Az elnök két hónapja benyújtott lemondása, amelyről még közvetlen munkatársai többsége is csak a keddi búcsúleveléből értesült, robbanásig növelte a NAV-ban amúgy is meglévő feszültséget, amelyet az elmúlt hónapok politikai töltetű viharai okoztak. Vida távozása azoknak a győzelmét jelzi, akik már hónapok óta a távozását kívánták elérni.
Kormányzati kiállás
Már a kitiltási botrány kapcsán sem volt egyértelmű a kormányzati kiállás a NAV elnöke mellett – Vida egykori közvetlen munkatársai legalábbis így látják a pár hónappal korábban történteket. Ez meglepő, hiszen látszólag a kormányfő és Szijjártó Péter külügyminiszter is kiállt a NAV-elnök mellett az amerikai ügyvivő, André Goodfriend állításait követően.
A NAV-vezetők szerint viszont a kormányzatban nagyon jól tudták, hogy az amerikai lépésre okot (szerintük ürügyet) szolgáltató adócsalási ügyben nem tussolták el a visszaéléseket. Felderítették, sőt, gyanúsítottja is volt az eljárásnak, és erről senki nem beszélt határozottan a nyilvánosság előtt.
Igaz, az adóhatóság kritikusai pont azt vonják kétségbe, hogy az említett intézkedések elégségesek és hatékonyak voltak. A főrevizorok egyébként furcsállják, hogy más esetekben a politikusok minden gátlás nélkül kiteregették a NAV információit, ha politikai érdekük úgy kívánta, ezúttal óvatosak voltak.
Az egyik utolsó csepp a pohárban a Nemzetgazdasági Minisztérium által megrendelt, Vida szívügyeként kezelt NAV-os életpályamodell elfektetése volt – vélik forrásaink, akik mindezt Vargáék számlájára írják. De azt mondják: azok az átszervezési ötletek, amelyeket tavasz óta gyártottak a NAV feladatait és működését láthatóan nem ismerő „szakmai műhelyek”, legalább ekkora szerepet játszottak Vida döntésében. Ha nem nagyobbat.
Varga szerepe
– A mi véleményünket semmiről nem kérték ki – fogalmazott az elnök egykori bizalmasa, hozzátéve, hogy május közepén, feltehetőleg Vida lemondásának hatására némely tárca magatartása hirtelen megváltozott a hivatallal szemben.
Akkor már kértek tőlük ötleteket.
Állítólag boldog-boldogtalan készített átalakítási koncepciókat; a Miniszterelnökség, a szaktárca, de még talán a Belügyminisztérium is. Tudva, hogy Vida május 20-án adta be a lemondását, új fényben tűnik fel, hogy Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter június elején egy fű alatt benyújtott módosító javaslattal próbálta magához vonni a NAV elnökének kinevezési jogát a kormányfőtől. Kudarcot vallott.
|
Vida Ildikó és minisztere. Nem látszott, mi van a mosoly mögött Kurucz Árpád / Népszabadság/archív |
Varga még hétfő este is úgy tett, mintha nem tudott volna az elnök lemondásáról. „Bár az elmúlt hónapokban Vida Ildikó többször jelezte felém, hogy fontolgatja lemondását, arról nem beszélt, hogy mikor, milyen dátummal kíván távozni a testülettől” – mondta munkatársunknak.
Lejárt lemez
NAV-os forrásunk szerint furcsa, hogy a szaktárcánál panaszkodnak, az adóhatóság nem támogatja eléggé munkájukat. Pedig szerinte olykor olyan feladatokat is a NAV végzett el, ami a minisztérium dolga lett volna. Az események fényében már van magyarázat arra is, hogy kudarcot valló próbálkozásai után Varga miért tette fel újra az addig csak ellenzéki lejátszókon pörgő lemezt a kitiltási ügy káros hatásairól, amelyek addig kevéssé érdekelték.
Ha nem tudta volna, hogy Vida már lemondott, e kijelentésével szembement volna Orbánnal. – Így csak belerúgott egy döglött oroszlánba – mondják forrásaink.
Mindeközben sorra folytak a vizsgálatok a NAV háza táján is. Az Állami Számvevőszék is talált hibákat a szervezet működésében, ugyanezeket az unió elfogultsággal aligha vádolható számvevői rendben találták. A NAV-nál ugyanakkor senki nem érti, ha már két hónapja minden érintett tudott Vida döntéséről, miért nincs még utóda?
Adócsalóbarát ötletelés
Vida fúrásában élen járt Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter is, aki volt, hogy az adózók ellenségének nevezte a NAV-ot. Máskor
népszerű, ám szakmailag kivihetetlen ötletekkel állt elő, amelyek hallatán tépték a hajukat az adóellenőrök.
Például, hogy fél év alatt le kell zárni az adóvizsgálatokat. – Ha az ügyfél együttműködik, és nem kell más hatóságtól vagy külföldről adatokat kérni, ez működik is. De egy adócsaló sem működik együtt, ha tudja, csak fél évet kell kihúznia és mindent megúszott – említik az egyik nagy port kavart konkrét ügyet.
Felvetődött, hogy a NAV-ot sorolják be a kormányhivatalok alá. Vida munkatársai biztosak benne, aki ezt kitalálta, fogalma sincs az intézmény felépítéséről. – Mi országos, regionális és megyei szervezeti szinteken dolgozunk. A kormányhivataloknak viszont regionális helyett járási hivatalaik vannak. Csak az adócsalók járnak jól, ha ezt a két rendszert nekiállnak összehangolni – állítják.
Népszerű ötlet, hogy a visszaigénylések kiutalásának ellenőrzését is le kell rövidíteni. Különösen, hogy a NAV fizessen bírságot az ügyfélnek, ha késik. Forrásunk hite szerint megkérdezné az ötletgazdát: Hol lesznek a céghálózatokba kifejezetten az adócsalás érdekében alapított cégek, mire a NAV kimegy az utóellenőrzésre?