galéria megtekintése

Titkolózott a cég: óriásbírság lett belőle

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 12. számában
jelent meg.


Kriván Bence
Népszabadság

Rekordnagyságú, 70 millió dolláros büntetéssel sújtotta a Hondát az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet amiatt, hogy a japán autógyártó több mint egy évtizeden át eltitkolta a tudomására jutott, konstrukciós hibákra visszavezethető súlyos, emberéleteket is követelő baleseteket.

Nem jelentettek minden konstrukciós hibát
Nem jelentettek minden konstrukciós hibát
Paul Vernon / Reuters

Érdekes módon az anyacég részéről Ben Nakamura szóvivő elhatárolódott az ügytől, mondván, a hibákért egyedül az amerikai leányvállalatot terheli a felelősség. Hivatkozott a japán közlekedési baleseteket kivizsgáló minisztérium megállapítására is, mely szerint a Honda járművei biztonságosak, a cég odahaza nem hallgatott el semmilyen műszaki hibát a szakhatóságok elöl. A hazai ipar védelmére felhozott hasonló nyilatkozatok gyakoriak, de nem mindig megalapozottak.

A Miskolcon gyárat építő japán Takata cég hibás légzsákjai miatt 1996-ban például millió szám kellett autókat visszahívni Amerikában, mire a japán hatóságok azzal zárták rövidre az ügyet, hogy az amerikaiak „nyúzzák” az autót, abból fakad a probléma. A bírság amiatt is kínosan érinti a japánokat, mert nyereségük csaknem fele az észak-amerikai eladásaikból származik.

 

A szigetországi öt nagy autóipari cég közül elsőként ők építettek ki gyártókapacitást az Egyesült Államokban, még 1979-ben – írta a The New York Times. Azóta számos üzemet építettek fel, s ma már az ott gyártott járművek egy részét exportálják, elsősorban Mexikóba. A japán autógyártók joggal érezhetik azt, hogy az amerikai hatóságok kitüntetett figyelmet szentelnek nekik.

Nem hivatalosan sérelmezték például azt, hogy a General Motors feleakkora büntetést kapott amiatt, hogy a modelljeibe szerelt gyújtáskapcsoló önállósította magát, és a belé helyezett slusszkulcs súlyánál fogva sok esetben egyetlen döccenésre elfordult, leállítva a motort, legalább 13, halálos áldozatot követelő balesetet okozva ezzel. Kétségtelen, a Honda novemberben elismerte, hogy 2003 és 2014 között összesen 1729 tudomására jutott, személyi sérüléssel járó balesetet nem jelentett le a közlekedési hatóságnak, noha kötelessége lett volna.

Erre is van persze magyarázat: a Honda által üzemeltetett saját bejelentési rendszer és a hatóság által megkövetelt között technikailag nem volt megfelelő a kapcsolat, ez okozhatta, hogy a baleseti jelentések kétharmada nem jutott az amerikaiak tudomására. Mára összehangolták a rendszereket. Az előírások szerint a gyártóknak – megelőzési célzattal – be kell számolniuk minden balesetről, műszaki hibáról és lényeges vásárlói panaszról.

Korábban a Toyota egyébként még rosszabbul járt, igaz, neki nem a közlekedésbiztonságiakkal gyűlt meg a baja. A Toyota az igazságügyi minisztériummal 1,2 milliárd dolláros büntetésben egyezett meg, ezzel bűnhődve a makrancoskodó gázpedál miatt. Az önálló életre kelő gázpedál hibáját a cég elhallgatta mind a vásárlói, mind a hatóságok elől, életeket veszélyeztetve ezzel. Ezt pedig nagyon nem díjazzák az Egyesült Államokban.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.