A sokkszerű változtatásokat nélkülöző, így zökkenőmentesnek ígérkező évkezdet különösen az egy évvel ezelőtti állapotokhoz képest hírértékű.
Akkor ugyanis totális káoszt okoztak a kapkodva bevezetett közúti reformok.
Mint arról többször írtunk, úgy bővítették drasztikusan a fizetős utak körét, hogy alig több mint huszonnégy órával az új rendszer bevezetése előtt még nem lehetett tudni, mely szakaszokra kell matrica. Végül kiadták a térképeket, de azok elnagyoltsága miatt sem volt teljesen világos, hol kell fizetni.
Bevezették a megyei matricát is, de azt meg nem lehetett mindenütt megvenni. Bár sok volt a kérdés, az rögtön világossá vált: sokan lesznek, akik jól járnak az évi 5000 forintba kerülő megyei matricákkal, de a fizetős szakaszok kiterjesztésével autósok ezreit kényszerítették be a matricavásárlók közé. Ezt ma már a statisztikák is igazolják.
2014-ben 11 millió matricát adtak el, 2015-ben viszont 11,9 milliót, ami bő nyolcszázalékos növekedés. A bevétel 47,2 milliárd forintról 57,5 milliárdra ugrott. Vagyis a kormány – amely folyvást hangoztatta, hogy jól járnak az autósok – több mint 10 milliárdos pluszbevételre tett szert a közúti „rezsicsökkentéssel”.
A pluszbevétel elsősorban a matricás szakaszok kiterjesztésével magyarázható, azon belül is azzal, hogy fizetőssé tették az agglomeráció gyorsforgalmi útjainak zömét. Ezt jelzi legalábbis az, hogy Pest megyében fogyott a legtöbb megyei matrica: a bevezető utak és a körgyűrű díjasításával ugyanis ingázók ezrei kerültek bele a fizetők körébe. Csak viszonyításképpen: míg Pest megyében 810 ezer matrica fogyott, addig a toplista második helyén lévő Fejérben csak 151 ezret adtak el.
A megyei matricákból összesen több mint 1,3 millió darab kelt el. A fizetős szakaszok kiterjesztésével függ össze vélhetőleg az is, hogy 28 százalékkal nőtt az éves matricát vásárlók köre is: sokan ugyanis korábbi autópályás költéseikhez képest áldoztak pár ezer pluszforintot arra, hogy még véletlenül se követhessenek el csaknem 15 ezer forintba kerülő tévedést az új, bonyolult rendszerben.
Bár sokan vásároltak megyei matricát – kényszerből vagy pedig azért, mert azzal jobban jártak, mint korábban a hetivel, havival vagy évessel –, rengetegen vannak, akik továbbra is megpróbálják elkerülni a fizetős szakaszokat a még ingyenes utakon. Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere érdeklődésünkre úgy fogalmazott: azóta, hogy fizetőssé vált az M1-es és M7-es közös bevezető szakasza, a párhuzamosan futó,
a városukon átvezető 1-es főúton drasztikusan nőtt a forgalom.
Saját felméréseik szerint 15-20 százalékkal több az autó, a reggeli és az esti csúcsban már mozdulni sem lehet. A polgármester közölte: többször is jelezték ezt a kormányzat illetékeseinek, de még csak válaszra sem méltatták őket.