galéria megtekintése

Kormányon már drágítja a benzint a Fidesz

11 komment


Marnitz István

Ellenzékben sokkal alacsonyabb ár mellett további olcsósításért törtek lándzsát, kormányra kerülve már lendületes áremelésbe fogott a Fidesz.

Tovább húzzák a srófot
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Az üzemanyagot terhelő jövedéki adók azonnali és jelentős csökkentését 2002 és 2010 között sajtótájékoztatók, közlemények és parlamenti felszólalások százaiban követelő Fidesz immár kormányon egy fillérrel sem csökkentette ezt a terhet, hanem növelte. Így fog tenni október elsején is, amikor úgymond az alacsony olajárak miatt emelik bruttó hat forinttal a benzin és közel tizenhárommal a gázolaj jövedéki adóját, vagyis az árát.

Utoljára 2009–2010-ben a Bajnai-kabinet növelte jelentősen ezt a terhet, ezzel megágyazva a Fidesz ­2010-es választási győzelmének. Ha a bruttó jövedéki adót tekintjük – a magyar állam a jövedéki adóra is rászámolja az áfát – egyedül Gyurcsány Ferenc kormánya csökkentette 2005-ben az üzemanyagok adótartalmát a 25 százalékos áfa 20 százalékra csökkentésével. Orbánék nemcsak 2011 végén emeltek 16 forintot a magánhasználatú gázolaj jövedéki adóján, hanem 2012 elején is, amikor a 25 százalékos áfát az Európa-rekordernek számító 27 százalékra emelték.

 

Üzemanyagügyi megszólalásai alapján úgy tűnik fel, mintha a Fidesz jobban aggódna a hazai fuvarozókért, s kevésbé az emberekért. A kormány a 2011-es és a most októberi gázolaj-adó-emelés kapcsán is úgy döntött, hogy a szállítmányozók az emelés mértékét visszaigényelhetik. Vagyis a gázolajadót az Orbán-kabinet kizárólag a magánemberekre terhelte, igaz, a fuvarozókat is megvezette, hisz az elmúlt évek során fokozatosan csökkentette a visszaigényelhető összeget.

A Fidesz 2002 és 2010 között elsöprő erővel támadta az akkori kormányt, a mai ellenzék a témában észrevétlen. Pedig lenne ok, hogy hangosan követeljék az üzemanyagok jövedékiadó-csökkentését. Az árak 2008 és 2012 között közel megkétszereződtek: a 2004–2009 között jellemző ­250-300 forintos sáv 2012-re 400-450 forintra emelkedett. Ez 2014-ig tartott. A rezsiharclázban égő Fidesz mégse csökkentette az adót, elfelejtvén korábbi ígéreteit. 2002 előtt még 250 forintos literenkénti benzinár és 25 dolláros hordónkénti olajár alatt ígértek csak adóemelést. Most 340 forintos üzemanyagár és 45 dolláros olajár mellett húznak a srófon. 2014 után a tarifák csökkentek – másfél év távlatában átlag 350 forintra –, de ez még mindig 50 forinttal magasabb összeg annál, amit a Fidesz 2002–2010 között tűrhetetlenül magasnak és azonnal csökkentendőnek ítélt. A párt 2004 körül 40 dolláros olajár mellett adócsökkentést követelt, a kormányrúdnál most viszont 50 dollár alatt már emel. Az össztársadalmi feledékenység a kezükre játszik.

A kormány egyértelműen a költségvetési bevételek növelése miatt emelheti a jövedéki adót – vélekedett megkeresésünkre Barta Judit, a GKI Energiakutató ügyvezetője. Erre az olajárak régóta tartó csökkenése szolgálhat ürügyül. Ha hamarosan 50 dollár fölé nő az olajárátlag – és erre nagy esélyt látnak –, úgy akár már január 1-jével visszacsökkenhet a benzin és a gázolaj adója és ára a mostani emeléssel. Kérdésünket, hogy etikus-e az ellenzékben hangoztatottakkal ellentétben emelni az adókat, azzal hárította el, hogy ez már politika.

Emelkedő bevétel a jövedéki adóból

A Fidesz ellenzéki pártként demagóg módon arról beszélt, hogy az adócsökkentés több adóbevételt szül, mert élénkíti a keresletet. Ebben a nyakatekert érvelésben élen járt Matolcsy György jelenlegi jegybankelnök, aki később gazdasági miniszterként sem riadt vissza a hasonlóan kreatív és a tényektől távol eső gondolatmenettől. Így kormányon már ellenzéki követeléseik ellenében cselekedtek.

Az elmúlt öt év során a kabinet jórészt emelkedő bevételre tehetett szert az üzemanyagok jövedéki és forgalmi adójából. Noha 2010 után a válság hatására néhány évig visszaesett a forgalom, ezt a gázolaj jövedéki adója, valamint az áfa emelésével mindvégig megpróbálták ellensúlyozni. Így míg a Fidesz által szívtelen harácsolással vádolt szociálliberális időszakban jellemzően évi 400 milliárdra rúgott ez a bevétel, addig a jobboldali párt kormányzása idején már jóval 600 milliárd fölé nőtt és tavaly már közelítette a 700 milliárdot.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.