A még mindig lerobbant, az Országos Közúti Adatbank (OKA) adatai szerint 48 százalékában, tehát több mint 15 ezer kilométeren kifejezetten rossz állapotú országos közúthálózat felmérésének ötlete nem honi gondolat. Az egységes módszertanon alapuló felülvizsgálat uniós kezdeményezés: a SENSoR (South East Neighbourhood Safe Routes – Biztonságos utak a dél-kelet-európai régióban) projekt elődjét 14 közösségi tagállamban már lefuttatták.
|
A szinte üres M6-os rizikós útvonalnak számít MTI |
Méghozzá a nemzetközileg szabványosított, RAP (Road Safety Assessment Programme – Közúti biztonsági felülvizsgálat program) módszertana alapján, amellyel 90 ország 650 ezer kilométernyi útját mérték fel.
Ha a közlekedési infrastruktúrát több tucat paraméter alapján minősítő értékelés befejeződik, a látogatók csillagokat láthatnak a magyar utak kockázati térképén.
A hozzávetőleg kétszáz magyarországi települést érintő felméréstől többet várnak egy újabb, térképre vihető adatbázis megszületésénél. A cél a közlekedők biztonságát veszélyeztető hiányosságok feltárása, illetve megszüntetése. A láthatóságot zavaró növényzet, műtárgyak eltávolítása, az utak nyomvonalvezetéséből adódóan veszélyes helyek megtalálása, a felesleges közlekedési táblák, hibás forgalomtechnikai megoldások felszámolása, a várakozások szerint hozzájárul majd a balesetek visszaszorításához.
És segítség lehet abban is, hogy hazánkban az uniós elvárásoknak megfelelően csökkenjen a közlekedési balesetek halálos áldozatainak száma.
A játék nem babra megy. A magyar utakon 2010-ben még 740 közlekedő vesztette életét. Az évtized végén, 2020-ban viszont már csak 370 halálos áldozat szerepelhet a statisztikákban. A számok egyelőre azt mutatják, jó felé tartunk. Tavaly előtt 605, 2013-ban 591 utazó nem tért haza többé. A javuló trend azonban önmagában nem feltétlenül elég. Ahhoz legalábbis, hogy a halálos áldozatok száma 2050-ben, a brüsszeli iránymutatásoknak megfelelően, valóban nulla legyen, akad még tennivaló.
A KTI még nem végzett a felvett adatok vizsgálatával, így a szakértők beavatkozási javaslataira is várni kell. A közútkezelőknek azonban előre nagy megkönnyebbülést jelenthet, hogy az ígértek szerint kizárólag kis költségű forgalomtechnikai beavatkozásokat kezdeményeznek majd.
Ha pedig a közlekedési infrastruktúrát több tucat paraméter alapján minősítő értékelés befejeződik, a látogatók csillagokat láthatnak a magyar utak kockázati térképén. A kifogástalan minőségű és kockázatmentes szakaszokon öt csillagot, a veszélyes részeken egyet.