galéria megtekintése

Környezetszennyezés extrákkal: hiába volt a felhajtás, már nem menő a zöld autó

0 komment


Boros Jenő

Maradnak a gázolajos motorok, alig bővül a gázüzeműek, hibridek és villamos hajtásúak mezőnye: így jellemezhetők a vállalkozások haszonjármű-beszerzési szokásai, miközben a személyautóknál továbbra is inkább a benzinesek dominálnak.

Némi megtorpanás és kivárás után újra megindult a teherkocsik beszerzése, melyeknek komoly lökést adott a már harmadszor meghosszabbított növekedési hitelprogram. Egyértelmű trend: klíma, központi zár és ­audió nélkül szinte lehetetlen autót eladni. Egyre népszerűbbek a vezetőtámogató rendszerek meg a parkolóradar, -kamera, tempomat, sávelhagyásra vagy ráfutásra figyelmeztető, sőt beavatkozó rendszerek. Bármennyire is megrázó volt világszerte az őszi dízelbotrány, üzemeltetési ésszerűsége miatt a haszonjárművek esetében továbbra is a gázolajos motor mellett teszik le voksukat a vállalkozások.

Kisautóknál a benzinesek, a felső kategóriában és a sportterepjáróknál a dízelek és esetleg hibridek dominálnak. Az NHP hatására egyre több pick-up talált gazdára, mert a modell papíron haszonjármű, de dupla kabinjával személygépkocsinak is jól elmegy, miközben terepjárós megjelenése is kedvelt. Veszítettek piaci részesedésükből a kisebb van típusok.

Előny a széles paletta

 

Továbbra is azok a cégek vannak előnyös helyzetben, melyeknek széles modellpalettájában megtalálható a mini-személyautó és a hosszú tengelytávú dobozos áruszállító. Az sem elhanyagolható szempont, hogy mennyire frissek a típusok. Mindezek figyelembevételével komoly előnyre tett szert a Renault, mely jelenleg a legfiatalabb gyártmányválasztékot kínálja, hiszen minden kategóriában kétévesnél fia­talabb autókat gyárt. Maróthy Miklós, a Renault Hungária vezérigazgatója lapunknak elmondta, hogy a Clio, Twingo, Capture, Espace, Kadjar és Talisman után piacra vezetik a Megane, melynek elődeiből 6,5 millió kelt el. Ahogy a legtöbb márkánál, úgy a Renault haszonjárműveknél is dízelek dominálnak, bár várhatóan átalakíthatják a vevői szokásokat az új benzinmotorok, melyek kisebb méretük és fogyasztásuk ellenére is nagyobb teljesítményűek, köszönhetően a turbófeltöltőnek. A kis furgonoknál a Dokker, nagyoknál a Master a piacvezető, tájékoztatta lapunkat a Daciákat is forgalmazó Renault Hungária főnöke.

Elenyésző a villanyautó-forgalombahelyezés, bár a Renault ismét dolgozik a modellek magyarországi bevezetésén, hamarosan EV Kangookat tesztelnek itthon. Ahogy a szakember elmondta, érezhetően komollyá vált az a kormányzati szándék, hogy a Jedlik Ányos program keretében nagyobb sebességre kapcsoljanak a beszerzések. Ezt jelzi a villanyautózást segítő törvényalakítás, melynek része a közlekedési és gazdasági feltételek javítása, állami tulajdonú cégeknél a kötelező beszerzés, valamint az országos töltőhálózat fejlesztése. Az igazi ugrást az jelentené, ha más európai országokhoz hasonlóan több lenne az ösztönző, mert a gazdaságossági mérleg szerint 4-5 ezer eurós támogatás hiányában nem éri meg villanyautót venni, mellyel azért is nehéz kalkulálni, mert a fiatal kategóriá­ban nincs tapasztalat a maradványértékről.

