Késik az esztergomi vonal teljes átadása, az eredetileg beígért áprilisi időpont helyett a vonatok visszatérésére decemberig kénytelen-kelletlen várniuk kell az utasoknak. Bár dolgoznak a pályán, a decemberi befejezésben nem sokan hisznek.
hirdetés
Alaptalanok a helyben terjengő pletykák, a vasútépítők igenis dolgoznak a Szentendrei út és Pilisvörösvár közötti szakaszon – mutatta be Loppert Dániel. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. szóvivője egy bejárás erejéig a Népszabadság munkatársainak is helyet adott autójában. Jelentjük: a 25,4 milliárd forintos beruházás halad, noha az eredetileg beígért áprilisi időpont helyett a vonatok visszatérésére decemberig kénytelen-kelletlen várniuk kell az utasoknak.
Decemberre a kecskéket a vonatoknak kellene felváltaniuk Kovács Klára
Lehet vitatkozni, hogy a sínek fektetése lassan vagy gyorsan halad-e. Tény mindenesetre, hogy a mintegy 14 kilométeres vonalszakasz első 2847 méterén helyére került a vaspálya, a vonalkódos címkékkel felmatricázott sínszálak Aquincumtól egészen a Pomázi útig vezetnek. Ott aztán egyelőre egy váltóval véget ér a vasút.
Óbuda vasútállomásán azonban már formálódik a jövő. A sínek közé gyalogszerrel kijutó szerencsések megnézhetik, milyenek lesznek a peronok, és Esztergom felé tekintve láthatják azt is, hogy a Pomázi út felett lázas tempóban épül az új közúti felüljáró. Három pillér már áll, és a vasúti töltés feletti hídelemek is hamarosan a helyükre kerülhetnek.
Az elbontott közúti átjáró helyén kialakított ideiglenes burkolaton zötykölődve araszoló autósok mégis jobban teszik, ha későbbre halasztják a pezsgőbontást. A szintbeli keresztezés a vonatok decemberi visszatérése után még hónapokig marad. A sorompó előreláthatólag 2015 októberében, az Aranyvölgy utca új, 10-es főútig vezető pályájának átadásakor szűnik meg végleg. Akkor, amikor az autósok a másfél kilométeren a sínekkel párhuzamosan futó úton, az esztergomi vasútvonal régi Bécsi úti átjárójának végleges lezárása után meg tudják majd kerülni az Óbudai temetőt.
Pilisvörösvárnál látszik, van vonatközlekedés is a vonalon Kovács Klára
Azért, hogy az új felüljáró minél rövidebb ideig legyen puszta látványosság, a rendszerint csendes Aranyvölgy utca a következő hónapokban még a teherautóké, munkagépeké marad. A kiskertek szomszédságában kanyargó aszfaltcsík 5,3 milliárd forintba kerülő szélesítésére a NIF közbeszerzési eljárást indít. A pályázat eredményes lezárását követő építkezés nyomán az út új burkolatot, járdát, kerékpárutat kap, és egy fel-, illetve lehajtó ággal csatlakozik majd a vasút felett átívelő felüljáróhoz.
hirdetés
De a kíváncsiskodóknak nem kell erre várniuk, ha meg akarják tudni, mi minden akaszthat meg egy költséges állami nagyberuházást. Elég, ha a Pomázi úttól néhány métert sétálnak az épülő vasút mellett a „szúnyogos” házig. A helyiek tudják, hogy nem kell valami nagy dologra gondolni. A műkedvelők egy zsalukőből összehányt épületet keressenek, tetején egy fémből készült, méretes szúnyogimitációval. Olyasmit, aminek látványa nemcsak a nézelődőkre, de a vasútépítőkre is bénítóan hathatott. Mert bármennyire is meglepő, a bádogszúnyog képzőművészeti alkotás. Ami kellő indok ahhoz, hogy a lényegében talpazatául használt építményt, illetve az annak telkéből a vasút kialakításához hiányzó teleksávot ne lehessen gyorsan kisajátítani. És bár a szúnyog jövője továbbra is bizonytalan, az állami beruházó talált megoldást: egy tolatási padka megépítését elhalasztották.
