galéria megtekintése

'Lédús' lehet az idei dinnyeszezon

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 01. számában
jelent meg.

Munkatársunktól
Népszabadság

Kampány indult a magyar görög- és sárgadinnye fogyasztásának népszerűsítésére. Egyre nagyobb területen termesztik a gyümölcsöt a magyar termelők, de kérdés, hogy mindez nyereséges lesz-e számukra, hogy megérje nekiugrani a következő évnek?

– Levelet írtunk az üzletláncoknak, amelyben jeleztük, hogy a magyar gyümölcsök nagyobb mennyiségben a jövő héten érkeznek a piacra, s arra kértük őket, hogy próbálják ehhez igazítani az importot – mondta Ledó Ferenc, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke, aki szerint ezzel is segítik a hazai termelőket.

Ideális volna, ha a szezont a hazai termelők a jelenleg jellemző kilónkénti 180 forint körüli áron tudnák elindítani, s augusztus elejéig ez nem csökkenne 80-90 forint alá. Ha így alakul, akkor a gazdáknak annyi jövedelme keletkezhet, hogy a következő évnek gond nélkül neki tudjanak vágni – mondta Ledó Ferenc az árakról.

A kétezres évek elején Magyarország még a világ harmadik legnagyobb görögdinnye-exportőrének számított, 9 ezer hektáron termelték a lédús nyári gyümölcsöt. Néhány év alatt azonban nagyot fordult a kocka, s a termelésbe bevont földek nagysága a felére csökkent.

 

Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium államtitkára és Lipcsey György, a Magyar Turizmus Zrt. agrármarketingért felelős vezérigazgató-helyettese azt bizonygatta, hogy a korábbi évek számai alapján nem fölöslegesek ezek az akciók. Annyiban biztos, hogy sikerült megfordítani a trendet, ma már mintegy 6 ezer hektárra tehető a hazai dinnye termőterülete. Az évi 220-240 ezer tonna gyümölcs 40 százalékát a külpiacokon értékesítik, s a belföldi fogyasztás jelentősen, 20 százalékkal emelkedett az évtized elejéhez képest.

Nyár, dinnye, szeletem – plakátkampány a fogyasztás növelésére
Nyár, dinnye, szeletem – plakátkampány a fogyasztás növelésére
Koncz György

Az eredmények a 2011-ben indított, botrányokkal övezett nemzeti dinnyeprogramnak köszönhetők. Emlékezetes, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kartellezés gyanújával eljárást indított az akkor főszezonban meghirdetett és a Vidékfejlesztési Minisztérium, valamint Budai Gyula bábáskodásával létrejött dinnyeakció miatt.

A versenyhatóság gyanúja szerint az Aldi, az Auchan, a CBA, a Lidl, a Spar és a Tesco, valamint a Magyar Dinnye Szövetség és a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács megegyezett a dinnye 99 forintos áráról, illetve a külföldi szállítmányok piacról történő kiszorításáról. Az ügy magyarosan, azaz következmények nélkül ért véget. A kormány elfogadta az akkori Vidékfejlesztési Minisztérium jelentését, amelyben a kabinet rögzítette, hogy tiszteletben tartja a versenyfelügyeleti eljárást, ám nem történt kartellezés a hazai termelők megsegítése érdekében.

Arról, hogy az idén bármilyen módon szóba került-e a gyümölcs ára a termelők és az áruházláncok képviselői között, Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója annyit mondott a Népszabadságnak: „Semmilyen módon! Még informális megbeszélés sem volt az árakkal kapcsolatosan.”

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.