galéria megtekintése

Egy vízfej mind fölött

10 komment

NOL

Felpumpálhatja a vízfejet a közösségi közlekedési szolgáltatásokban a kormány. A MÁV-Start és a Volán-társaságok felett álló országos hatáskörű megrendelő szervezet életre hívására javaslat már van. A mindenkori közlekedést felügyelő minisztérium kompetenciáit januárig maga alá söprő társaság neve akár Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) is lehet.

Pénz, paripa, fegyver – a vasúti és a helyközi autóbuszos személyszállítás minden kelléke egy kézbe kerülhet, ha a kormány szabad jelzést ad Vitézy Dávid nyárra összeállított közösségi közlekedési koncepciójának. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) miniszteri biztosának hónapokkal ezelőtt elkészült tervezetéről azonban döntés egyelőre nincs, és Budapesti Közlekedési Központ (BKK) korábbi vezérigazgatója is csak a Magyar Idők hasábjain megjelent monstre interjújában szabott irányt a találgatásoknak. Egyértelművé tette például, hogy a MÁV-Start Zrt. és a Volán-társaságok szervezeti összeolvasztását, a folyamat „rendkívüli idő- és költségigényessége miatt nem tartja szükségesnek”. Azt ellenben igen, hogy a saját vízfejjel már rendelkező cégek felett legyen még egy szervezet.

Egyetlen közös szolgáltatásba kell integrálni a MÁV-Start és a Volán-társaságok személyszállítási tevékenységét – fogalmazott a Népszabadságnak Vitézy Dávid. A miniszteri biztos részleteket nem árult el még döntésre váró terveiről, de nem cáfolta, hogy koncepciójának végeredménye az ország egész területén hasonló helyzetet teremtene, mint amit a BKK felállítása eredményezett a fővárosi közösségi személyszállításban. Ami azt jelentheti, hogy a mondjuk Nemzeti Közlekedési Központ (NKK) munkanéven említhető szervezet összehangolt vasúti és autóbuszos menetrendet, egymással valóban csatlakozó járatokat, komplex tarifa- és egységes jegy-, illetve bérletrendszert kínálna a közösségi közlekedést választóknak. Mindezt alighanem úgy, hogy a vonatok és autóbuszok közlekedtetésére szolgáló százmilliárdok is egyetlen, közös közlekedési kasszába, na meg döntéshozó kezébe kerülnek majd.

Apró szépséghiba, hogy az állami közlekedési szolgáltatók együttműködésének kialakításához a kormánynak valójában nem kellene új szervezetet, netán intézményt kreálnia. A vasúti és az autóbuszos személyszállítás összehangolása évtizedek óta a közlekedést aktuálisan felügyelő minisztérium feladata volt. Tehát a feladatnak volt gazdája és az már más, a hatalom tehetetlenségét felvető kérdés, hogy ezt a feladatot eddig az egymást követő szakminisztereknek valahogy sosem sikerült megoldaniuk.

 

A MÁV és a Volán-társaságok közti párhuzamosságok felszámolását 2010 előtt és után rendre meghirdették a döntéshozók. Aztán volt, aki csinált valamit, és hatalmas presztízsveszteséget szenvedett a gazdaságtalanul üzemű vasúti mellékvonalak forgalmának szüneteltetése miatt. És volt, aki csak beszélt a nagyszabású beavatkozásokról, de a vasútállomásoktól és buszmegállóktól kezdve a menetrendeken át a tarifarendszerig elavult struktúra maradt. A takarózásra pedig ott volt, az érv: a Volán-társaságok szakmai munkáját nem sikerült a tulajdonos, azaz a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-n keresztül irányítani.

A változás lehetőségével kecsegtet, ha a kormány elfogadja a közösségi közlekedés átalakításnak koncepcióját. És az utasok alighanem akkor is örülnek majd a vasútra valóban ráhordó buszjáratoknak, az országosan egységes jegy- és bérletrendszernek, ha ennek az árát egy újabb, költséges „nemzeti” szervezet felállításán keresztül fizetik meg. Senki ne tévedjen ugyanis, az NKK nem valamiféle olcsó közhasznú cégecske lesz. Az új társaság saját költségvetéssel és szakapparátussal, utóbbiban pozíciójuknak megfelelően megfizetett, szolgálati gépkocsival ellátott szakemberekkel dolgozik majd.

És már az is jó hír, hogy az új megrendelő szervezet nem lesz mindenben országos tükörképe a fővárosban tevékenykedő BKK-nak. Például azért nem, mert míg a budapesti közlekedési cég a közutak üzemeltetéséről, fenntartásáról is gondoskodik, nemzeti nagytestvére az állami kezelésű közúthálózatot feltehetőleg nem nyeli majd le. Helyette beéri a MÁV-Start és a Volán-társaságok irányításával, netán költséges járműbeszerzéseinek koordinálásával. Így lehet remélni, hogy kisebb székházban elfér majd, mint maga a MÁV Zrt.

Bárhogy is, a kormány sokáig már nem húzhatja az időt, döntenie kell Vitézy Dávid számos szervezeti modellt felvázoló tervezetéről. Feltéve persze, hogy az NKK-ra és munkájára a híreknek megfelelően már 2016 januárjától számítanak. És lehet találgatni, hogy a kevesebb mint három hónap alatt felállítandó országos szervezet jövőre valójában milyen hatással lehet a MÁV-Start és a Volán-társaságok munkájára. Az pedig egyelőre nem több reménynél, hogy a közösségi személyszállítás 2017 elején nyíló piacán versenybe szállni kénytelen állami szolgáltatók számára az új szakmai irányítás a jelenleginél jobb körülményeket hoz majd, és nem káoszt.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.