galéria megtekintése

Szellemvasút milliárdokért

Az írás a Népszabadság
2014. 12. 13. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

A vasárnapi menetrendváltás után is vonat nélkül maradnak az utazók Aquincum és Pilisvörösvár között. A hír hivatalos. Az esztergomi vasútvonal pályájának lassan harmadik éve tartó építése december első napjaiban befejeződik, a MÁV-Start szerelvényei azonban a szakminisztérium közlése szerint leghamarabb 2015 második negyedévében állhatnak forgalomba.

Ezzel együtt nem káprázat, ha valaki vonatot lát a 10-es főúttal párhuzamosan futó vasútvonalon. Csak hát éppen személyszállító járatra felesleges várni a megviselt állomásokon. Az új síneken egy NOHAB dízelmozdony és a hozzácsatolt, építési anyagokat szállító vagonok zakatolnak végig szinte naponta. Tehetik, a 25,4milliárd forintért dolgozó kivitelezők a pályaépítéssel hamarosan végeznek: az egyik sínpár teljes hosszában a helyére került, míg a másiknak az utolsó métereit szerelik.

Az ünnepélyes avatás időpontja bizonytalan, egyelőre vonat nélkül maradnak az utazók
Az ünnepélyes avatás időpontja bizonytalan, egyelőre vonat nélkül maradnak az utazók
M. Schmidt János / Népszabadság

Mi több, már a forgalom megindítását megelőző pályaszabályozás kétharmada is lezárult. Vagyis úgy egy hét, és elvben szabad az út a vasúti járművek előtt Budapesttől Esztergomig. Illetve mégsem. A vonatoknak útját állja a vágányzár. Amit a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlése szerint a MÁV rendelt el.

 

Méghozzá azért, mert bármennyire helyükön vannak is a sínek, és jól haladnak a kábel-alépítményi munkák, a vonatközlekedés biztonságát legalább papíron garantáló biztosítóberendezések felszerelése még meg sem kezdődött.

A rendszer kivitelezője, a Siemens csak a vasútépítés befejezése után vág bele berendezései telepítésébe. A befejezést pedig 2015. április 24-re vállalta. Ami azt jelenti, hogy az első utasokat szállító, menetrend szerint közlekedő szerelvény ennél korábban aligha fut majd neki a Szentendrei út és Pilisvörösvár közti 14 kilométeres szakasznak.

Ha csak egy is útnak indulna, fontolva haladhatna, na meg a MÁV is kénytelen lenne minden közúti átjáróhoz jelzőőrként dolgozó vasutast állítani. Mert hát a sorompók, fénysorompók sem működnek.

És bár a „jobban teljesítő” Magyarország képét rontja, de az eredetileg 2014 tavaszára ígért vasútavatás a szakminisztérium szerint sem lesz megtartva a jövő esztendő második negyedévénél korábban.

Az elátkozottként emlegetett vasútvonal mentén fekvő települések fővárosban dolgozó, tanuló lakóinak így marad a lehetőség: ha utazni akarnak, ahogy 2012 tavasza óta teszik, vagy autóba ülnek, vagy megvárják a Pilisvörösvár és az Árpád híd között közlekedő vonatpótló buszok valamelyikét.

Bárhogyan döntenek is, az élmény garantált, az ugyancsak épülő 10-es főúton a mindennapos dugókban órákig araszolhatnak. És a szakminisztériumban lapunknak már azt is leírták, hogy a beruházás befejezésének késéséért, a „kisajátítási eljárások elhúzódása, a rendkívüli mennyiségű csapadék és a rekordméretű árvíz” kárhoztatható.

Vagyis a bürokrácia és az égiek. De még ezek együtt sem tudták megakadályozni, hogy ha egyszer elkészül, a Budapest–Esztergom-vasútvonal sokkal jobb legyen, mint korábban valaha.

A vonatok gyorsabbak lesznek, és a főváros és a Dunakanyar közötti teljes menetidőből több mint 20 percet csípnek le.

Ráadásul, miközben a nemzeti vasút számára is olcsóbbá válik járatai közlekedtetése, a „kifejezetten erre a vonalra alkalmas műszaki paraméterekkel” forgalomba álló 12 új villamos motorvonata „lényegesen magasabb” szolgáltatási színvonalat biztosít majd az utazóknak. Akik persze ezekre a szerelvényekre még a tavasszal esedékes vasútavató után is várhatnak egy darabig.

A szolgálatba állításukat lehetővé tevő villamos felsővezeték-hálózat ugyanis egyelőre csupán a tervekben létezik. Az előreláthatólag valamikor 2015-ben megkezdődő villamosítást legfeljebb az gyorsíthatja fel, hogy a vezetéktartó oszlopok a pályaépítés idején a helyükre kerültek.

De a villany felkapcsolásáig alighanem a dízelszerelvények is éppen elég népszerűek lesznek.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.