galéria megtekintése

Számla ott, csere nincs: kasszakáosz a szervizekben

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 16. számában
jelent meg.


Varga G. Gábor
Népszabadság

A kereskedők többsége már lecserélte régi pénztárgépét új online kasszára, a szervizek azonban nem tartották a lépést. A meghibásodó készülékek javítása sok bosszúságot okoz. A leggyakoribb probléma, hogy nincs készleten cseregép.

– Megvettük a 170 ezer forintos online pénztárgépet, öt napig működött, majd elromlott. A szerelő szerint a NAV szoftverfrissítését nem bírta a gép. Megjavította, de két nap múlva megint leállt. Az ötödik alkalommal a szerviz elvitte a gépet, cserekészüléket azonban csak 70 ezer forint letéti díj ellenében akart adni. Mindezt a nyár kellős közepén, amikor a vevők egymás kezébe adják a kilincset, nincs időnk a nyugtaadással bajlódni – panaszolja egy balatonfüredi boltos, akinek a története messze nem egyedi.

Javításra várva
Javításra várva
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Megkeresésünkre sem a NAV-nál, sem a Nemzetgazdasági Minisztériumnál nem tudták megmondani, hány esetben fordult elő meghibásodás, pedig az online rendszer lényege éppen az, hogy az adóhatóság folyamatos adatkapcsolatot tart fenn a kasszákkal, így azok meghibásodását is látnia kell.

 

Elvileg azt is kigyűjthetné, hogy mely típusú gépeknél fordul elő leggyakrabban hiba- és szervizesemény, ezekkel az adatokkal ugyanis sokat segíthetne azoknak a kereskedőknek, akik éppen a pénztárgép cseréjét, új berendezés vásárlását tervezik.

Így viszont csak a piacon keringő információkra hagyatkozhatunk: ezek szerint eddig ötezer olyan meghibásodást regisztráltak a szervizek, amikor a helyszíni javítás nem volt lehetséges. Tekintve, hogy jelenleg mintegy 140 ezer online pénztárgépet használnak a kereskedők, ez az arány több mint három százalék.

Vágújhelyi Ferenc, a NAV informatikai alelnöke magyarázza a szabályokat
Vágújhelyi Ferenc, a NAV informatikai alelnöke magyarázza a szabályokat
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A kereskedők tapasztalata meglehetősen vegyes. Van, amikor a javítás flottul és profin megy, de a lapunk által hallott legtöbb történet tanulsága, hogy a szervizek nincsenek felkészülve az online kasszák javítására. A probléma általában nem a szakértelemmel, hanem a cseregéppel van – pontosabban, hogy az nincs.

A jogszabály szerint nyolc napon túl nyúló javítás esetén cseregépet kell adni a kereskedőnek, amely a szerviz nevére van megszemélyesítve, s cseregépként van regisztrálva a NAV hálózatán. Ha ennél rövidebb idő alatt javítható a gép, akkor kézi nyugtaadással tehet eleget a kereskedő az előírásoknak. A cseregépért nem lehet pénzt kérni, csak a javításért, ha az garanciaidőn kívül történik – foglalta össze a szabályokat megkeresésünkre Tóth Tamás, az eddig csaknem negyvenezer online pénztárgépet értékesítő ECR Trade Kft. ügyvezetője.

Az Elcom típusú gépeket forgalmazó cég vezetője állítja: a nagyobb szervizek, forgalmazók azonnal felajánlják a cseregépet a javítás idejére.

Szerinte a meghibásodásokon, azok arányán nincs mit csodálkozni. Ez egy alig egyéves informatikai rendszer, amelyben a pénztárgép csak egy adatbeviteli pont, amelyből több mint 140 ezer van folyamatosan a rendszeren. A szoftverfrissítések miatt is előfordulnak meghibásodások, de a nagy számok törvénye alapján a gépek között is előfordulnak hibásak – tette hozzá.

A Szigetre nem kell az online, elég a nyugta vagy a számla is

A Szigeten nem kötelező az online kassza – tájékoztatta lapunkat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal. Az egyes alkalmi rendezvényeken mint kitelepüléseken a pénztárgéphasználat helyettesíthető kézi nyugtával vagy számlával is, ez vonatkozik az étel- és italárusokra is. Ehhez képest lapunknak az egyik egység alkalmazottja arról számolt be, hogy náluk van online kassza, ráadásul kettő is. Nem zárható ki, hogy a sörmérés valójában nem online kasszát használt, hanem kihasználva az utolsó lehetőséget is, még régi gépet vitt a fesztiválra.

A jogszabály aszerint nem tesz különbséget, hogy az adott árus mozgó boltban vagy fix üzletben árul-e, egyaránt kötelező a pénztárgép használata – mozgó boltnak a bármifajta jármű által mozgásra bírt egység minősül. A kötelezettség alól kivételt a mozgó vendéglátós képez, így a fagyiskocsis, a kukorica- és a vattacukorárus nem kell hogy online kasszát vegyen. A régi kasszákat már csak augusztus 31-ig lehet használni, ezt követően minden erre kötelezett vállalkozásnak át kell térnie az online kasszákra. Azok a cégek, amelyek szeptember elsejétől kezdik meg a tevékenységüket, eleve csak online kasszával indíthatják a boltot.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.