Kátyúba ragadt a kormány a közutakon. Az állami kezelésű úthálózat 31 ezer kilométerének minősége érdemben évek óta nem változott: az utak több mint felén egyértelműen rossz a burkolat állapota, és a gépkocsikat rongáló egyenetlenségekből, a közlekedők biztonságát csapadékos időben veszélyeztető nyomvályúból se lett kevesebb.
Mindent megígért Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, ami a közúthálózat fejlesztését illetően megígérhető. Márciusban például azt, hogy az év végéig 68 milliárd forintból 580 kilométeren javítják a közutak állapotát. Jobb már csak az lett volna, ha a szaktárca előző négy évét lezáró vezetői ígéreteket is valóra váltják, amelyek együttesen további 77,2 milliárd forint elköltését tették volna lehetővé. Az Országos Közúti Adatbank (OKA) tavalyi adatsorainak tanúsága szerint azonban a kormány az utakon egyáltalán nem teljesít jobban, de az év végéig mégis javíthatna valamit a gyengécske bizonyítványon.
A Heves megyei 32108-as számú út tavaly nyáron így nézett ki Kovács Klára / NolTV |
Az utak rendbetételét megalapozó szakmai munka helyett lehet haragudni a Magyar Közút Nonprofit Zrt. útellenőreire, meg az utak állapotát automatikusan rögzítő mérőautókra, szakemberekre és berendezésekre, ezek az ellenőri „osztályzatok” mutatják meg évről évre, hogy a magyar autósok a legkevésbé sem európai színvonalú utakon közlekednek. Az OKA adatai szerint 2014 végén az úthálózat mintegy 51 százalékán, valamivel több mint 16 ezer kilométeren egyértelműen rossz volt az utak burkolatának állapota. A „nem megfelelő” minősítésű burkolatból is akadt még nagyjából 3690 kilométer, ami a teljes hálózat majd 12 százaléka, „tűrhető” minősítést 6400 kilométer, az utak ötöde kapott. A „megfelelő” osztályzatú útburkolatból kétezer kilométer, kifejezetten jóból 2900 kilométer várta a közlekedőket. Utóbbi kevesebb, mint az állami úthálózat tíz százaléka.