Továbbra is azok a cégek vannak előnyös helyzetben, melyeknek széles modellpalettájában megtalálható a mini-személyautó és a hosszú tengelytávú dobozos áruszállító. Az sem elhanyagolható szempont, hogy mennyire frissek a típusok. Mindezek figyelembevételével komoly előnyre tett szert a Renault, mely jelenleg a legfiatalabb gyártmányválasztékot kínálja, hiszen minden kategóriában kétévesnél fiatalabb autókat gyárt. Maróthy Miklós, a Renault Hungária vezérigazgatója lapunknak elmondta, hogy a Clio, Twingo, Capture, Espace, Kadjar és Talisman után piacra vezetik a Megane, melynek elődeiből 6,5 millió kelt el. Ahogy a legtöbb márkánál, úgy a Renault haszonjárműveknél is dízelek dominálnak, bár várhatóan átalakíthatják a vevői szokásokat az új benzinmotorok, melyek kisebb méretük és fogyasztásuk ellenére is nagyobb teljesítményűek, köszönhetően a turbófeltöltőnek. A kis furgonoknál a Dokker, nagyoknál a Master a piacvezető, tájékoztatta lapunkat a Daciákat is forgalmazó Renault Hungária főnöke.
Elenyésző a villanyautó-forgalombahelyezés, bár a Renault ismét dolgozik a modellek magyarországi bevezetésén, hamarosan EV Kangookat tesztelnek itthon. Ahogy a szakember elmondta, érezhetően komollyá vált az a kormányzati szándék, hogy a Jedlik Ányos program keretében nagyobb sebességre kapcsoljanak a beszerzések. Ezt jelzi a villanyautózást segítő törvényalakítás, melynek része a közlekedési és gazdasági feltételek javítása, állami tulajdonú cégeknél a kötelező beszerzés, valamint az országos töltőhálózat fejlesztése. Az igazi ugrást az jelentené, ha más európai országokhoz hasonlóan több lenne az ösztönző, mert a gazdaságossági mérleg szerint 4-5 ezer eurós támogatás hiányában nem éri meg villanyautót venni, mellyel azért is nehéz kalkulálni, mert a fiatal kategóriában nincs tapasztalat a maradványértékről.
|
Profiltól és vállalkozástól függ a méret- és motorválasztás a szerző felvételei A szerző felvétele |
A Magyar Suzuki értékesítési igazgatója, Hársfalvi János szerint alig változnak a vásárlási szokások: a középszintű felszereltség a legnépszerűbb, ebben már van automata klíma, 17 colos könnyűfém keréktárcsa, érintőképernyős audio-video rendszer. A márka céges flottaeladásai 2015-ben 57 százalékkal nőttek, ami 3454 autót jelentett. Bővül a tartós bérlet aránya.
A flottapiacon némi csökkenés után még mindig inkább a dízelt választják a vevők, és az 1,6 literesek a legkeresettebbek. Az esztergomi autók a legnépszerűbbek a flottaértékesítésben is: 1676 db Vitara, 685 db S-Cross, és kereken 1000 db Swift.
Az Opel Magyarország flottaigazgatója, Tüttő László szerint a céges vásárlók piaca 12-13 százalékkal növekedett egy év alatt. A személyautóknál volt nagyobb a bővülés, miközben a növekedési hitelprogram a kishaszonjárműveket érintette, ami azt jelzi, hogy kimerült az érdeklődés, és már nem tud új ügyfelet generálni.
Flottapiaci jellemzők
A finanszírozás mértéke a cégek esetén növekszik ugyan, de még mindig messze elmarad a válság előtti időszaktól. A növekedés oka a kedvező kamatok és egyes finanszírozási konstrukciók kedvező adózási lehetősége (áfa-visszaigénylés). Az adókedvezmények és annak „egyszerűsége" miatt a nyílt végű pénzügyi lízing a legkelendőbb a vállalkozásoknál. Jelentős készpénzzel rendelkező cég esetén a vásárlás is jó választás, de tőkekímélőbb a lízing. Már csak Euro 6-os motorokkal lehet új autókat forgalomba hozni, a szabályozás egyértelműen átrendezte a piacot, miközben jelentősen nőtt a kisebb lökettérfogatú turbófeltöltősek jelentősége. A dízelbotrány hatása még kevésbé érezhető az Opelnél, de már van olyan multipartner, melynél egyértelműen változott a flottapolitika, és benzinüzemű motorokra tértek át. Csökkent az NHP program gerjesztő hatása, a növekedés is kisebb a nem támogatott személyautó kategóriánál. A nagy furgonok uralják a szegmenset, de a közepesek 30 százalékot erősödtek.
