Ellenzékben sokkal alacsonyabb ár mellett további olcsósításért törtek lándzsát, kormányra kerülve már lendületes áremelésbe fogott a Fidesz.
Tovább húzzák a srófot Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
Az üzemanyagot terhelő jövedéki adók azonnali és jelentős csökkentését 2002 és 2010 között sajtótájékoztatók, közlemények és parlamenti felszólalások százaiban követelő Fidesz immár kormányon egy fillérrel sem csökkentette ezt a terhet, hanem növelte. Így fog tenni október elsején is, amikor úgymond az alacsony olajárak miatt emelik bruttó hat forinttal a benzin és közel tizenhárommal a gázolaj jövedéki adóját, vagyis az árát.
Utoljára 2009–2010-ben a Bajnai-kabinet növelte jelentősen ezt a terhet, ezzel megágyazva a Fidesz 2010-es választási győzelmének. Ha a bruttó jövedéki adót tekintjük – a magyar állam a jövedéki adóra is rászámolja az áfát – egyedül Gyurcsány Ferenc kormánya csökkentette 2005-ben az üzemanyagok adótartalmát a 25 százalékos áfa 20 százalékra csökkentésével. Orbánék nemcsak 2011 végén emeltek 16 forintot a magánhasználatú gázolaj jövedéki adóján, hanem 2012 elején is, amikor a 25 százalékos áfát az Európa-rekordernek számító 27 százalékra emelték.