galéria megtekintése

Halálút nincs! Legfeljebb halálos szakasz

A 3-as főút főváros előtti kilométerei, vagy a 4-es számos szakasza, gyászos értékelést kapott a baleseti kockázat szempontjából. Rizikós út a 6-os is.

Megtalálták Magyarország legveszélyesebb közútjait. Nagy keresgélés nem volt, a 31 ezer kilométeres országos közúthálózat kevesebb, mint tíz százalékán, 2918 kilométeren, márciusban mérték fel a baleseti veszélyforrásokat az Európai Unió és a költségvetés 24 millió forintjából. Mindezek után, aki esetleg kíváncsi, mekkora rizikót vállal a mindennapi autózásban, a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. kockázati térképén megnézheti, hogy milyen utakon is jár nap, mint nap.

Halálút márpedig nincs! Legfeljebb halálos útszakasz – ebben már a terepen rögzített adatok értékelésének lezárása előtt is biztosra mennek a szakemberek. És ez látszik a térképükön is, amelyen az M0-s keleti szektora szinte teljesen zöld, tehát kevéssé veszélyes, míg a 3-as főút főváros előtti kilométerei, vagy a 4-es számos szakasza, gyászos "festést" kapott.

Teljes hosszában fekete, vagyis halálos út viszont egyáltalán nincs. Meglepő lehet, de az autósok látszólag az M7-es autópályán vállalják a legkisebb kockázatot, a gyér forgalmú 6-os főút ugyanakkor rizikós útvonalnak számít.

 

A még mindig lerobbant, az Országos Közúti Adatbank (OKA) adatai szerint 48 százalékában, tehát több mint 15 ezer kilométeren kifejezetten rossz állapotú országos közúthálózat felmérésének ötlete nem honi gondolat. Az egységes módszertanon alapuló felülvizsgálat uniós kezdeményezés: a SENSoR (South East Neighbourhood Safe Routes – Biztonságos utak a dél-kelet-európai régióban) projekt elődjét 14 közösségi tagállamban már lefuttatták.

A szinte üres M6-os rizikós útvonalnak számít
A szinte üres M6-os rizikós útvonalnak számít
MTI

Méghozzá a nemzetközileg szabványosított, RAP (Road Safety Assessment Programme – Közúti biztonsági felülvizsgálat program) módszertana alapján, amellyel 90 ország 650 ezer kilométernyi útját mérték fel.

Ha a közlekedési infrastruktúrát több tucat paraméter alapján minősítő értékelés befejeződik, a látogatók csillagokat láthatnak a magyar utak kockázati térképén.

A hozzávetőleg kétszáz magyarországi települést érintő felméréstől többet várnak egy újabb, térképre vihető adatbázis megszületésénél. A cél a közlekedők biztonságát veszélyeztető hiányosságok feltárása, illetve megszüntetése. A láthatóságot zavaró növényzet, műtárgyak eltávolítása, az utak nyomvonalvezetéséből adódóan veszélyes helyek megtalálása, a felesleges közlekedési táblák, hibás forgalomtechnikai megoldások felszámolása, a várakozások szerint hozzájárul majd a balesetek visszaszorításához.

És segítség lehet abban is, hogy hazánkban az uniós elvárásoknak megfelelően csökkenjen a közlekedési balesetek halálos áldozatainak száma.

A játék nem babra megy. A magyar utakon 2010-ben még 740 közlekedő vesztette életét. Az évtized végén, 2020-ban viszont már csak 370 halálos áldozat szerepelhet a statisztikákban. A számok egyelőre azt mutatják, jó felé tartunk. Tavaly előtt 605, 2013-ban 591 utazó nem tért haza többé. A javuló trend azonban önmagában nem feltétlenül elég. Ahhoz legalábbis, hogy a halálos áldozatok száma 2050-ben, a brüsszeli iránymutatásoknak megfelelően, valóban nulla legyen, akad még tennivaló.

A KTI még nem végzett a felvett adatok vizsgálatával, így a szakértők beavatkozási javaslataira is várni kell. A közútkezelőknek azonban előre nagy megkönnyebbülést jelenthet, hogy az ígértek szerint kizárólag kis költségű forgalomtechnikai beavatkozásokat kezdeményeznek majd.

Ha pedig a közlekedési infrastruktúrát több tucat paraméter alapján minősítő értékelés befejeződik, a látogatók csillagokat láthatnak a magyar utak kockázati térképén. A kifogástalan minőségű és kockázatmentes szakaszokon öt csillagot, a veszélyes részeken egyet.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.