Profiltól és vállalkozástól függ a méret- és motorválasztás a szerző felvételei
Profiltól és vállalkozástól függ a méret- és motorválasztás a szerző felvételei
A szerző felvétele

A Magyar Suzuki értékesítési igazgatója, Hársfalvi János szerint alig változnak a vásárlási szokások: a középszintű felszereltség a legnépszerűbb, ebben már van automata klíma, 17 colos könnyűfém keréktárcsa, érintőképernyős audio-video rendszer. A márka céges flottaeladásai 2015-ben 57 százalékkal nőttek, ami 3454 autót jelentett. Bővül a tartós bérlet aránya.

A flottapiacon némi csökkenés után még mindig inkább a dízelt választják a vevők, és az 1,6 literesek a legkeresettebbek. Az esztergomi ­autók a legnépszerűbbek a flottaértékesítésben is: 1676 db Vitara, 685 db ­S-Cross, és kereken 1000 db Swift.
Az Opel Magyarország flottaigazgatója, Tüttő László szerint a céges vásárlók piaca 12-13 százalékkal növekedett egy év alatt. A személy­autóknál volt nagyobb a bővülés, miközben a növekedési hitelprogram a kishaszonjárműveket érintette, ami azt jelzi, hogy kimerült az érdeklődés, és már nem tud új ügyfelet generálni.

Flottapiaci jellemzők

A finanszírozás mértéke a cégek esetén növekszik ugyan, de még mindig messze elmarad a válság előtti időszaktól. A növekedés oka a kedvező kamatok és egyes finanszírozási konstrukciók kedvező adózási lehetősége (áfa-visszaigénylés). Az adókedvezmények és annak „egyszerűsége" miatt a nyílt végű pénzügyi lízing a legkelendőbb a vállalkozásoknál. Jelentős készpénzzel rendelkező cég esetén a vásárlás is jó választás, de tőkekímélőbb a lízing. Már csak Euro 6-os motorokkal lehet új autó­kat forgalomba hozni, a szabályozás egyértelműen átrendezte a ­piacot, miközben jelentősen nőtt a kisebb lökettérfogatú turbófeltöltősek jelentősége. A dízelbotrány hatása még kevésbé érezhető az Opelnél, de már van olyan multipartner, melynél egyértelműen változott a flottapolitika, és benzinüzemű motorokra tértek át. Csökkent az NHP program gerjesztő hatása, a növekedés is kisebb a nem támogatott személyautó kategóriánál. A nagy furgonok uralják a szegmenset, de a közepesek 30 százalékot erősödtek.

Újaknál és használtaknál is népszerű a tartós bérlet
Újaknál és használtaknál is népszerű a tartós bérlet
A szerző felvétele

2015-ben a teljes flottapiac 65 ezer autót jelentett, folyamatos növekedést tapasztaltunk mind az össz­piacon, mind a Ford eladásaiban, elsősorban a haszongépjárműflotta-piacon, tájékoztatta lapunkat Györke Orsolya, a Ford Közép- és Kelet-európai Értékesítő Kft. kommunikációs igazgatója. Ennek oka elsősorban a kedvező NHP és a Falubusz program. Idén januárban a személyautóflotta-piac növekedésnek indult, a haszonjármű stagnált, ami elsősorban a tavalyi előre hozott vásárlásokkal magyarázható. A flottaértékesítés a teljes eladás több mint 80 százaléka, a tendencia a nagyobb járműparkkal rendelkező vállalkozásoknál a flottakezelés irányába mutat. Felszereltségben a haszonjárműpiacon figyelhető meg eltolódás, a jobban felszerelt, komfortosabb járművek aránya nő. A klíma, szélvédőfűtés, Rangerben a Wildtrack- és Limited-felszereltség a népszerű. Legmeghatározóbb a Transit modellcsalád, és a haszonjárműveknél is eltolódás figyelhető meg a jobban felszerelt modellek irányába.