|
Újaknál és használtaknál is népszerű a tartós bérlet A szerző felvétele |
2015-ben a teljes flottapiac 65 ezer autót jelentett, folyamatos növekedést tapasztaltunk mind az összpiacon, mind a Ford eladásaiban, elsősorban a haszongépjárműflotta-piacon, tájékoztatta lapunkat Györke Orsolya, a Ford Közép- és Kelet-európai Értékesítő Kft. kommunikációs igazgatója. Ennek oka elsősorban a kedvező NHP és a Falubusz program. Idén januárban a személyautóflotta-piac növekedésnek indult, a haszonjármű stagnált, ami elsősorban a tavalyi előre hozott vásárlásokkal magyarázható. A flottaértékesítés a teljes eladás több mint 80 százaléka, a tendencia a nagyobb járműparkkal rendelkező vállalkozásoknál a flottakezelés irányába mutat. Felszereltségben a haszonjárműpiacon figyelhető meg eltolódás, a jobban felszerelt, komfortosabb járművek aránya nő. A klíma, szélvédőfűtés, Rangerben a Wildtrack- és Limited-felszereltség a népszerű. Legmeghatározóbb a Transit modellcsalád, és a haszonjárműveknél is eltolódás figyelhető meg a jobban felszerelt modellek irányába.
Egyre több extra
A PSA magyarországi márkáinál 69 százalékos a vállalati értékesítés, és ahogy Balkányi György ügyvezető igazgató lapunkat tájékoztatta, a Peugeot-nál ez az arány 76,5 százalékos, a Citroënnél 81 százalékos. A vállalkozások mind személyautó, mint haszonjármű esetében az 1,6 HDI dízelmotorokkal szerelt modelleket keresik. Van olyan cég, amelyik az alacsonyabb ár miatt szívesebben választ benzinest, és így több extrát tud rendelni. A flottakezelés és a nyílt végű pénzügyi lízing volt a legnépszerűbb konstrukció, a kishaszonjárműveknél továbbra is nagyon népszerű és a legkedvezőbb is a 2,5 százalékos NHP-hitel. Haszongépjármű-vásárláskor (főleg a nagyobb autóparkkal rendelkező vállalatok esetében) továbbra is az alapfelszereltséggel rendelkező változatokat választják az ügyfelek. A kisvállalkozó viszont szívesen választ haszongépjárműből is felszereltebb változatot.
A Porsche Hungária nagybani értékesítési vezetője, Borda László szerint a dízelügy egyáltalán nem volt hatással a forgalomra. A Skoda és a VW személyautóknál és haszonjárműveknél is érezhető, hogy az igényeknek megfelelően, magasabb felszereltségű modelleket rendelnek. A finanszírozási formák közül a tartós bérlet, vagyis az operatív lízing teljes körű flottakezeléssel a legnépszerűbb, mert az áfa visszaigényelhető. A felszereltségi szintek választásánál a középszint a legnépszerűbb, mert árban még jó, komfortos, de nem hivalkodó. Vannak olyan extrák, amelyeket már az alacsonyabb kategóriában (Rapid) is elvárnak/megrendelnek az ügyfelek, ilyen például az automata klíma, parkolóradar, a nagyobb kijelzős rádió és fűthető ülés. A középkategóriában az 1,4 TSI és az 1,6 CR TDI a legkeresettebb, a felsőbb kategóriákban a kétezres dízel hódít. Az arányok nem változtak, a teljesítmények nőttek. A nagyobb, központi beszerzéseknél a dízel dominál, az „user chooser" cégeknél pedig a benzines autók a népszerűek.
Készpénz, hitel vagy lízing?
Az újautó-értékesítést is meghaladó mértékben, mintegy 36 százalékkal bővült a finanszírozás a piacon, ami 26 százalékkal több szerződést jelentett. Miközben a használt kocsikra kötött szerződések száma egy százalékkal csökkent, a kihelyezett összeg 11 százalékkal nőtt. A lízingtevékenység oroszlánrészét a személyautó-finanszírozás (150 milliárd forint), a haszonjármű-finanszírozás (133,5 milliárd forint, + 13%) és a flottafinanszírozás (82 milliárd forint) adta. A növekedési hitelprogram (NHP) részesedése 136,5 milliárd forint, ami leginkább a mezőgazdaságnak és haszonjármű-finanszírozásnak jutott, az új teherautóknál 94 milliárd forintra bővült, ami 4 százalékos növekedést jelent. A Magyar Lízingszövetség főtitkára, Lévai Gábor szerint személygépkocsi vásárlása esetén továbbra is népszerű a nyílt végű pénzügyi lízing és operatív lízing, mert az áfa a céges használat arányában visszaigényelhető, míg zárt végű pénzügyi lízing, hitel, vagy készpénzes vásárlás esetében nem. Ha flottakezelési szolgáltatásról beszélünk (ami megvalósulhat pénzügyi, vagy operatív lízing formájában is), akkor a gépjármű használatával kapcsolatos egyéb költségek (biztosítás, szerviz, gumicsere stb.) terén egy flottakezelő cég nagy valószínűséggel nagyobb árengedményeket tud elérni, mint egy néhány autót vásárló ügyfél.