A jelek szerint az állam nem volt különösebben kemény tárgyalópartner. A minisztérium honlapjára ugyanis kitették a Tabán által jegyzett ajánlatot is, amiből kiderül, hogy az NFM gyakorlatilag a Tabán által diktált összes feltételt elfogadta – piaci pletykák szerint valójában végig a Miniszterelnökség tárgyalt a céggel.
Így már az ajánlatban szerepelt, hogy a trafikellátót nemzetstratégiailag kiemelt beruházássá kellene nyilvánítani, mivel így a beruházásra nem kellene kikérni a piacellenes összefonódásokon őrködő Gazdasági Versenyhivatal (GVH) engedélyét. Ez azért fontos, mert a Tabán és a BAT együttes részesedése megközelíti a 40 százalékot, azaz a trafikellátóval erőfölényes helyzetbe kerül így a cégcsoport.
Mint ismeretes, a szerződés aláírása után Orbán Viktor miniszterelnök teljesítette a Tabán óhaját, amennyiben rendeletbe foglalták szinte szóról szóra a Tabán által megszövegezett indokot, miszerint a tevékenység megkezdésének mielőbbi biztosítására és az ellátás biztonsága megteremtése érdekében van szükség a kivételes bánásmódra.
Az egyetlen, az ajánlattól eltérő lényeges pontban a kártérítési igény nem vonatkozik arra az esetre, ha többek között az unió bíróságának döntése miatt lenne szükség a trafikellátót hátrányosan érintő jogszabály-változtatásra. A kormányzati tárgyalók elővigyázatossága nem alaptalan. Bár Lázár János legutóbb lapunk kérdésére kapásból letagadta, hogy a trafikellátó kapcsán bármilyen kérdést kaptak volna az uniótól, nyílt titok, hogy Brüsszel már javában vizsgálja a súlyosan versenyellenesnek tűnő és korrupciószagú ügyletet.
|
Kevesek számára elérhető biznisz Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Lapunk több független forrásból úgy tudja, hogy az EU kérdéseket tett fel a magyar félnek a trafikellátóval kapcsolatban, így akár már ősz végére valamilyen szintű döntés is születhet az ellátóról, amely
akár felfüggesztő rendelkezés is lehet.
Az ajánlatot június elsején nyújtotta be Sánta János a Tabán Trafik nevében, majd június 11-én Seszták Miklós miniszter elfogadta azt. Június 24-én három nagy cég, a Philip Morris, a JTI és az Imperial közös ajánlatot nyújtott be, ám azt formai okokra hivatkozva az NFM elutasította. A Tabán 20 év alatt 9,8 milliárd forintot fizetne be a közkasszába, míg a három multi ennek a tízszeresét vállalta, így a formai okok miatt lényegében 88 milliárd forint bevételnek mondott búcsút a kabinet. Lázár Jánost nem lehetett megtéveszteni: szerinte blöff a három cég ajánlata.
Philip Morris, Imperial JTI, Logista közös ajánlat
Hálózatméret: 10 regionális raktár, 17 C + C raktár Munkaerő: 469 fő Kiszállítás: 10 kartonig heti egy, 30 karton felett heti öt Árrés: cigaretta esetében mennyiségtől függően 10,5-11,5 százalék, a kisebbeknél a nagyobb Flotta: 150 szállítójármű + 40 személyautó Koncessziós díj: 100 millió, majd évente 1 milliárd forinttal emelkedik, 2021-től pedig évi 6 milliárd forint, húsz év alatt összesen: 98 milliárd Plusz: áruhitel a kiskereskedőnek 15 napos fizetési határidővel
A Tabán Trafik Zrt. ajánlata
Hálózatméret: nyolc regionális raktár, vele egy helyszínen ugyanennyi C+ C raktár Munkaerő: legalább 400 fő Kiszállítás: minimum 1 szállítás hetente átlagosan trafikonként 1,4 kiszállítás Árrés: nem szól róla az ajánlat, a törvény szerint cigaretta esetében legalább 10 százaléknak kell lennie a kiskereskedői árrésnek Flotta: 153 gépjármű Koncessziós díj: 2015-re 10 millió, 2016: 100 millió, évente 100 millióval nő, 2021-től 600 millió, húsz év alatt összesen: 9,8 milliárd