Egyre több extra

A PSA magyarországi márkáinál 69 százalékos a vállalati értékesítés, és ahogy Balkányi György ügyvezető igazgató lapunkat tájékoztatta, a Peugeot-nál ez az arány 76,5 százalékos, a Citroënnél 81 százalékos. A vállalkozások mind személyautó, mint haszonjármű esetében az 1,6 HDI dízelmotorokkal szerelt modelleket keresik. Van olyan cég, amelyik az alacsonyabb ár miatt szívesebben választ benzinest, és így több extrát tud rendelni. A flottakezelés és a nyílt végű pénzügyi lízing volt a legnépszerűbb konstrukció, a kishaszonjárműveknél továbbra is nagyon népszerű és a legkedvezőbb is a 2,5 százalékos NHP-hitel. Haszongépjármű-vásárláskor (főleg a nagyobb autóparkkal rendelkező vállalatok esetében) továbbra is az alapfelszereltséggel rendelkező változatokat választják az ügyfelek. A kisvállalkozó viszont szívesen választ haszongépjárműből is felszereltebb változatot.

A Porsche Hungária nagybani értékesítési vezetője, Borda László szerint a dízelügy egyáltalán nem volt hatással a forgalomra. A Skoda és a VW személyautóknál és haszonjárműveknél is érezhető, hogy az igényeknek megfelelően, magasabb felszereltségű modelleket rendelnek. A finanszírozási formák közül a tartós bérlet, vagyis az operatív lízing teljes körű flottakezeléssel a legnépszerűbb, mert az áfa visszaigényelhető. A felszereltségi szintek választásánál a középszint a legnépszerűbb, mert árban még jó, komfortos, de nem hivalkodó. Vannak olyan extrák, amelyeket már az alacsonyabb kategóriában (Rapid) is elvárnak/megrendelnek az ügyfelek, ilyen például az automata klíma, parkolóradar, a nagyobb kijelzős rádió és fűthető ülés. A középkategóriában az 1,4 TSI és az 1,6 CR TDI a legkeresettebb, a felsőbb kategóriákban a kétezres dízel hódít. Az arányok nem változtak, a teljesítmények nőttek. A nagyobb, központi beszerzéseknél a dízel dominál, az „user chooser" cégeknél pedig a benzines autók a népszerűek.

Készpénz, hitel vagy lízing?

Az újautó-értékesítést is meghaladó mértékben, mintegy 36 százalékkal bővült a finanszírozás a piacon, ami 26 százalékkal több szerződést jelentett. Miközben a használt kocsikra kötött szerződések száma egy százalékkal csökkent, a kihelyezett összeg 11 százalékkal nőtt. A lízingtevékenység oroszlánrészét a személy­autó-finanszírozás (150 milliárd forint), a haszonjármű-finanszírozás (133,5 milliárd forint, + 13%) és a flottafinanszírozás (82 milliárd forint) adta. A növekedési hitelprogram (NHP) részesedése 136,5 milliárd forint, ami leginkább a mezőgazdaságnak és haszonjármű-finanszírozásnak jutott, az új teherautóknál 94 milliárd forintra bővült, ami 4 százalékos növekedést jelent. A Magyar Lízingszövetség főtitkára, Lévai Gábor szerint személygépkocsi vásárlása esetén továbbra is népszerű a nyílt végű pénzügyi lízing és operatív lízing, mert az áfa a céges használat arányában visszaigényelhető, míg zárt végű pénzügyi lízing, hitel, vagy készpénzes vásárlás esetében nem. Ha flottakezelési szolgáltatásról beszélünk (ami megvalósulhat pénzügyi, vagy operatív lízing formájában is), akkor a gépjármű használatával kapcsolatos egyéb költségek (biztosítás, szerviz, gumicsere stb.) terén egy flottakezelő cég nagy valószínűséggel nagyobb árengedményeket tud elérni, mint egy néhány autót vásárló ügyfél.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.