Méghozzá azért, mert bármennyire helyükön vannak is a sínek, és jól haladnak a kábel-alépítményi munkák, a vonatközlekedés biztonságát legalább papíron garantáló biztosítóberendezések felszerelése még meg sem kezdődött.
A rendszer kivitelezője, a Siemens csak a vasútépítés befejezése után vág bele berendezései telepítésébe. A befejezést pedig 2015. április 24-re vállalta. Ami azt jelenti, hogy az első utasokat szállító, menetrend szerint közlekedő szerelvény ennél korábban aligha fut majd neki a Szentendrei út és Pilisvörösvár közti 14 kilométeres szakasznak.
Ha csak egy is útnak indulna, fontolva haladhatna, na meg a MÁV is kénytelen lenne minden közúti átjáróhoz jelzőőrként dolgozó vasutast állítani. Mert hát a sorompók, fénysorompók sem működnek.
És bár a „jobban teljesítő” Magyarország képét rontja, de az eredetileg 2014 tavaszára ígért vasútavatás a szakminisztérium szerint sem lesz megtartva a jövő esztendő második negyedévénél korábban.
Az elátkozottként emlegetett vasútvonal mentén fekvő települések fővárosban dolgozó, tanuló lakóinak így marad a lehetőség: ha utazni akarnak, ahogy 2012 tavasza óta teszik, vagy autóba ülnek, vagy megvárják a Pilisvörösvár és az Árpád híd között közlekedő vonatpótló buszok valamelyikét.
Bárhogyan döntenek is, az élmény garantált, az ugyancsak épülő 10-es főúton a mindennapos dugókban órákig araszolhatnak. És a szakminisztériumban lapunknak már azt is leírták, hogy a beruházás befejezésének késéséért, a „kisajátítási eljárások elhúzódása, a rendkívüli mennyiségű csapadék és a rekordméretű árvíz” kárhoztatható.
Vagyis a bürokrácia és az égiek. De még ezek együtt sem tudták megakadályozni, hogy ha egyszer elkészül, a Budapest–Esztergom-vasútvonal sokkal jobb legyen, mint korábban valaha.
A vonatok gyorsabbak lesznek, és a főváros és a Dunakanyar közötti teljes menetidőből több mint 20 percet csípnek le.
Ráadásul, miközben a nemzeti vasút számára is olcsóbbá válik járatai közlekedtetése, a „kifejezetten erre a vonalra alkalmas műszaki paraméterekkel” forgalomba álló 12 új villamos motorvonata „lényegesen magasabb” szolgáltatási színvonalat biztosít majd az utazóknak. Akik persze ezekre a szerelvényekre még a tavasszal esedékes vasútavató után is várhatnak egy darabig.
A szolgálatba állításukat lehetővé tevő villamos felsővezeték-hálózat ugyanis egyelőre csupán a tervekben létezik. Az előreláthatólag valamikor 2015-ben megkezdődő villamosítást legfeljebb az gyorsíthatja fel, hogy a vezetéktartó oszlopok a pályaépítés idején a helyükre kerültek.
De a villany felkapcsolásáig alighanem a dízelszerelvények is éppen elég népszerűek lesznek.