galéria megtekintése

„Itt mindenki hülye, csak az Uber nem”

7 komment

Munkatársunktól

A piaci szabályozás nincs kőbe vésve. Idővel megszűnhet a hatósági áras tarifarendszer, de a fejlődés révén akár a kötelező diszpécserszolgálat is fölöslegessé válhat. A taxisok által elvárt Uber-applikáció letiltásának és annak, hogy a szabálytalanul uberezők autóját elvegyék, több akadálya is van – mondta az Indexnek Fónagy János, a fejlesztési tárca államtitkára. Aki azért nem telepítette okostelefonjra az Uber-alkalmazást, mert nincs ilyen készüléke.

Újra lehet árverseny
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

Az egyik legnagyobb budapesti taxiscég vezetője erre – igaz, neve mellőzését kérve – azt mondta, hogy „a hatósági ár megszüntetésének felvillantása felér egy hátba szúrással. Ha ezt meglépik, a piacon megint elszabadul a pokol". Ezt semmilyen formában nem támogatják majd az egyeztetéseken.

 

Vegyes reakciókat váltott ki a taxis piacon Fónagy mondandója. Szerinte a személyszállítási piacon az elmúlt hetekben az derült ki, hogy itt mindenki hülye, csak az Uber nem, és az amerikai cég fordítva ül a lovon, hiszen azért lehet olcsóbb, mint konkurensei, mert nem fizet adót, és nem fizeti azokat a költségeket, amiket a taxiknak kell.

Minderről a piac egyik meghatározó taxiscégének nevét nem vállaló vezetője lapunknak üdvözölte, hogy a kormány rendet akar tenni a pia­con.

Egy harmadik szereplő, aki a nevét és cégét ugyancsak nem vállalta, egyenesen azt mondta,

nem értik a kormány türelmét az Uberrel szemben.

A taxisoknak legalább 50 olyan előírást kell teljesíteni, amely nélkül bele sem kezdhetnek a fuvarozásba. A toleranciaszint esetükben nulla. Ehhez képest az Uber vezetésével immár 1,5-2 éve tárgyalnak, s a tárca most jutott el odáig, hogy a rendszámlevétellel épkézláb korlátozást vezetett be a szabálytalankodókkal szemben. Azt továbbra sem értik, miért nem tiltják le azonnal az Uber-alkalmazás elérhetőségét.

Fónagy szavaira Dudás Zoltán, a BKIK közlekedési osztályának elnöke volt hajlandó névvel reagálni. Szerinte ma

a helyzet olyan, mintha a cigarettacsempészek arról tárgyalnának a kormánnyal, hogyan tudnának olcsó dohányt Magyarországra szállítani, hiszen arra komoly lakossági igény van.

Ráadásul amíg meg nem születik a számukra kedvező szabályozás, folytatják illegális tevékenységüket, és nyíltan reklámozzák magukat, közben pedig meggátolják a hatósági ellenőrzést.

– A fix ár bevezetése óta három év sem telt el. Ha valaki ezek teljesítésére korábban komoly összegeket fordított – sokan hitelt vettek fel pél­dául –, azoknak esélyük sem volt ezt kitermelni, hiszen legalább ötéves megtérüléssel számolt a legtöbb taxis.

Ha most valaki azt mondja a taxisoknak, hogy a teljesített elvárások közül több fölöslegessé válik, igencsak becsapva érzik majd magukat

– érvelt Dudás. Leszögezte: nem a piaci versennyel van baja a kamarának. Azzal van gond, ha valaki úgy működhet egy piacon, hogy figyelmen kívül hagyja a szabályokat. Ez ugyanis nem verseny – jelentette ki. Ráadásul a bevezetett szigorú szabályozás célja az volt, hogy helyreállítsa a bizalmat a taxisok iránt. Noha a piac taxisoktól független ismerői szerint ez nem történt meg.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.