galéria megtekintése

Lázár: Magyarország egy helyben toporog

11 komment


Batka Zoltán

Német üzletemberek előtt tartott beszédében a miniszter elmondta: a magyar versenyképesség egy helyben topog, 2020 után kérdéses, hogy lesz növekedés és államadósság-csökkenés. Lázár ostorozta a bürokráciát, hitet tett a kötöttpályás közlekedésfejlesztés mellett, és tőzsdére vinné az állami tulajdonú cégek egy részét. Jövőre jön a kötelező online számla.

A következő három évben egy ipari parki állami cégstruktúra jöhet létre – mondta Lázár János miniszterelnökséget vezető miniszter a Német Kereskedelmi és Iparkamara rendezvényén, a beszédét követő kérdésekre válaszolva. Lázár szerint a program során az állam földterületeket vásárolhat ipari parkokra. Az eddig ismert, hat-hét kiemelt helyszín mellett száznál több egyéb helyszín jöhet szóba. Ugyanakkor Lázár arra is figyelmeztetett, hogy egy ilyen program veszélyeket is rejt magában, példaként említve a 200 millió euróból létrehozott szegedi ELI -lézer programot, ahol hiába hozták létre a magyar mérésügyi központot, ám jelen pillanatban egyelőre csak magyar megrendelői vannak a programnak.

Az iparkamara egy másik tagjának a kérdésére válaszolva Lázár János azt is bejelentette, hogy jövőre kötelezővé teszik az online számlát, ami a már üzemben lévő online kasszákkal kiegészítve tovább szűkíti az adóelkerülést lehetőségeit, és fehéríti a gazdaságot.

Lázár szólt az utóbbi években felhalmozott állami céghálózat helyzetéről. Lázár szerint a kormány mintegy 2500 milliárdnyi cégvagyont szerzett vissza. Ezeknél a vállalkozásoknál 300-350 ezer ember dolgozhat. A miniszter szerint a kérdés most az, hogy mit kezd ezzel az állam? Erre szerinte egyelőre nincs kész stratégia. Ugyanakkor Lázár szerint francia, portugál mintára állami vagyonkezelő alapok jöhetnének létre, amelyek kisrészvényesek számára is nyitottak lennének. Lázár példaként említette, hogy a Magyar Posta kisebbségi részét postai dolgozóknak vagy a magyar lakossági befektetőnek felkínálják.

 

Lázár odaszólt Tarlósnak: szerinte a fővárosi tömegközlekedés problémáira az elővárosi vasút fejlesztése lehet a megoldás. „Magyarországon az EU pénzéből hatalmas közlekedési infrastruktúra jött létre” – fogalmazott a miniszter. Szerinte ugyanakkor igen sok a párhuzamosság – egyszerre történt például a Székesfehérvár–Budapest autópálya és vasútvonal fejlesztése. Hogyan lehet ezeket fenntartani? – tette fel a kérdést Lázár.

Szerinte egyértelműen a kötött pálya, azaz a vasút jelenti a jövőt. „Olyan osztrák, német mintát kell követni, ahol az autóbusznak a szerepe a vasút kiszolgálása. Ha ezt Magyarország meglépi, jobb lesz a közlekedése. Ez versenyképességi kérdés nálunk” – mondta Lázár.

Magyarország egy helyben toporog

A magyar versenyképesség Lengyelországhoz, Csehországhoz, Szlovákiához képest nem nőtt – nevezte meg az utóbbi időszak legnagyobb tanulságát Lázár. Ennek szerinte strukturális okai vannak. Úgy vélte: a közelgő választások ellenére is a kormány legfontosabb feladata, hogy mi lehet annak az oka, hogy Magyarország nem növelte a versenyképességét, és milyen lépésekre van szükség?

Lázár mondandóját arra hegyezte ki, hogy mi lesz a magyar növekedéssel 2020 után, amikor már nem lesz EU-támogatás? Ahogy azt is figyelembe kell venni, hogy arra sem lehet számítani, hogy az elkövetkező években az európai piac növekedésnek indulna.

Lázár szerint a kormány számára nem a következő két év, hanem a 2020 utáni időszak a kihívás. Lázár szerint esélyes, hogy a magyar államadósságot levigyék akár hetven százalékra is, ám ez kétszázalékos növekedés alatt nehezen finanszírozható.

Túlburjánzó, drága magyar állam

A magyar állam háromszor annyit költ magára, mint az EU átlaga. Ma Magyarországon a 4,3 millió munkavállalóból egymilliónak az állam ad fizetést, akik vagy közalkalmazottak, vagy köztisztviselők. Lázár szerint nemzetközi példák szerint háromszázezerrel kevesebbnek elégnek kellene lennie. „Abban egészen biztos vagyok, hogy a következő öt évben le kell építeni a bürokráciát és a közszférából élők arányát.”

Lázár szerint az közszférában az élőmunka kiváltása a digitalizációval oldható meg, ami szintén nem egyszerű kérdés. „Ha azt kérdezi meg a vállalkozó, hogy a magyar állam mit tud elektronikusan elintézni, a válasz: semmit.”

„Nálunk egy vállalkozásnak 277 órát kell ahhoz eltölteni, hogy a magyar adóbürokráciának meg tudjon felelni” – példálózott Lázár. Szerinte az adószabályok átláthatóvá tétele, új adózási eljárás az állam számára komoly kihívás, ám úgy vélte, hogy „a háttérintézmények megszüntetése ebbe a célba kíván mutatni”.

Nesze neked, Balog Zoltán: finn modell az oktatásban

A másik fejlesztendő terület az oktatás, egészségügy átalakítása. Lázár szerint egyértelmű, hogy az egészségügyre fordított kiadásokat növelni kell, az oktatásra fordított kiadások újraosztását.

„Azon kormánytag vagyok, aki ha hall egy rossz hírt, akkor nem a hírhozó fejét próbálom levágni” – élcelődött Lázár vélhetőleg Balog Zoltán rovására az oktatás kapcsán. „2004 óta folyamatosan romlik a magyar oktatás színvonala. Folyamatosan zuhan a magyar oktatás színvonala. A kompetenciamérések elválaszthatatlanok a magyar oktatás helyzetéből, ezért fontos a vita, hogy ki tartja fenn az iskolát, ám a legfontosabb vita, hogy mit tanítunk?

„Ha nem történik német vagy finn oktatási modellváltás (nem a formáról van szó, hanem tartalmilag – szúrta közbe sietve Lázár), akkor nem lesz versenyképesebb a magyar állam.”

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.