A vállalkozásnál egy műszakban dolgoznak, a repülőgép- és helikoptergyártó magas minőségi elvárásai miatt az esti és késő délutáni időszakot kihagyják. Ma még az anyacégük ingolstadti központjába szállítják az elkészült alkatrészeket, ott kapja meg a szükséges minősítéseket, de a termelés felfutása miatt jövőre várhatóan megszerzik az Európai Repülésbiztonsági és Űrügynökség azon tanúsítványát, amelynek birtokában közvetlenül a gyártóknak szállíthatnak be, Ingolstadt kihagyásával.
Az Airbus Helicopters modellje iránt nagy a kereslet, továbbá az Airbus A350-es rendelésállománya is több évre előre garantálja a munkájukat. Ez önmagában nagyobb üzletté nőheti ki magát, mint az eddigi repülőgép-ipari munkáik összesen. A széles törzsű utasszállítóra jelenleg az Airbusnak 778 megrendelése van, 41 ügyféltől. A növekedés feltételeként a cég vásárolt egy 4500 négyzetméteres telket a Paksi Ipari Parkban, hogy legyen elegendő területük. A cégnél olyan kábelkötegeket gyártanak, amelyek messze nem ugyanolyanok, elvégre egy repülőgép, vagy helikopter esetében minden megrendelő más összeállításban rendeli a gépet, s ez verziónként egyedi kábelezést igényel.
Besöpörte a megrendeléseket az Airbus Helicopters
Az Airbus Helicopters, amely egyúttal a magyar mentőhelikopterek gyártója, több megrendelést is besöpört az év végén. Decemberben leszállította a Spanyol Közúti Közlekedési Hatóságnak az első AS355 NP Ecureuil helikopterét és az első EC135-öst a spanyol rendőrségnek. Észak-Rajna–Vesztfália rendőrsége hat EC145 T2-es gépet vásárolt, ebbe szintén szállít alkatrészt a paksi EMP. Tavaly Baden-Württenberg tartományi rendőrsége vett ebből a modellből. Az alpesi mentők is az EC135-ös mellett tették le a voksukat. 15 vadonatúj harci helikopterrel erősít jövőre a Bundeswehr, az Airbus Helicopters legújabb könnyű, többcélú katonai helikopteréből, az EC645 T2-ből vásárol. Ez a civil EC145 T2 sokoldalúan bevethető katonai változata, amely a múlt nyáron állt először szolgálatba, maximális felszállósúlya 3,7 tonna. (V. G. G.)
Ha az A350-es gyártása a csúcsra jár, akkor ötezerféle különböző kábelköteget állítanak majd elő. Vagyis meglehetősen magas intelligenciát igénylő munkát végeznek a cégnél, ahol épp ezért az IQ-teszt kitöltése is a felvételi követelmények közé tartozik. Az ügyvezető elmondta, hogy repülőgépbe alkatrészt gyártani teljes mértékben különbözik az autóipartól: míg utóbbinál elvárják, hogy javaslatot tegyenek az olcsóbb gyártásra, s az ilyen újításokért cserébe elnézik, ha átmenetileg megnő a hibás termékek aránya, addig a repülésben szigorúan tilos eltérni a gyártó által előírt módszerektől. Minden, a gyártás során használt szerszám előre meg van határozva, minden egyes legyártott termék egyedi azonosítóval van ellátva, amely azonosítja az adott darabot elkészítő és az azt átvevő munkatársat is.
|
Életet mentenek vele az Alpokban |
Bár sok a kézimunka a cégnél, az egyik legdrágább gépük az, amelyik a vékony kábelre lézerrel képes felírni szükséges adatokat. Dolgoznak a kisrepülőket gyártó svájci Pilatusnak, s szállítottak alkatrészt az Airbus A380-as szuperjumbójának kabinvilágításához is.
|
Miniszter akcióban Koszticsák Szilárd / MTI |
Az A350-es gyártásának előkészületeként az ingolstadti központban fejlesztették ki a kábelek gyártási metodikáját, ebben a magyar szakemberek is közreműködtek. Az ügyvezető szerint eredményességüket igazolja, hogy az elmúlt öt évből négyben nem volt hibás szállítás.
Hende Csaba 172 milliárdos tendert ígér 2015-re
– A kormány pozitív döntésével és a szükséges mintegy 172 milliárd forintos forrás biztosításával akár jövőre megkezdődhetnek a helikopterbeszerzések – mondta Hende Csaba az MTI-nek. A tervekben maximum 30 helikopter beszerzése szerepel. A miniszter egy éve már a választások előttre ígérte a tenderkiírást, amely azóta sem jelent meg. Az idő pedig sürget, hiszen a HM és a BM gépei legkésőbb az évtized végére elérik az engedélyezett üzemidőt. A tárca, együttműködve a Terrorelhárítási Központtal, az ORFK Légirendészettel, az Országos Mentőszolgálattal és a katasztrófavédelemmel összeállított egy követelményrendszert, amely hosszú távra megoldhatja a helyzetet. A kritériumokat általánosságban fogalmazták meg, hogy a lehető legtöbb helikoptergyártó cég ajánlatot tudjon adni. (Hírösszefoglalónk)