galéria megtekintése

Egyre melegebb a helyzet a MÁV-nál

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 24. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

A MÁV vonatain havonta két-három alkalommal csapnak fel a lángok, személyi sérüléses tűzeset azonban nem szerepel a társaság utóbbi öt évének feljegyzéseiben. Hogy mikor, mi égett, lehet tudni, de a tüzeket felsőbb helyen nem hozzák összefüggésbe karbantartási hiányosságokkal.

Harcol a jelentős anyagi kárt okozó tűzesetekkel a nemzeti vasúttársaság. Az idei első fél évben már 27 tűzeset került be a vasútbiztonsági jegyzőkönyvekbe. Bár az év vége még messze van, járműtűzből pedig egy is sok, számos szakember szerint az okokat lenne érdemes megtalálni. A hétszáz mozdonyt és nagyjából kétezer vasúti kocsit üzemeltető MÁV-Start Zrt.-nél azonban szívesebben beszélnek arról, hogy a járműtüzek dolgában 2010 óta javulást mutatnak a statisztikák. Ami akár igaz is lehet, hiszen míg öt évvel ezelőtt negyven vonat gyulladt ki, tavaly már csak 34 ilyen esetet jegyeztek fel.

Nincs kivétel, valamennyi esetben megvizsgálják, miért és mi okozott tüzet – állítják a vasút személyszállítással foglalkozó cégénél. A tűzvizsgálók jelentéseit azonban alighanem csak kevesen ismerhetik meg teljes mélységében. A MÁV-Start Zrt.-nél legalábbis lapunknak nem a tüzek okát árulták el, hanem keletkezésének környezetét határozták meg. A kérdéseinkre adott válaszok szerint például a 2010 óta jegyzőkönyvezett tüzek nagyjából 55 százaléka elektromos eredetű volt.

Tűzoltók küzdenek egy dízelmozdony lángjaival Hajmáskér és Öskü között
Tűzoltók küzdenek egy dízelmozdony lángjaival Hajmáskér és Öskü között
Nagy Lajos / MTI

 

Vagyis a lángok éppen úgy felcsaphattak egy a kánikulában túlmelegedő elektromos alkatrész miatt, mint ahogy okozhat tüzet a régi jelfogós, relés technikára épülő mozdonyok rendszereiben lerakodó, akár egyetlen szikra hatására begyulladó por. A két eset között a különbség annyi, hogy az elsőt lehet a váratlan külső körülményekkel magyarázni, az utóbbi viszont egyértelműen karbantartási hiányosságot jelez. Márpedig a vasútnál állítják: erre visszavezethető okból nem fordult elő tűz az utóbbi években.

Minthogy ezt a megállapítást a MÁV-Start felelős vezetői adták írásba, ez biztosan így is van. Az pedig nyilván nem több rosszindulatú vasutas pletykánál, hogy a tűzesetek elismerten mintegy húsz százalékát adó, „kenőanyag eredetű” tüzek megfelelő karbantartás mellett elkerülhetők lennének. Például, ha a dízelmozdonyokon nem lenne összegyűlt gyulladásveszélyes olajsár. Hasonló a helyzet a MÁV-Start közlése szerint 15 százaléknyi „üzemanyag eredetű” járműtűzzel is. Ezek egyikét sem hozzák összefüggésbe a mozdonyok karbantartásával, a vasutasok szerint többségük mégis elkerülhető lenne.

Bárhogy is, a 2010 óta jegyzőkönyvezett tüzekhez vezető elsődleges okok kizárása után, még mindig marad 9-10 százaléknyi olyan eset, amikor a vasutasok eddig kénytelenek voltak tűzoltó szakértő segítségét igénybe venni a vizsgálathoz. Ezeket az egyéb, vagy „ismeretlen” eredetű tüzeket pedig alighanem rendkívül nehéz megakadályozni. Döntő hányaduk ugyanis szándékos gyújtogatás, esetleg balesetek nyomán lobban fel.

A nemzeti vasútnál nem tudják megmondani, mekkora kárt okoztak az elmúlt években a járműtüzek. De úgy tartják, az utasoknak nem kell félniük, a vonatok személyzete fel van készítve az ilyen esetek kezelésére. Képzésük ráadásul folyamatos, így vasutasok minden tűzből tanulnak. A tűzvizsgálatok tapasztalatait beépítik a karbantartási rendszerekbe, és folyamatban van a fokozottan veszélyeztetett területen dolgozók továbbképzésének előkészítése is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.