Elvileg azt is kigyűjthetné, hogy mely típusú gépeknél fordul elő leggyakrabban hiba- és szervizesemény, ezekkel az adatokkal ugyanis sokat segíthetne azoknak a kereskedőknek, akik éppen a pénztárgép cseréjét, új berendezés vásárlását tervezik.
Így viszont csak a piacon keringő információkra hagyatkozhatunk: ezek szerint eddig ötezer olyan meghibásodást regisztráltak a szervizek, amikor a helyszíni javítás nem volt lehetséges. Tekintve, hogy jelenleg mintegy 140 ezer online pénztárgépet használnak a kereskedők, ez az arány több mint három százalék.
|
Vágújhelyi Ferenc, a NAV informatikai alelnöke magyarázza a szabályokat Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
A kereskedők tapasztalata meglehetősen vegyes. Van, amikor a javítás flottul és profin megy, de a lapunk által hallott legtöbb történet tanulsága, hogy a szervizek nincsenek felkészülve az online kasszák javítására. A probléma általában nem a szakértelemmel, hanem a cseregéppel van – pontosabban, hogy az nincs.
A jogszabály szerint nyolc napon túl nyúló javítás esetén cseregépet kell adni a kereskedőnek, amely a szerviz nevére van megszemélyesítve, s cseregépként van regisztrálva a NAV hálózatán. Ha ennél rövidebb idő alatt javítható a gép, akkor kézi nyugtaadással tehet eleget a kereskedő az előírásoknak. A cseregépért nem lehet pénzt kérni, csak a javításért, ha az garanciaidőn kívül történik – foglalta össze a szabályokat megkeresésünkre Tóth Tamás, az eddig csaknem negyvenezer online pénztárgépet értékesítő ECR Trade Kft. ügyvezetője.
Az Elcom típusú gépeket forgalmazó cég vezetője állítja: a nagyobb szervizek, forgalmazók azonnal felajánlják a cseregépet a javítás idejére.
Szerinte a meghibásodásokon, azok arányán nincs mit csodálkozni. Ez egy alig egyéves informatikai rendszer, amelyben a pénztárgép csak egy adatbeviteli pont, amelyből több mint 140 ezer van folyamatosan a rendszeren. A szoftverfrissítések miatt is előfordulnak meghibásodások, de a nagy számok törvénye alapján a gépek között is előfordulnak hibásak – tette hozzá.
A Szigetre nem kell az online, elég a nyugta vagy a számla is
A Szigeten nem kötelező az online kassza – tájékoztatta lapunkat a Nemzeti Adó- és Vámhivatal. Az egyes alkalmi rendezvényeken mint kitelepüléseken a pénztárgéphasználat helyettesíthető kézi nyugtával vagy számlával is, ez vonatkozik az étel- és italárusokra is. Ehhez képest lapunknak az egyik egység alkalmazottja arról számolt be, hogy náluk van online kassza, ráadásul kettő is. Nem zárható ki, hogy a sörmérés valójában nem online kasszát használt, hanem kihasználva az utolsó lehetőséget is, még régi gépet vitt a fesztiválra.
A jogszabály aszerint nem tesz különbséget, hogy az adott árus mozgó boltban vagy fix üzletben árul-e, egyaránt kötelező a pénztárgép használata – mozgó boltnak a bármifajta jármű által mozgásra bírt egység minősül. A kötelezettség alól kivételt a mozgó vendéglátós képez, így a fagyiskocsis, a kukorica- és a vattacukorárus nem kell hogy online kasszát vegyen. A régi kasszákat már csak augusztus 31-ig lehet használni, ezt követően minden erre kötelezett vállalkozásnak át kell térnie az online kasszákra. Azok a cégek, amelyek szeptember elsejétől kezdik meg a tevékenységüket, eleve csak online kasszával indíthatják a boltot.