galéria megtekintése

Ahol a kormány nagyon nem teljesít jobban

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 03. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

Kátyúba ragadt a kormány a közutakon. Az állami kezelésű úthálózat 31 ezer kilométerének minősége érdemben évek óta nem változott: az utak több mint felén egyértelműen rossz a burkolat állapota, és a gépkocsikat rongáló egyenetlenségekből, a közlekedők biztonságát csapadékos időben veszélyeztető nyomvályúból se lett kevesebb.

Mindent megígért Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, ami a közúthálózat fejlesztését illetően megígérhető. Márciusban például azt, hogy az év végéig 68 milliárd forintból 580 kilométeren javítják a közutak állapotát. Jobb már csak az lett volna, ha a szaktárca előző négy évét lezáró vezetői ígéreteket is valóra váltják, amelyek együttesen további 77,2 milliárd forint elköltését tették volna lehetővé. Az Országos Közúti Adatbank (OKA) tavalyi adatsorainak tanúsága szerint azonban a kormány az utakon egyáltalán nem teljesít jobban, de az év végéig mégis javíthatna valamit a gyengécske bizonyítványon.

A Heves megyei 32108-as számú út egy éve így nézett ki
A Heves megyei 32108-as számú út tavaly nyáron így nézett ki
Kovács Klára / NolTV

Az utak rendbetételét megalapozó szakmai munka helyett lehet haragudni a Magyar Közút Nonprofit Zrt. útellenőreire, meg az utak állapotát automatikusan rögzítő mérőautókra, szakemberekre és berendezésekre, ezek az ellenőri „osztályzatok” mutatják meg évről évre, hogy a magyar autósok a legkevésbé sem európai színvonalú utakon közlekednek. Az OKA adatai szerint 2014 végén az úthálózat mintegy 51 százalékán, valamivel több mint 16 ezer kilométeren egyértelműen rossz volt az utak burkolatának állapota. A „nem megfelelő” minősítésű burkolatból is akadt még nagyjából 3690 kilométer, ami a teljes hálózat majd 12 százaléka, „tűrhető” minősítést 6400 kilométer, az utak ötöde kapott. A „megfelelő” osztályzatú útburkolatból kétezer kilométer, kifejezetten jóból 2900 kilométer várta a közlekedőket. Utóbbi kevesebb, mint az állami úthálózat tíz százaléka.

 

Mindez akár dicséretes is lehetne, ha valamiféle javuló tendencia eredményeként összesítették volna. Egyértelműen rossz útból 2011-ben 15 800 kilométer volt, ami akkor a teljes kiépített úthálózat 53 százalékát jelentette. Egy évvel később, 2012 decemberére az OKA számai szerint a katasztrofális állapotú burkolatú utak összes hossza 15 600 kilométer, tehát 52 százalék volt. A 2013-as összesítéskor pedig alig több mint 15 ezer kilométert, 49 százaléknál is kevesebbet írtak össze. Ezt fejelte meg tavaly decemberre ezer kilométer, vagyis jó kétszázaléknyi újólag tönkrement úttal a kormányzati igyekezet.

Az OKA adatsoraiból kiderül, hol kellene az eddiginél többet áldozni az utakra. A legtöbb rossz burkolatú út miatt például Borsod-Abaúj-Zemplén megye panaszkodhatna.

Itt a használhatatlanság határáig elpusztult utak együttes hossza 1470 kilométer, ez a megye úthálózatának 49 százaléka. További 296 kilométeren nem megfelelőek, 724 kilométeren legfeljebb tűrhetőek a borsodi utak. Az amúgy is hátrányos helyzetűnek tartott területen jó útból 278 kilométer van, ami a helyi hálózat 9,3 százaléka. Arányaiban rosszul áll utakkal Komárom-Esztergom megye: a közlekedésre alkalmatlan, rossz utak a megyei hálózat 62,4 százalékát teszik ki, ami „csak” 516 kilométer pocsék állapotú burkolatot jelent. Jó út viszont 48 kilométer van. Ez a megyei hálózat 5,8 százaléka.

Az autózást kellemetlenné tevő felületi egyenetlenségek alapján tavaly az úthálózat negyede „bukott” meg az ellenőri vizsgákon, míg a hálózat harmada kiérdemelte az egyértelműen jó minősítést. A 7700 kilométeren elképesztően zötyögős, majdnem tízezer kilométeren viszont kis jóindulattal a sima siklás érzetét keltő útfelület nem valami nagyszabású javulás eredménye. Az OKA adatai szerint a felületi egyenetlenségek dolgában az országos közúthálózat évek óta hasonló, nagyjából egyszázalékos eltéréseket mutató osztályzatokkal teljesített. És ugyanerre az eredményre jutunk akkor is, ha a közúti adatbankban a keréknyomvályú-mélység szerinti osztályzatokat vizslatjuk. A közlekedőkre esős időben veszélyes nyomvályús szakaszok együttes hossza évek óta ezer kilométer, azaz a teljes hálózat három százaléka körül alakul.

Mindezek fényében az NFM illetékesei eldönthetik: belehúznak, és néhány év megfeszített munka után felmutatnak néhány százaléknyi javulást az OKA adatsoraiban, vagy inkább más utat választanak. Ami akár azt is jelentheti, hogy a szegénység mértékének drasztikus növekedése nyomán a létminimum-számítás adatainak közlését beszüntető Központi Statisztikai Hivatal (KSH) példájából okulva egyszerűen nem közlik többé az utak állapotát bemutató számsorokat.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.