galéria megtekintése

Egymilliárd eurón osztozkodnak a tagállamok

A Google és a Facebook áfájából jövőre jut Magyarországnak is, Luxemburg nagyot bukik a változással

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 28. számában
jelent meg.


F. Szabó Emese
Népszabadság

Milliárdokat hozhat Magyarországnak egy uniós jogszabály-módosítás. Januártól a távközlési cégek és műsorszolgáltatók máshol fognak áfát fizetni: eddig az volt a meghatározó, hogy hol volt a cég székhelye, jövőre azonban az számít, hol veszik igénybe az adott szolgáltatást.

Merre vándorol a Google adója?
Merre vándorol a Google adója?
Cathal McNaughton / Reuters

Első blikkre ez csak könyvelési csűrés-csavarás, ám egyes országok számára komoly pénzt jelent, s lesz, amelynek fejfájást fog okozni a változás, konkrétan Luxemburgnak.

A komoly pénzügyi kultúrával és befektetőbarát adórendszerrel bíró hercegség évtizedek óta a szolgáltató cégek gyűjtőhelye. Az áfa szempontjából az – volt eddig – az ország előnye, hogy a műsorszórás áfája mindössze három százalék volt. S mivel hosszú éveken át a szolgáltatások esetében a szolgáltatás helye szerint kellett az áfát megállapítani, számos tévé, rádió költözött ide. Az RTL L betűje is Luxemburgra utal, de itt működik a műholdakat üzemeltető és sugárzó Astra is.

 

A műsorszórás mellett a távközlés is csak 15 százalék áfával terhelt, így ennek a szektornak is jó otthont biztosított mindmáig a hercegség. A gondok ott kezdődtek, hogy az áfarendszert egyre inkább harmonizálni kezdte az unió. A cél a kiindulásnál is az volt, hogy az áfát ott fizessék meg, ahol a terméket megveszik, a szolgáltatást igénybe veszik, ám ez nem volt egyszerű. Első körben a termékértékesítést szabályozták, így az egyes áruk áfája egy multinál annyi féle, ahány államban értékesít – itt magánszemélyekről van szó, a céges vásárlás más kategória, a netes vásárlás pedig adott érték felett lesz a megrendelő ország szabályai szerint áfaköteles.

Bonyolultabb volt a szolgáltatások áfafizetésének harmonizálása, s már a kezdeteknél tudni lehetett, hogy a távközlés és műsorszórás kényes téma lesz. Ezért ezek az ágazatok lettek utolsóként a rendszerbe kapcsolva. Vagyis ez az intézkedés nem az utóbbi időben népszerű, offshore-ellenesség és adóoptimalizálás elleni fellépés eredménye, már jóval a válság előtt megvolt a 2015-ös dátum mint utolsó határidő.

Minthogy az sosem volt titok, hogy a médiacégek az alacsony adók miatt telepedtek le Luxemburgban, a következő lépés a telephelyek szabályozásának szigorítása lesz a kettős adóztatási egyezményekhez igazodva – mondta Kertész Gábor, a BDO Magyarország adótanácsadási üzletágának adótanácsadó partnere. Mindez azt jelenti majd, hogy a most Luxemburgban székelő vállalatok nem egyfajta, három, illetve 15 százalékos áfával állapítják meg az áraikat az egyes tagállamokban, hanem minden egyes magánszemély ügyfél lakcíme, számlázási címe szerinti állam áfáját kell felszámolni.

Ha kell, akkor 28-féle áfakulccsal kell majd dolgozniuk. A káoszt kiküszöbölendő egy úgynevezett egyablakos rendszerben is lehet ez után a tevékenység után adózni. Ezt azt jelenti, hogy elég egy államban egy regisztrációs számot kérni, ezt követően az ez az állam gyűjti be az adatokat és az áfát valamennyi érintett ügyfélbefizetés után, majd továbbítja az adott tagállamok hatóságainak az adatokat és természetesen a nekik jutó adót is. Bármely államban kérheti ezt a szolgáltatást egy vállalat, ez nincs semmilyen feltételhez kötve.

Luxemburg a számítások szerint korábbi áfabevételének jelentős részét, GDP-jének egy százalékát fogja a módosítás miatt elbukni. Az áfa összege, amely más országok költségvetését gyarapítja majd, 660 millió és 1,1 milliárd euró között lehet a kormány becslése szerint, így a pénzügyminisztérium extra kiadáscsökkentést kell végrehajtson.

A majd egymilliárd euró 28 tagállam között oszlik majd el, kérdés, ebből mennyi jut Magyarországnak. Elvileg abból jöhet vissza valamennyi, amennyit az innen Luxemburgba költözött cégek távközlési, illetve műsorszórásból származó bevételei jelentenek. Annyit lehet tudni, hogy a UPC Direkt 2010-ben kiköltözött a hercegségbe, akkor 180 ezer ügyfél után 6,5 milliárd forint bevétel jött össze.Ha ennek áfatartalma javarészt hazajön – fontos, hogy csak magánszemély ügyfelek jönnek szóba, a céges ügyek más kategóriába tartoznak –, akkor néhány milliárddal feljebb kúszhat a bevételi sor a büdzsében.

Persze nemcsak Luxemburgban vannak érintett cégek, a romániai társaságok is itthon fognak áfázni 2015-től – természetesen a többi előnyt meg tudják őrizni. Jóllehet számolhat a Facebook és a Google is némi extra fizetnivalóval, azért ez nem lesz túl látványos. A fő bevételt, a reklámot ugyanis nem lehet ezzel a módszerrel itthon adóztatni, csak a tevékenység kisebb részét lehet bevonni. Így például a netalapú telefonálást, de mást nem nagyon.

Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy a változás hoz-e áremelést – elvileg három, illetve 15 százalék áfa helyett 27-et kell majd fizetni. Ha az árakat globálisan állapítja meg a vállalat, vagyis a bruttó árak például ugyanazok, akkor a nettó árakban lehet legfeljebb változás – vagyis valahol nő a nettó ár, máshol meg csökken. Persze az is elképzelhető, hogy a megnövekedett költséget elosztva, egységesen emelnek majd árat a vállalatok.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.