Ez nem meglepő, hiszen a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) nyilvános pályáztatás nélkül, a többi cég háta mögött adta a British American Tobaccónak (BAT) és a kormánnyal kiemelkedően jó kapcsolatokat ápoló Continental Zrt.-nek a dohány-nagykereskedelem biztos milliárdokat ígérő monopoljogát, ráadásul finoman szólva is alacsony koncessziós díj mellett. Az összeg olyannyira nevetséges volt, hogy a három cég később kapásból tízszeres díjra tett ajánlatot, ám ezt Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter azzal söpörte le az asztalról, hogy csak „blöfföltek”.
Mivel ez a nagykereskedelmi rendszer ebben a formában – saját versenytársai fogják kiszállítani a termékeiket – súlyosan sértette a három cég érdekeit, sokáig nem szerződtek le a trafikellátóval, sőt Brüsszelhez fordultak. A társaságok vélhetően abban bíztak, hogy az unió végül az egészségügyi hozzájárulásnak címzett cigaretta-különadóhoz hasonlóan időben felfüggeszti majd a szerintük súlyosan versenyellenes rendszert. Ám az unió ezúttal nem kapkodta el a dolgot: bár már a nyáron vizsgálni kezdte a magyar szisztémát, úgy hírlik, még jó darabig várni kell a döntésre. A Brüsszelbe vetett remények fogyatkozásával a nagy cégek sorra aláírták a szerződést a magyar „mutyimonopóliummal”, elsőként a JTI, kedden az Imperial, végül szerdán a Philip Morris is. Egyelőre nem tudni, hogy az egyes multik végül milyen feltételekkel mentek bele az együttműködésbe. Szorította őket az idő, mert ha a termékeik nem kaphatók a trafikokban, az mindennap súlyos kiesést jelent nekik.
Korábban úgy hírlett, hogy a dohányellátó nem kívánt bankgaranciát nyújtani a cégek által beszállított termékek után. Ahogy az sem tisztázott, hogy az eddig makacskodó, majd hirtelen aláíró cégek kaptak-e jelzést Brüsszeltől arra, nem érdemes a bizottság közbelépésére várni. Lázár János korábban úgy fogalmazott: sikerült meggyőzniük az unió illetékeseit, hogy a magyar nagykereskedelmi rendszer ugyanazt a modellt követi, mint a spanyol. Egy másik alkalommal pedig arra is utalt, nem lenne meglepő, ha a tiltakozók hirtelen aláírnák a szerződést. Ami biztos: a PM döntése nyomán elhárult az áruhiány veszélye. A cég termékei a trafikok kínálatának jó 30 százalékát teszik ki, az elhúzódó patthelyzet december elejére súlyos áruhiányt idézett volna elő a piacon.