy melyik légitársaság hová repülhet, kétoldalú megállapodások bonyolult sora szabályozza. Így nehéz lesz az európai légügyi szektornak felvennie a versenyt az egyre erősebb külső konkurenciával. Az Európai Bizottság ezért múlt decemberben légügyi stratégiát hozott nyilvánosságra, amely segítene az uniónak lépést tartani a versenytársakkal.

A HungaroControl központja Ferihegyen
A HungaroControl központja Ferihegyen
M. Schmidt János / Népszabadság/archív

A terv egyik legfontosabb eleme a kapacitások bővítése, hogy a kevés kifutópálya és a kis repterek ne gátolják az iparágat a fejlődésben. Meg kell vizsgálni, hol van szükség több járatra, és végre létre kellene hozni az egységes európai légi irányítási rendszert. Egy uniós háttéranyag szerint évi ötmilliárd eurót lehetne spórolni az országokat légi irányítási blokkokba beosztó új rendszerrel. Ez egyébként az egyik legnehezebb ügy: már 2012 óta az új rendszernek kellene működnie, de a nemzetállamok nehezen engedik ki a kezükből az irányítást – nem utolsósorban azért, mert pénzt kapnak a szolgáltatásért. Tetejében ott van Gibraltár kérdése is: Spanyolország nem engedi, hogy a Nagy-Britanniához tartozó "sziklát" bevegyék az egységes légi irányítási rendszerbe.

 
Túl sok Szuhojt nem adtak még el

Megkérdeztünk egy magas rangú közlekedésügyi EU-illetékest, vajon mit szólna Brüsszel, ha Magyarország nemzeti légitársaságot alapítana orosz befektetéssel, Szuhoj-gépekkel. „Hivatalos információt erről még nem kaptunk, biztosan kezdeti stádiumban vannak a tárgyalások. De azokból a gépekből nem adtak el eddig túl sokat, és annak biztosan megvan az oka!" – hangzott a válasz. (Munkatársunktól)

A jobb piaci pozíciók érdekében az EU ezentúl együtt, közösen tárgyalna a legfontosabb partnerekkel a légügyi egyezményekről – hiszen 500 millió lakossal jobb alkupozícióból indulna. Hat földrajzi térséget jelöl meg a stratégia, és ha a bizottság rábólint, akkor itt a tagállamok önállóan már nem is tárgyalhatnak légügyi kérdésekről. Ezek a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetsége (ASEAN), az öbölországok, Törökország, Kína, Mexikó – és bármilyen furcsa, a Moszkva rábeszélésére külön utakon járó Örményország. Egy neve elhallgatását kérő közlekedésügyi bizottsági illetékes a közel-keleti országokkal és az ­ASEAN-nal látja a legnagyobb esélyt a gyors megállapodásra. Mint mondta, „Mexikó messze van, Kína túl problémás". Utóbbi hatalmas ­piac, de sok kérdést felvet például a légtér katonai ellenőrzése.
Az unió a drónok szabályozását is egységesítené, hiszen ez jelenleg tagállami hatáskör, és mindenütt különbözik. Ám Brüsszel hatalmas gazdasági lehetőséget lát a pilóta nélküli gépekben, és ezt közös szabályokkal segítené – az új törvények leghamarabb 2017 nyarára születhetnek meg.

A brüsszeli szokásoknak megfelelően a bizottsági alkalmazottak nevüket nem vállalva nyújtottak háttérinformációt az Európai Újságíró Központnak a légügyi stratégiáról rendezett szemináriumán, amelyen lapunk is részt vett. Victoria Bulc közlekedésügyi biztos egy órán keresztül válaszolt a kérdésekre. Mint kiemelte, a légi forgalom fejlesztése mellett figyelni kell arra is, hogy mindez hogyan illeszkedik Európa környezetvédelmi céljaihoz. Az EU ugyanis csökkenteni kívánja az üvegházhatású gázok kibocsátását. „Egyeztetünk a repülőgépgyártókkal és a repterek üzemeltetőivel is, hogy minél hatékonyabb legyen a technika. A kibocsátás csökkentése felé tartunk, de lassan" – mondta a szlovén biztos. „Ezt fel kell gyorsítani!"

Adócsökkentést, de azonnal!

Az európai légügyi ipar képviselői szerint a brüsszeli stratégia jó kezdet, a 90 oldalas dokumentum részletes képet ad a gondokról. Üdvözlik a közös külföldi nyitást és a befektetést a kutatás-fejlesztésbe, a repterek bővítésébe. De abban is egyetértettek, hogy még több liberalizációt akarnak. Tovább szeretnék nyitni a földi kiszolgálók piacát, hogy egy reptéren legalább három cég versenyezhessen. Csökkentenék a reptéri illetékeket, ám túlzónak érzik az utasokat védő jogszabályokat is. Támogatják az egységes légi irányítási rendszer kiépítését – hiszen az is csökkentené a költségeiket. A repterek képviselőit legjobban a szigorú biztonsági előírások zavarják, erre megy el költségvetésük egyötöde. „Nem kezelhetünk mindenkit potenciális terroristaként. Más módszerek szükségesek, adatelemzéssel próbáljuk kiszűrni, ki lehet veszélyes" – mondta az egyik illetékes a brüsszeli sajtószemináriumon. Az iparág képviselői főleg az őket sújtó szabályokat és a költségeket csökkentenék, amelyek közül az adók a legmagasabbak. „Azonnal el kell törölni minden adót" – mondta hevesen az egyik szervezet képviselője. Egy uniós illetékes erre sztoikusan annyit válaszolt: „Nem azt mondom maguknak mindig, hogy ezzel ne hozzám jöjjenek?! Az adózás tagállami hatáskör!" (K. A.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető