galéria megtekintése

Az autósok megmenthetik a költségvetést

Az írás a Népszabadság
2014. 12. 12. számában
jelent meg.


Kriván Bence
Népszabadság

A kormány nem aggódik a 350 forint felé menetelő üzemanyagárak miatt. Az állam adóbevétele csak abban az esetben csökkenne, ha a fogyasztás leragadna a mai szinten. Ennek azonban csekély a valószínűsége.

A közhiedelemmel szemben az olcsóbb olaj miatt nem kell majd automatikusan módosítani a költségvetést, sőt az is könnyen előfordulhat, hogy a benzinkutaknál tapasztalt áresés még jól is jöhet a kormánynak – derül ki a Nemzetgazdasági Minisztériumnak lapunk kérdéseire adott válaszából.

A benzin mától négy, a gázolaj három forinttal lett olcsóbb
A benzin mától négy, a gázolaj három forinttal lett olcsóbb
Kurucz Árpád / Népszabadság

A tárcánál különválasztják az üzemanyagárakba foglalt központi elvonások közül a jövedéki adó és az általános forgalmi adó kérdését. Kettejük közül a jövedéki adó a húzósabb tétel, és mivel ez fix összegű – az ólommentes benzin esetében 120, a gázolajnál 110,3 forint literenként –, az ebből származó állami bevétel egyedül attól függ, mennyit tankolnak az autósok.

 

S mivel az árcsökkenés elvben a forgalom enyhe bővülésével jár együtt, a jövedékiadó-soron garantáltan túlteljesül a terv, hiszen a költségvetés tervezési szakában még 100 dollárnál járt a világpiaci ár, ami most ötéves mélypontjára süllyedt, 65 dollárnál kevesebbért is hozzá lehet jutni a Brent alaptípus hordójához. Az NGM sem az üzemanyag-forgalmazásból származó jövedékiadó-bevételi tervet, sem a számításoknál figyelembe vett olajárat nem árulta el lapunknak.

Más kérdés az üzemanyagáfa, hiszen ha csökken a nettó ár, akkor a rá rakódó 27 százalékos kulcsú adó értéke is mérséklődik. Az NGM rámutat arra, hogy egy „kalapba” folynak össze az áfabevételek, azaz nincsen megcímkézve, hogy mely termék vagy szolgáltatás mennyit dobott be a közösbe. A lényeg – állapítják meg –, hogy a piaci árak csökkenésével az üzemanyag-áfabevétel csökken ugyan, de ennek hatását kompenzálhatja az alacsonyabb árak forgalomnövelő hatása.

Az sem elhanyagolható körülmény, hogy a megmaradt jövedelmen vagy annak egy részén más termékeket vesznek a fogyasztók, ami újabb áfabevételt jelent a költségvetésnek. A 400 forintról 360-ra süllyedő üzemanyagár miatt alapesetben literenként 8 forintnyi áfától esik el az állam. Amennyiben jövőre ez marad az átlagár, akkor az idei, 2,9 milliárd literre tehető forgalom mellett 23,2 milliárd lenne az áfahiány.

Lapunk számításai szerint ezt durván 120 millió liternyi üzemanyag eladásával el lehet tüntetni, ami azt jelenti, hogy az államkasszát akkor nem éri közvetlen kár, ha az idei évre becsült forgalom 4,1 százalékkal bővül jövőre. Ez pedig szakértők szerint korántsem elképzelhetetlen, noha a kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy elvegye az emberek kedvét az autózástól, elég az M0-s díjasítására, vagy a dugódíj közelgő bevezetésére gondolni.

Ha pénzszűkébe kerülne a kormány, kézenfekvő megoldás lenne az üzemanyagok uniós minimum környékén járó jövedékiadó-szintjének megemelése. Ilyen üzemanyagáraknál vélhetően még egy ötforintos emelés is tűréshatáron belül maradna. Ezt firtató kérdésünkre az NGM nem reagált.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.