De nem csak itt látszanak a lassabb haladás jelei. Az avatottak a 10-es útról is meg tudják mutatni, hogy a lezárás előtt álló Bécsi úti vasúti átjárótól az ürömi elágazásig merre futnak majd a sínek. Az Ürömnél állandósult dugókat okozó, az ígéretek szerint a következő hónapokban körforgalommá átépülő kereszteződés előtt egy sarokkal, az Újvár utca után azonban érdemes lekanyarodni a Solymárvölgybe. Na nem mintha a vasút Aranyhegyi-patak feletti új betonhidacskája önmagában nagy látványosság lenne, de a szomszédságában egykedvűen legelésző kecskék megérik a kitérőt.
Fél év van a vasútavatás tervezett időpontjáig, így ha igaz, az állatokat itt már nem sokáig lehet látni. És a szántóföldi autózás mellett szól az is, hogy a vasút portengerbe burkolódzó nyomvonalán el lehet jutni Solymár vasútállomásáig. Ahonnan a civil autósok elől lezárt földút továbbvezet Pilisvörösvár felé. A hónapok múlva már a vasúti töltés lassan tömörödő földművének helyet adó, agyagsárga talajsáv egyelőre a munkagépeké.
A tartóoszlopok már a helyükön állnak
A billenős teherautók, markolók között óvatosan autózva húsz perc is kell, hogy egy régi salakrakodó látványos kőépítménye mellett elhaladva elérjünk az esztergomi vasút ideiglenes végállomásáig. Ha szerencsés időpontban érkezünk a pilisvörösvári állomásra, mint sajátos délibábot, megpillanthatjuk az Esztergom felé induló motorvonat sziluettjét. Ami egyfajta igazolás: a MÁV szerelvényei bizony közlekednek. Még akkor is, ha a helyi állomás épülete lehangoló látvány, a lepusztult falak, a vakon meredező ablakok felújításért kiáltanak. Amibe a NIF már bele is fogott.
hirdetés
„A Vasudvar elköltözött” – hirdeti a tábla az állomás nyugati végénél. A szöveget kibetűző helyi gyerekek a magányosan álló, tekintélyes fűzfa alá összehordott föld-, illetve aszfaltkupacok közti, vízzel teli gödrök láttán talán azt gondolhatják, Szarumán, A Gyűrűk Ura-trilógia gonosz varázslója sem bírta tovább, és az orkok seregével együtt elmenekült.
Pedig nem. A pilisvörösvári vastelepet azért szüntették meg, mert területén keresztülhaladva éri majd el a 10-es főút az új vasúti aluljárót. Ennek felső szerkezete már kész is, a vonatok naponta ingáznak rajta. Maga az aluljáró azonban hiányzik. A tervezők szándéka látszik, és a laikus is érezheti, hogy az első autó áthaladásáig ebből az aluljáróból még hegynyi földet kell kitermelni.
A vasútépítés decemberi befejezésében mindenesetre a helyiek nem hisznek igazán. Mi több, a kivitelezők sem tagadják: a határidő betartásához feszített tempóban kell dolgozniuk. Amit az állami beruházó szerint legalább a munkaterületek hiánya nem akadályozhat már. És komoly korlátot az sem jelenthet, hogy a vasúti pálya megépítése mellett már most a helyükre kerülnek az esztergomi vasútvonal felsővezeték-tartó oszlopai is. Beépítésükről azért határoztak, mert a késve elkészülő vasútvonal villamosításába 2014 végén belevágó MÁV-nak így könnyebb dolga lesz. A vonatokat nem kell újra leállítani, és az utasok sem kényszerülnek buszozásra. Ha igaz, a villamos motorvonatok szolgálatba állítását megelőző utolsó fejlesztést meg lehet úszni néhány hónap éjszakai vágányzár árán.