galéria megtekintése

Márkák a kormánynál: politika helyett cselekvés

0 komment

Szabó Béla

Fordulóponthoz ért a világ: bár az égető társadalmi problémák megoldásának a mindenkori kormányok lennének a letéteményesei, mégis úgy látszik, más szervezetek – nevezzük nevén: a vállalatok – hatékonyabban és profibb eszközökkel nyúlnak a kérdéshez. A kívánatos megoldás persze valahol a kettő között félúton lenne, de a helyzet úgy áll, hogy a választókat elvileg képviselő kormányzatok helyett a valódi változásokat ma már a cégek ereje képes végigvinni.

Lássuk, hogy miért tehet többet ma egy cég, mint egy a választókat képviselő kormányzat. Kezdjük egy olyan példával, amelynek fájó aktualitása van a magyar valóságban élők számára. Elsősorban azokra kell gondolni, akik anyagi, vagy egészségügyi okokból, esetleg kedvtelésből biciklivel próbálnak közlekedni Budapest, illetve az ország útjain. Miközben Budapest vezetése éppen az elmúlt évek örvendetes előrelépéseit próbálja ezen a téren visszacsinálni, Mezőberény mellett megépült az ország első vízibicikli-útja, egy sokmilliós EU-s támogatásból megépített bringaút, amelyen esőben, vagy azután közlekedni lehetetlen, mivel a csatornázásra már nem futotta a brüsszeli milliókból.

Hasonlóan gyászos helyzet volt tapasztalható Nagy-Britanniában is, ahol éves szinten tizenkilencezer kerékpárost ért közlekedési baleset. Mi volt a megoldás? Első nekifutásra azt is gondolhatnánk, hogy a kormány egy tájékoztató kampánnyal elérte, hogy az autósok jobban figyeljenek a kerékpárosokra, illetve, hogy a költségvetés vonatkozó sorait módosítva nekiállt fejleszteni a kerékpáros infrastruktúrát.

Semmi ilyen nem történt.

 

Ehelyett jött egy autógyártó – ráadásul nem is a szigetország márkáinak egyike –, a svéd Volvo, amely létrehozta a Lifepaint nevű speciális festéket. Bizony, egy autógyártó, amelynek még csak annyira sincs köze a kerékpárok világához, mint a francia Peugeot-nak, fogta magát és egy frappáns ötlettel megoldotta a kerékpárosok problémáját. A Lifepaint ugyanis egy olyan, színtelen festékanyag, amely nappal nem látható, de sötétben, az autók fényszóróinak fényét macskaszemként veri vissza, így a bringások akár több száz méterről is láthatóvá válnak a sofőrök számára.

De megemlíthetjük az Always #LikeAGirl kampányát is, amellyel az egyenjogúságért szállt síkra, és pálcát tört a nőket érő inzultusok visszaszorítása mellett. Talán nem ártana, ha esetleg nálunk, ahol jelenleg a kormánynak egyetlen női tagja sincsen, történne valami hasonló. Persze, több női jogokért harcoló civil szervezet is küzd ezért, ám üzeneteik ritkán érnek el kritikus tömeget. Az Always kampányvideóját a YouTube-on jelenleg közel 62 millió ember látta.

A fenti, kormányokkal kapcsolatos megjegyzéseket nem valamiféle politikai meggyőződés, sokkal inkább a kegyetlen statisztikák ismerete táplálja: az Eurobarometer és a European Social Survey kutatások tavalyi eredményei szerint ugyanis egy évtized alatt drámaian lecsökkent az európai intézményekkel és a tagországok kormányaival kapcsolatos bizalom szintje. Ráadásul, az Európai Unió legfőbb intézményeivel, a sokak szemében tehetetlennek és erőtlennek tűnő Bizottsággal és az Európai Parlamenttel szembeni bizalom még mindig erősebb, mint a nemzetállamok kormányainak megszavazott bizalom.

