S mivel az árcsökkenés elvben a forgalom enyhe bővülésével jár együtt, a jövedékiadó-soron garantáltan túlteljesül a terv, hiszen a költségvetés tervezési szakában még 100 dollárnál járt a világpiaci ár, ami most ötéves mélypontjára süllyedt, 65 dollárnál kevesebbért is hozzá lehet jutni a Brent alaptípus hordójához. Az NGM sem az üzemanyag-forgalmazásból származó jövedékiadó-bevételi tervet, sem a számításoknál figyelembe vett olajárat nem árulta el lapunknak.
Más kérdés az üzemanyagáfa, hiszen ha csökken a nettó ár, akkor a rá rakódó 27 százalékos kulcsú adó értéke is mérséklődik. Az NGM rámutat arra, hogy egy „kalapba” folynak össze az áfabevételek, azaz nincsen megcímkézve, hogy mely termék vagy szolgáltatás mennyit dobott be a közösbe. A lényeg – állapítják meg –, hogy a piaci árak csökkenésével az üzemanyag-áfabevétel csökken ugyan, de ennek hatását kompenzálhatja az alacsonyabb árak forgalomnövelő hatása.
Az sem elhanyagolható körülmény, hogy a megmaradt jövedelmen vagy annak egy részén más termékeket vesznek a fogyasztók, ami újabb áfabevételt jelent a költségvetésnek. A 400 forintról 360-ra süllyedő üzemanyagár miatt alapesetben literenként 8 forintnyi áfától esik el az állam. Amennyiben jövőre ez marad az átlagár, akkor az idei, 2,9 milliárd literre tehető forgalom mellett 23,2 milliárd lenne az áfahiány.
Lapunk számításai szerint ezt durván 120 millió liternyi üzemanyag eladásával el lehet tüntetni, ami azt jelenti, hogy az államkasszát akkor nem éri közvetlen kár, ha az idei évre becsült forgalom 4,1 százalékkal bővül jövőre. Ez pedig szakértők szerint korántsem elképzelhetetlen, noha a kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy elvegye az emberek kedvét az autózástól, elég az M0-s díjasítására, vagy a dugódíj közelgő bevezetésére gondolni.
Ha pénzszűkébe kerülne a kormány, kézenfekvő megoldás lenne az üzemanyagok uniós minimum környékén járó jövedékiadó-szintjének megemelése. Ilyen üzemanyagáraknál vélhetően még egy ötforintos emelés is tűréshatáron belül maradna. Ezt firtató kérdésünkre az NGM nem reagált.