galéria megtekintése

Fejlesztve vonul vissza a MÁV

Véget vetett a küszöbönálló járatritkításokról szóló találgatásoknak a MÁV-Start Zrt. A társaság nem titkolja tovább, hogy a decemberi menetrendváltástól naponta 47 személyszállító vonattal kevesebbet közlekedtetnek, és a járatok kilométerben mért teljesítményének egy százalék alatt maradó csökkentésével másfél milliárd forintot spórolnak. De nem titok az sem, hogy utasból idén sem lett több.

Utóbbi kínos azután, hogy Fónagy János szerint a MÁV az elmúlt öt évben szinte mindent megkapott.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára a köztévének nyáron azzal dicsekedett: a vasút több tucat motorvonatot állíthatott szolgálatba, 2010 óta munkabéke van, a vasutasok jövedelme 12 százalékkal növekedett, nem voltak tömeges elbocsátások, és a korábban bezárt 39 vasútvonalból tizenegyet újranyitottak.

Erre tessék, a MÁV számaiból kiderül, hogy bár a személyszállító járatokat használó utasok száma 2011-ben megugrott, ám azóta egy kisebb hullámzást nem számítva csökkenés figyelhető meg. Az idén év végéig várt 137 milliós utasszámnak pedig legfeljebb azért lehet örülni, mert 2010-ben még ennyi sem volt.

 

Mindezek után nem meglepő, hogy a MÁV személyszállító cége a december 13-án esedékes menetrendváltáskor „stratégiát” vált. Csépke András, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója legalábbis beharangozta az új programot: az eddigi „kínálati” alapú menetrendet „igényvezéreltre” cserélik. Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a három hét múlva életbe lépő járatrendben igyekeztek olyan vonatokat szerepeltetni, amelyekre a vasút felmérései szerint az utasoknak valóban szükségük is van.

Keleti kényelem
Keleti kényelem
Teknős Miklós / Népszabadság

A „jól”, illetve „rosszul” teljesítő járatokat utasszámlálásokkal választották ki. A határt negyven utasnál húzták meg, de többségében olyan utazási lehetőségeket szüntettek meg, amelyeket átlagosan tízen használtak. És tekintettel voltak arra is, hogy a munkába, iskolába járást szolgáló, illetve autóbusszal nem helyettesíthető vonatok megmaradjanak.

A változtatások nyomán a MÁV-Start új menetrendje „vékonyabb” lesz az ideinél. A vezérigazgató szerint azonban a karcsúsodás nem lesz látványos: a társaság évente közlekedő, hozzávetőleg egymillió vonata által megtett 75 millió kilométeres távolság alig 0,98 százalékkal csökken 2016-ban. Ami azt jelenti, hogy a 2015 átlagos munkanapjain közlekedtetett 2937 szerelvény helyett jövőre napi átlagban 2890 járat áll majd az utasok rendelkezésére. Vagyis a vonatszám csökkenése lényegesen szerényebb lesz, mint ami a menetrend múlt hét végi nyilvánosságra hozatalát megelőző napokban napvilágot látott, nagyjából hétszázalékos járatritkításokról szóló hírekben szerepelt.

A nemzeti vasútnál nem tagadják: a vonatok megszűnése nagyjából évi másfél milliárd forint megtakarítást hozhat. És ezt a várakozások szerint felszabaduló összeget a személyszállító cég képzeletben már el is költötte. Csépke András legalábbis úgy számol, a megtakarítást a szolgáltatási színvonal javítására és munkahelyteremtésre fordítják. Előbbit a többi között a vasutasok képzésével, a járművek hatékonyabb takarításával érnék el, az utóbbi pedig azt jelentené, hogy mintegy háromszáz fővel növelnék a vonatok utazó személyzetének létszámát. Már csak azért is, mert a társaság tapasztalatai szerint a kalauzok számának növekedésével erősödik a jegyvásárlási hajlandóság, és kevesebb lesz a bliccelő is.

A MÁV-Start első embere nem csinált titkot abból sem, hogy megítélése szerint a magyar közösségi közlekedésben nagyjából tíz százalék a „belső tartalék”. Ennyi az a teljesítmény, amit a vasúti és az autóbuszos személyszállítás összehangolásával még meg lehetne spórolni. Nem fejtette ki, kinek, hol kellene átengednie a terepet. A vasutasok tapasztalatai szerint azonban a kisforgalmú vasútvonalakon a vonatok nehezen nyerik el az utasok bizalmát, és még nehezebben tartják meg. Ezt jelzi az is, hogy az elmúlt években újranyitott vasúti mellékvonalakon a közönség lelkesedése hamar lelohadt. A vonatok visszatérése után mért utasszámok lassan mindenütt lecsökkentek.

Bárhogy is, a MÁV-Start sokat vár a küszöbönálló stratégiaváltástól. Írásba is adták: 2016-ban a változtatásoktól, a „menetrendi struktúra finomhangolásával, a közlekedés-szakmai álláspontok beépítésével utasszámbővülés várható”.

Ami, ha teljesül, Fónagy János jövő ilyenkor joggal lesz büszke a magyar vasútra.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.