galéria megtekintése

Elmúlt nyolc év a BlackBerrynél

Az írás a Népszabadság
2015. 03. 30. számában
jelent meg.


Kriván Bence
Népszabadság

Nyolc éve nem adtak el olyan kevés BlackBerry okostelefont, mint az idei első negyedévben, ennek ellenére a két éve csődközelbe került kanadai gyártónál nem látnak okot az aggodalomra.

Az elsősorban az üzleti életben és biztonsági előnyei miatt a politikusok körében máig igen kedvelt kanadai gyártó 1,6 millió készüléket adott el a most zárult negyedévében, feleannyit, mint egy évvel korábban.

Az elemzők 1,9 millió darabos volument vártak, a háromszázmilliós elmaradást a cégnél a két piacra dobott modell, a Passport és a Classic közül az utóbbi számlájára írják, pontosabban a készülék piaci megjelenésének késése a hivatalos magyarázat.

A BlackBerry visszaszorulását jól érzékelteti, hogy ugyanebben az időszakban az Apple 74,5 millió iPhone-t értékesített. Nem véletlen, hogy a tömegigényeket kielégítő nagyokkal, így az Apple-lel és a Samsunggal nem bírja – igaz, ma már nem is vállalja – a versenyt, beéri azzal a szűkebb, de fizetőképes fogyasztói körrel, amelyet az üzleti szféra jelent.

 
Nyolc éve a BlackBerry a világ ötödik legnagyobb gyártója volt,

mára részesedése egy százalék alá esett, jóllehet minőség terén nincs különösebb panasz a telefonjaira.

A kanadaiak bevétele – a csökkenő kereslet nyomán – az egy évvel korábbi harmadával esett vissza, 660 millió dollárt tett ki, ez is nyolcéves mélypont. Viszonyításképpen: a BlackBerry üzleti sikerei csúcsán, 2011-ben ötmilliárd dolláros negyedéves forgalommal büszkélkedhetett.

A nyereség mostani, húszmillió dolláros szintje bizakodásra ad okot, hiszen elemzők ugyanekkora veszteséggel számoltak. Megjegyzik ugyanakkor, hogy a profit döntően a költségek lefaragásából eredt. A készpénzállomány 76 millió dollárral nőtt, szemben az egy évvel ezelőtti állapottal, amikor 784 millió dollárt égettek el három hónap alatt.

John Chen válságot menedzsel
John Chen válságot menedzsel

A két évvel ezelőtt felvázolt stratégiaváltás azonban jó irányba halad. Ezért a békés nyugdíjas éveit megszakító s a cég élére álló válságmenedzser, John Chen felel. A hangsúlyt a készülékgyártásról a szoftverhasznosításra áthelyező Chen az eredményeket értékelve azt hangsúlyozta, hogy vállalata szilárd lábakon áll, nyereséges, és részvényeinek vásárlására biztatta a befektetőket.

Vele szemben azonban sokan kételkednek abban, hogy a most folyó pénzügyi évben a BlackBerry valóban félmilliárd dollárt tud kasszírozni szoftverértékesítésből, hiszen az első negyedévben 67 milliót tudott csupán felmutatni. A kínálatba nemrég bekerült új, lehallgatásbiztos alkalmazások, valamint az üzleti és magánhasználatot különválasztani képes szoftver értékesítéséből viszont vastag bevételre és profitra számíthatnak a kanadaiak.

Igazi áttörés lehet, ha a nagyvállalatok flottájában lévő iPhone-, Samsung és BlackBerry-modelleket egyaránt kezelni és összehangolni képes kanadai szoftver teret nyer, ehhez azonban előbb az kell, hogy a megrendelők a BlackBerry jövőjét is biztosítva lássák, ne ódzkodjanak egy ilyen komoly költségekkel járó beruházás elindításától.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.