galéria megtekintése

Matolcsy baráti hatmilliárdja

8 komment


Marnitz István

A TV2 mintegy egymilliárd forinthoz juthatott abból a hatmilliárdból, amivel 2014 elején a Matolcsy György vezette jegybank kitömött egy Simicska-közeli médiaügynökséget. Akkor még annak volt ott az ideje.

A Matolcsy György vezette Magyar Nemzeti Banknak (MNB) a növekedési hitelprogram (nhp) népszerűsítésére költött milliárdjai a jegybank alapítványaihoz hasonlóan azt bizonyítják: Matolcsyék két marokkal szórták a közpénzt – fogalmazott Burány Sándor szocialista képviselő, az Országgyűlés költségvetési bizottságának elnöke tegnapi sajtótájékoztatóján. Burány az növekedési hitelprogram általa kiperelt marketingköltéseinek dokumentumai alapján úgy látja: ezekben kevéssé a megrendelt szolgáltatás, sokkal inkább az volt a fontos, a közel állók közül kinek mennyi pénz kell.

Matolcsy György a sajátos módon népszerűsített növekedési hitelprogram lényegre törő reklámtáblája mellett
Matolcsy György a sajátos módon népszerűsített növekedési hitelprogram lényegre törő reklámtáblája mellett

Az MNB 2014 elején kötött hatmilliárdos keretösszegű szerződést a Simicska Lajoshoz közel álló Inter Media Group (IMG) nevű médiaügynökséggel. Mivel a vállalkozó akkor még Fidesz-(nagyon)közeli volt, az Orbán-rezsim szokásai­nak megfelelően zsinórban nyerte a jelentős összegű állami kommunikációs megbízásokat. Egy évre rá Simicska Lajos durván összekülönbözött Orbán Viktor kormányfővel, aminek nyomán a hozzá közel álló vállalkozások egy csapásra elvesztették vonzerejüket az állami pénzosztók szemében. Ugyanakkor a Burány Sándor által sikerrel kiperelt, tegnap az MSZP honlapjára is kitett dokumentumok tanúsága szerint az IMG a 2014-es szerződés nyomán még a múlt hónapban is kapott egy kevés pénzt.

 

A képviselő több megválaszolatlan megkeresést követően 2014-ben indított pert a kommunikációs költségvetés iratainak kiadásáért. Az MNB ebben az ügyben is kitartóan ellenállt, itt is sikertelenül, de a jogerős ítélet csak idén született meg. Burányék az iratokat nemrég kapták meg.

A 2014 februárja és 2016 áprilisa közötti 178 számla mindegyikét az IMG állította ki az MNB számára. Ezen belül a legnagyobb tételek 2014-re tehetők: a nagy barátság utolsó évében még repkedtek a százmilliós, sőt milliárdos számlatételek. Ezek közül a legnagyobb, egymilliárdos egyedi összeg az IMG-n keresztül az akkor még Simon Zsolt és Yvonne Dederick (jelenleg már Andy Vajna) tulajdonában lévő TV2-nél köthetett ki. Emlékezetes: a TV2 tulajdonosváltásakor derült ki, hogy Simicska bizalmasának, Fonyó Károlynak opciós joga volt a TV2 egyik cégére. Ez alapján magának követelte a tévét, ami azonban végül Vajnáé lett.

A többi százmilliós – 2014 áprilisában összesen több mint egymilliárdos – tétel rendre az nhp aktuális havi médiakeretére vonatkozott, külön felsorolva a tévés, rádiós, plakát-, online és print megjelenéseket. Ám e médiumokat az akkor még a Századvég tulajdonában lévő Napi Gazdaságot, illetve a kedvezményezett online újságokat – például Origo, Portfolio, Napi.hu, Privátbankár, Vs.hu – leszámítva nem nevesítették. A nettó hatmilliárdos keretet az első évben szinte teljesen lemerítették.
A nevezetes „G-nap” után legalább két nullával lerövidült az IMG-számlák végösszege, 2016-ra pedig már szinte csak tíz- és százezres tételek maradtak.

Az idő előrehaladtával az MNB egyre tágabban értelmezte a hitelprogram-népszerűsítés kereteit.

Kormányzati és jegybanki óriásplakát közterületen
Kormányzati és jegybanki óriásplakát közterületen
Túry Gergely / HVG

Így nettó mintegy kétmillió került az úgynevezett elnöki könyv bemutatásának médiatervére is. A legtöbb tétel pedig egyszerű álláshirdetés, melyek online elhelyezését szintén az IMG végezte – ez esetben úgymond „ingyen”. Burány Sándor kiemelte: az online-költések túlnyomórészt a CEMP-csoporthoz kerültek. A Vs.hu-t és az Origót ugyanakkor jelenleg már Szemerey Tamás érdekeltségébe sorolják: ő Matolcsy György unokatestvére. A pénz útja tehát ez esetben sem elsősorban az üzleti logikát követte. A szocialista képviselő ezen túlmenően furcsállotta, hogy a célcsoportba beletartoztak a 15 évesek, illetve hogy a metrón utazóknak osztott – ­amúgy a szintén Simicskához közel álló, Fonyó Károly tulajdonában lévő – Metropolban is jelentek meg hirdetések: e két kör Burány meglátása szerint csekély átfedést mutat a hitelprogram célcsoportját képező kis- és középvállalkozókkal. Az MNB tájékoztatása szerint például a hirdetések mintegy 20 ezer óriásplakáton jelentek meg. A képviselő szinte lehetetlennek tartja, hogy ennyi plakát különösebb feltűnés nélkül megjelent volna a hazai köztereken.

Lázár: Az elnök kitölti a ciklusát

Igen – így válaszolt röviden Lázár János tegnap a Kormányinfó sajtótájékoztatón arra, hogy Matolcsy György jegybankelnök kitölti-e a ciklusát. A Miniszterelnökséget vezető miniszter ismét méltatta az MNB elnökét, annak monetáris politikáját. A Népszabadság kérdésére, hogy mit szól ahhoz: a hitelprogram népszerűsítésére 2014-ben hatmilliárd forintot kapott a Simicska Lajoshoz közeli Inter Media Group Kft., Lázár János nem adott konkrét választ. Azt mondta, hogy az MNB-s hitelprogram volt az egyik fő motorja Magyarország gazdasági növekedésének, „ez egy elvitathatatlan eredmény”. Másrészt, ha nem lett volna hitelprogram, nem lett volna hitelezés, mivel a magyar bankszektor szabotálta a hitelezést több, nekik nem tetsző kormányzati intézkedés miatt – állította a miniszter. (Cs. I.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.