Vegyes reakciókat váltott ki a taxis piacon Fónagy mondandója. Szerinte a személyszállítási piacon az elmúlt hetekben az derült ki, hogy itt mindenki hülye, csak az Uber nem, és az amerikai cég fordítva ül a lovon, hiszen azért lehet olcsóbb, mint konkurensei, mert nem fizet adót, és nem fizeti azokat a költségeket, amiket a taxiknak kell.
Minderről a piac egyik meghatározó taxiscégének nevét nem vállaló vezetője lapunknak üdvözölte, hogy a kormány rendet akar tenni a piacon.
Egy harmadik szereplő, aki a nevét és cégét ugyancsak nem vállalta, egyenesen azt mondta,
nem értik a kormány türelmét az Uberrel szemben.
A taxisoknak legalább 50 olyan előírást kell teljesíteni, amely nélkül bele sem kezdhetnek a fuvarozásba. A toleranciaszint esetükben nulla. Ehhez képest az Uber vezetésével immár 1,5-2 éve tárgyalnak, s a tárca most jutott el odáig, hogy a rendszámlevétellel épkézláb korlátozást vezetett be a szabálytalankodókkal szemben. Azt továbbra sem értik, miért nem tiltják le azonnal az Uber-alkalmazás elérhetőségét.
Fónagy szavaira Dudás Zoltán, a BKIK közlekedési osztályának elnöke volt hajlandó névvel reagálni. Szerinte ma
a helyzet olyan, mintha a cigarettacsempészek arról tárgyalnának a kormánnyal, hogyan tudnának olcsó dohányt Magyarországra szállítani, hiszen arra komoly lakossági igény van.
Ráadásul amíg meg nem születik a számukra kedvező szabályozás, folytatják illegális tevékenységüket, és nyíltan reklámozzák magukat, közben pedig meggátolják a hatósági ellenőrzést.
– A fix ár bevezetése óta három év sem telt el. Ha valaki ezek teljesítésére korábban komoly összegeket fordított – sokan hitelt vettek fel például –, azoknak esélyük sem volt ezt kitermelni, hiszen legalább ötéves megtérüléssel számolt a legtöbb taxis.
Ha most valaki azt mondja a taxisoknak, hogy a teljesített elvárások közül több fölöslegessé válik, igencsak becsapva érzik majd magukat
– érvelt Dudás. Leszögezte: nem a piaci versennyel van baja a kamarának. Azzal van gond, ha valaki úgy működhet egy piacon, hogy figyelmen kívül hagyja a szabályokat. Ez ugyanis nem verseny – jelentette ki. Ráadásul a bevezetett szigorú szabályozás célja az volt, hogy helyreállítsa a bizalmat a taxisok iránt. Noha a piac taxisoktól független ismerői szerint ez nem történt meg.