Könnyítik a fapados parkolók életét
Nem csökkennek az utasok által fizetendő parkolási díjak a ferihegyi Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren egy friss versenyhivatali eljárás nyomán. A repülőtéren kívüli szolgáltatók viszont kisebb költségekkel dolgozhatnak, ami pedig fokozhatja a versenyt. Hogy is van ez?
– Vége a lehúzásnak, húsz százalékkal olcsóbb lesz a parkolás a repülőtéren!... Óriási változás lesz a repülőtéren, Ön is örülhet! – ilyen címekkel jelentek meg cikkek a napokban azt követően, hogy a Gazdasági Versenyhivatal közleményben tette közzé: megállapodott a repteret üzemeltető Budapest Airporttal arról, hogy az csökkenti a behajtási díjat, valamint egy bónuszkártyarendszerrel további kedvezményeket nyújt azoknak a szolgáltatóknak, amelyek rendszeresen megfordulnak a repülőtér területén. A kedvezményeket a Budapest Airport 2019-ig garantálta. Azonban ezt tévesen értelmezték a parkolási díj csökkentésének, még akkor is, ha a reptéri parkolás nem olcsó, bizonyos esetekben kifejezetten drágának mondható. Még úgy is igaz ez, hogy az elmúlt két évben nagyot csökkent az árszint, mert a korai netes foglalásokra komoly kedvezményeket ad a reptér.
|
Parkolóvállalkozások épültek rá Ferihegyre Veres Viktor / Népszabadság |
A versenyhivatal a már említett eljárásban célzottan azt vizsgálta, hogy reptér által alkalmazott behajtási és várakozási díjak és más feltételek alkalmasak-e arra, hogy az alternatív parkolási és transzferszolgáltatókat kiszorítsa az érintett piacról, vagy megnehezítse azok dolgát.
Nem minden alap nélkül vette górcső alá a rendszert a GVH. A taxiszolgáltatások megújításakor 2013-ban ugyanis olyan rendszert vezettek be, hogy a terminál elé naponta kétszer, öt perc erejéig lehet ingyenesen behajtani, a hatodik perctől az első fél óráig 2000 forint a parkolási díj. A harmadik alkalomtól pedig az első öt perc díja 500 forint lett.
A lenti parkolóban is szigorítottak, eredetileg a taxis hiénák mozgásának korlátozása érdekében. Csakhogy nehéz helyzetbe hozták azokat a vállalkozásokat, melyek a reptér területén kívül nyújtottak szolgáltatást. Ilyenek egyes transzferszolgáltatók és a fapados parkolók, amelyek mikrobuszai napjában tucatszor is megfordultak a reptéren. Ők a reptértől egy előre feltölthető parkolókártyát kaptak, de a változások miatt kemény pénzeket voltak kénytelenek fizetni, s ezt továbbterhelték az ügyfeleikre. Sokszor túlzott mértékben is: például volt olyan fapados parkoló, amelynek az ingyenes transzferszolgáltatásába belefért, hogy felszámítson parkolásonként 1000 forint reptéri belépési díjat. Ami adott esetben nyereséges is lehetett, mert ha a mikrobuszban hat autó hat utasa ült, nem megosztoztak a belépési költségeken, hanem többször fizették meg azt.
Ebben a helyzetben teremt rendet a GVH és a Budapest Airport vállalása, hogy csökkentik a harmadik alkalomtól felszámolt díjakat. A reptéri bejárat közvetlen közelében lévő prémium parkolóban 500-ról 400 forintra, míg a lenti terminálparkolóban 300-ra, ami akár húszszázalékos engedmény. Az előre fizetett parkolókártyák pedig ezeknek a vállalkozásoknak további kedvezményeket is jelentenek. Lehetővé teszik azt is, hogy az érkezési szinten található buszparkoló 15 kilométeres körzetében ténylegesen parkolót üzemeltető vállalkozások parkolóhelyet béreljenek, alkalmanként kétórás időkorláttal, korlátlan napi behajtási lehetőséggel.