galéria megtekintése

Fölösleges ajándékokkal van tele az online piactér

0 komment


Batka Zoltán

A karácsony előttinél is nagyobb forgalmat bonyolítanak az internetes apróhirdetési és árverési fórumok, sokan ugyanis most szabadulnak meg a fölöslegesnek ítélt ajándékoktól, teszik pénzzé azt, vagy adják el a régebbi, hasonló funkciót betöltő használati tárgyat.


Eladnám teljesen új, ajándékba kapott paradicsompasszírozómat – olvasható az egyik online portálon egy január harmadikán, Heves megyéből feladott apróhirdetésben. A kétezer forintért kínált áru néhány napja még a karácsonyfa alatt díszelgett, ám tulajdonosának valószínűleg már volt ilyen eszköze, vagy szimplán nincs szüksége a konyhai eszközre. A neten böngészve találni 140 ezer forintos LCD színes tévét is, a kísérőszövegből pedig egyértelműen kiderül: szintén ajándékba kapott áruról van szó, amit családi okokból inkább eladnak. Ennél jóval több azonban az olyan portéka, amelyről elsősorban a feltöltés időpontja árulja el: pár napja még a feldíszített fenyőfa alatt díszelgett.

Országszerte záporoznak a csomagok az átvevőhelyekre
Országszerte záporoznak a csomagok az átvevőhelyekre
Veres Viktor / Népszabadság

Az apróhirdetési-árverési portáloknál érdeklődve kiderült: valóban elöntötték az internetet a – minden bizonnyal – karácsonyra kapott ajándékok. Míg a hagyományos kiskereskedelemben a karácsonyi vevőroham után január a holt szezon időszaka – amikor legfeljebb egy-egy húzósabb újévi leárazás tudja kicsit felpezsdíteni a piacot –,

 
az internetes portálokon most kezdődik az igazi élet:

a Népszabadság által megkérdezett portálok rekordméretű forgalomnövekedésről számoltak be. A máskülönben az e-kereskedelemben is erős hónapnak számító decemberhez képest a felhasználók január első napjaiban a legnagyobb hazai apróhirdetési oldalra például 35-40 százalékkal több eladandó terméket töltöttek fel. Bár a portálok nem figyelik, hogy felhasználóik miért ajánlják fel az eladásra szánt árukat, a karácsony utáni meghökkentő forgalomnövekedés és a hirdetői kör változása sejteni engedi, hogy ilyenkor javarészt a karácsonyi ajándékok egy része landol a neten.

– Az ünnepek előtti szezonban jellemzően inkább a cégek igyekeznek elérni a felhasználókat, míg a januártól februárig terjedő időszakban beindul a magánfelhasználóktól magánfelhasználóknak szóló apróhirdetések dömpingje – mondja Palocsay-Zubor Géza, a Jofogas.hu-t üzemeltető Schibsted CMH Kft. ügyvezető igazgatója. Szerinte ilyenkor jellemzően két okból kerülnek ki áruk a honlapjukra: a felhasználók egy része olyan ajándékot kap, ami már eddig is volt neki, vagy az újonnan kapott áru miatt megpróbálja értékesíteni a régit.

Bár ők sem tudhatják, hogy melyik termék érkezik a karácsonyfa alól, az elmúlt időszakban a Vatera.hu-nál is alaposan meglódult a kereslet – árulta el Szanitter Áron, a cég ügyvezető igazgatója. Az viszont biztos, hogy a jellemző ajándékok közé tartozó lakberendezési, szépségápolási, ékszer-óra, fényképezőgép-kamera, háztartási gép, játék, mobil, ruházat, számítástechnika, szórakoztatóelektronikai kategóriába tartozó termékekből most 35 százalékkal többet töltöttek fel magánfelhasználók, mint egyébként. Az átlagos vásárlások értéke karácsonykor 20 százalékkal nő meg az éves átlaghoz képest, és most, a januári időszakban is 17 százalékkal magasabb ez a szint. Ez arra utal, hogy jellemzően

a drágább ajándékokat adják el ilyenkor.

A forgalom intenzitására jellemző, hogy a Vateránál most is a karácsonyival megegyező, azaz napi 5500 kiszállítás történik. Január első hetében átlagosan 12 ezer termék talált gazdára naponta, az egész hónapra pedig több mint 300 ezer sikeres eladásra számítanak.

A Jofogas.hu-nál még nőtt is az újévi forgalom: míg decemberben napi 800-1200 kiszállítást bonyolítottak, addig most már napi ­1800-nál tartanak. Jellemző szám az is, hogy tavalyhoz képest mintegy ötszörösére nőtt az egy héten belül elkelt áruk aránya.

Mindkét portálnál úgy vélik, az utókarácsonyi szezon várhatóan február elejéig tart.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.