Akbar Al Baker rendkívül elegáns módon köszönetet mondott Louis Gallois-nak, aki 2007 és 2012 között volt az Airbus anyavállalatának, az EADS-nek (mai nevén Airbus Group) a vezérigazgatója, pont abban az időszakban, amikor a Qatar bevállalta a döntést a fejlesztés alatt álló, akkor még csak a tervezőasztalon létező gép mellett. - Loius Gallois-val nagyon sokszor ültünk egy asztalnál. Rengeteget küzdöttünk, de mindkettőnket az a cégeink érdeke vezérelt, s hogy megszülessen ez a remek repülőgép. Ennek érdekében nehezen vállaltuk be a kompromisszumokat, de a munka eredménye minket igazol - mondta Al Baker, aki a program főnökének, Didier Evrard-nak is külön köszönetet mondott.
Az új generációs, közepes kapacitású – két osztályos elrendezésben 315 fős – hosszú távú járatokra alkalmas gép típusjelében az XWB az extra wide body kifejezést jelenti: a törzs szélessége csaknem 5,6 méter. Ez azt jelenti, hogy a turistaosztályon megszokott 44,5 centiméter széles ülések helyett 45,7 centiméteres székekkel szerelték fel a gépeket.
A Qatar most átvett gépén 36 business osztályú hely van, ezek 203 centiméteres teljesen vízszintes ággyá alakíthatók, s 247 utast szállíthat a turistaosztályon, ahol a sorok között 81 centiméter a távolság. A szélesebb kabin kényelmesebb érzetet kelt, az alacsony zajszint pedig eredendően növeli az utazás komfortját, főleg az éjszakai járatokon. S hogy még mi széles: full HD kijelzőkön nézhetik a filmeket az utasok a fedélzeti szórakoztató-rendszeren.
Ez egy olyan repülőgép, amely nemcsak technikai értelemben nyújt kiemelkedő megoldásokat, hanem az utasoknak is kiemelkedő élményt nyújt utazás közben, mondta Kyran Rao, az Airbus marketingért felelős alelnöke. Alátámasztandó, almondta, hogy az utastérben sokkal több pára van a levegőben, mint az eddig megszokott gépeken, mert a kompozit anyagok, nemcsak a súlycsökkentést teszik lehetővé, hanem, mivel a törzs nem korrodálódik, párásabb lehet az utastér levegője.
A repülő több, mint felerészben épült kompozit anyagokból, például csaknem az egész törzs. De kiemelhetnénk olyan apróságokat is, mint például a Boeing777-esénél nagyobb és a 787 Dreamlinernél szélesebb ablakok, s az az elrendezés, amelynek köszönhetően minden üléssornak van saját ablaka.
Az új generációs Rolls Royce hajtóművek nagyobb átmérőnek és lapátoknak köszönhetően nemcsak erősebbek, csendesebbek is, a jelenleg elterjedt repülőgépek többségénél. A zajszint kérdése nagyon fontos: ami kényelem az utasoknak - ugyanis alacsonyabb zajszint mellett könnyebben alszanak el, jobban tudnak pihenni az utasok az éjszakai járatokon -, az kulcskérdés a légitársaságoknak, hiszen a gép a legszigorúbb zajkorlátozásokat is teljesíti, s a legtöbb reptéren késő éjszaka is leszállhat. Ez pedig kulcskérdés akkor, amikor a légitársaságok egy típus megvásárlása mellett döntenek – igaz, nem sokat számít a Qatar Airwaysnek, legalábbis a dohai bázisán, ahol nincsenek ilyen jellegű repülési korlátozások.
Az A350XWB legkomolyabb versenytársa a Boeing 777-es. Az Airbus azzal reklámozza a típust, hogy 25 százalékkal kevesebbet fogyaszt a triple sevennél, ami meggyőző adat még akkor is, ha tudjuk: a fogyasztás az autókon és a repülőkön is sok tényező függvénye. Mindenesetre, az Airbus szerint azzal, hogy 35 utassal többet tud szállítani a gépük, mint a Boeing 787 Dreamliner, komoly bevételnövekedést hozhat az alkalmazó légitársaságoknak.
Különösen akkor, ha az Airbus mérnökei tanultak a Dreamliner két évvel ezelőtti technológiai problémáiból ( amikor a pár hónapja repülő gépeket hetekre a földre parancsolták egy akkumulátor-probléma okozta tűzveszély miatt), s az A350-esek bevezetése zökkenőmentes lesz. Didier Evrard, az Airbus alelnöke, az A350XWB programigazgatója ezzel kapcsolatban elmondta: az új technológiák érettsége elsődleges szempont volt a gép fejlesztésének utoilsó fázisában.
A folyamatos tesztelés leghosszabb szakasza húsz napig tartott, ezalatt az idő alatt 26 járatot teljesített a gép, 14 repülőtéren szállt le és 81700 tengeri mérföld távolságot tett meg, ami több, mint 180 repül órát jelentett. Repült például az új-zélandi Auckland és a chilei Santiago között a csendes óceán fölött – mondta Didier Evrard.
Ezt követően november 12-én az amerikai hatóságoktól, előtte, szeptember harmincadikán az európai repülésbiztonsági szervezettől kapta meg a szükséges tanúsítványokat. A Qatar Airways olyan útvonalakon is ezt a repülőgépet fogja használni, mint például a hamarosan elinduló szentpétervári - mondta Akbar Al Baker elnök-vezérigazgató.