A bizalmatlanság nem véletlen, hiszen számos égető társadalmi probléma esetén látszik, hogy a kormányok képtelenek érdemben tenni az ilyen jellegű kérdések megoldása érdekében, de ha tesznek is, rendkívül lassan és körülményesen nyúlnak ezekhez a kérdésekhez. Látszatmegoldásokra, hangzatos szlogenekre még csak-csak futja, azonban a korrupció és a politikai csatározások világában elképesztő mennyiségű erőforrás folyik el a hatalom megőrzésére, míg az alapvető, rendszerszintű, régiókon és határokon átívelő problémák kezelése helyi szinten csaknem megoldhatatlan, de legalábbis kevésbé hatékony. Ez a helyzet hatalmas lehetőséget jelent a márkák számára, hogy valós problémákat megoldva járuljanak hozzá a közérdekhez, és egyfajta „márkázott kormányként” tevékenykedjenek.

„Az a kellemetlen valóság, hogy nem jutunk előre elég gyorsan, a felmutatott megoldások pedig csak kis megoldások” – mondta Michael Porter, a Harvard Business School professzora 2013-ban elhangzott TED Talkja során. „Nincs elég forrás ahhoz, hogy megfelelően kezeljük a problémákat. Vagyis meg kell néznünk, hol vannak elérhető források a társadalomban: az üzleti életben, ugyanis az üzleti élet forrásokat hoz létre, amikor nyereség reményében szükségleteket elégít ki.”

Porter statisztikákkal is bemutatja, hogy csak az Egyesült Államokban a kormányzat mintegy 3,1 billió, a civil szervezetek 1,2 billió, míg a céges szektor mintegy 20,1 trillió dollárnyi erőforrást mozgat meg, így egyértelmű, hogy hová kell nyúlni a társadalmi kérdések hatékony kezelése érdekében.

Miben jobbak a márkák, mint a kormányok?

Egy globális márka emberek millióit éri el és szólítja meg napi szinten, amellyel máris komoly lépéselőnybe került egy nemzetállam kormányához képest. Ráadásul, míg előbbinek elemi érdeke, hogy a fogyasztói igények változására a lehető leggyorsabban reagáljon, addig a kormányok sok esetben legfeljebb a választások évében fogalmaznak meg csábító ígéreteket, amelyek betartását később számon kérni a választók csak nehézkesen tudják. Egy márka esetében azonban a fogyasztók bizalomvesztésének akár napokban mérhetőek a következményei, így a globális brandek nem kockáztathatják, hogy átverjék az ügyfeleiket.

Emellett, ahogy Porter is rámutatott, ma már nem az ördögtől való egy kalap alá venni a társadalmi felelősségvállalás és a profittermelés fogalmait. A legjobb példát a két internetes óriás, a Google és a Facebook szállítja: míg előbbi hőlégballonokkal, utóbbi drónokkal szeretne vezeték nélküli internetet juttatni a világ minden pontjára. Ebből az elmaradottabb régió társadalmai hatalmasat profitálhatnak, miközben a két cég voltaképpen a saját piacát építi, bővíti.

De ennél ambiciózusabb dolgok is történnek a világban, miközben a kormányok java része éppen fényesre polírozza legújabb kommunikációs kampányát. Elon Musk, aki Tesla nevű cégével státuszszimbólumot csinált a korábban nevetséges játékautónak tekintett elektromos járművekből, nem kevesebbet tett le e mellé az asztalra, mint SpaceX nevű cégével kifejlesztett és idén áprilisban sikeresen tesztelt egy többször felhasználható űrrakétát. Mindezt azután, hogy az Egyesült Államok űrkutatási hivatala, a NASA 2011-ben nyugdíjazta az űrsiklókat, azonban források hiányában azóta sem volt képes alternatívát kínálni (az Orion program a jelenlegi állás szerint 2020 után készülhet csak el).

Mint látható tehát, a politikai csatateret bölcsen elkerülő nagyvállalatok, amelyeket nem kötnek a lobbiérdekek, és amelyek kellő mennyiségű erőforrást birtokolnak, sikerrel léphetnek a kormányok helyébe, számos területen. Mindezt úgy, hogy nem csupán kedves, ám alapvetően erőtlen felelősségvállalási mutatványokat pufogtatnak, hanem saját piacukat vagy bevételeiket növelik, miközben a társadalmi jólétet is előremozdítják. Már csak az a kérdés, akkor mi szükség van a politikusokra?

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.